|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?
כתיבת הממחים
מעוניינים לשדרג את הבית אבל חסר לכם הון עצמי? בואו לשמוע מה יש למשכנתה הפוכה להציע עבורכם!

תרופות נגד דיכאון לילדים - יתרונות מול חסרונות

כדאי לדעת מדוע תרופות נוגדות דיכאון מלוות באזהרות לגבי מחשבות אובדניות בקרב ילדים מה לעשות לפני שהילד מתחיל לקחת תרופות נגד דיכאון ומהם סימני האזהרה לבעיה אפשרית
18/12/2006  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: AP]

פרוזאק - מותר מגיל שמונה
יפעת גדות
מינהל התרופות האירופי החליט כי היתרונות עולים על הסיכונים בקרב ילדים הסובלים מדיכאון מתון עד חמור שלא הגיבו לטיפולים פסיכולוגיים
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
חוקרים: פרוזאק - מצילה חיים

תרופות נגד דיכאון הן לעיתים קרובות דרך יעילה לטיפול בדיכאון ובהפרעות מנטליות אחרות אצל ילדים ומתבגרים. עם זאת, התרופות מהוות סיכון או עלולות לגרום לתופעות לוואי מזיקות ולסיבוכים. למעשה, מאז שנת 2004 יצרני תרופות נגד דיכאון נדרשים להוסיף אזהרות לגבי הקשר האפשרי להתנהגות אובדנית בקרב ילדים ומתבגרים.

בהחלט ייתכן שהמחשבה לגבי האזהרות מפני ההתאבדות עלולה לגרום לבהלה אך לפני שנכנסים לפניקה או מסרבים לטפל בילד בתרופות נוגדות דיכאון, כדאי להכיר את העובדות. למדו את משמעות האזהרות, בררו אלו סימנים לבעיות דורשים התייחסות ואלו אופציות טיפוליות אחרות קיימות. עובדות אלו יעזרו לכם לקבל החלטה לגבי בריאות הילד על בסיס מידע.

אלו תרופות נוגדות דיכאון חייבות להיות מלוות באזהרות

למרות שניתוח הנתונים של ה-FDA בחן רק 9 תרופות נוגדות דיכאון, החשש של הארגון היה גדול דיו כדי להכיל את האזהרות על כל המרשמים לתרופות נוגדות דיכאון.

אזהרות אלו ידועות כ"קופסא שחורה". זוהי אזהרת הבטיחות ברמה הגבוהה ביותר שה-FDA יכול להנפיק לגבי מרשמים לתרופות. האזהרה מודפסת באותיות מודגשות וממוסגרת במסגרת שחורה בראש העלון הנלווה לתרופות. לתרופות נוגדות דיכאון חייב להיות נלווה גם עלון המסביר להורים ולמטפלים את הסיכונים וכללי הזהירות.

אלו תרופות נוגדות דיכאון ניתן לתת לילדים?

רופא הילדים או הפסיכיאטר יכולים לרשום כל אחת מהתרופות לטיפול בדיכאון הקיימות בשוק. יחד עם זאת, ה-FDA אישר רשמית רק תרופה נוגדת דיכאון אחת לשימוש בילדים - הפרוזאק.

למרות זאת, רופאים יכולים להפעיל את שיקול דעתם המקצועי כדי לרשום תרופות אחרות לילדים. גישה זו, הנקראת 'off-label' (רישומן של תרופות שלא בהתאם לתנאי אישורן) נפוצה, חוקית לגמרי, ונהוגה בסוגים רבים של תרופות הן לילדים והן למבוגרים.

פרוזאק מאושרת על-ידי ה-FDA גם לטיפול ב-OCD בילדים, כמו גם התרופות נגד דיכאון זולופט ואנאפרניל. ניסויים רפואיים של תרופות נוגדות דיכאון אחרות בילדים הסובלים מדיכאון, OCD או הפרעות אחרות לא הצליחו להוכיח כי הן יעילות במידה משמעותית יותר מפלצבו, ולכן הן לא אושרו באופן רשמי לשימוש בילדים.

האם יש להמנע מטיפול בתרופות נוגדות דיכאון לילדים?

לא בהכרח. האזהרות לגבי קשר אפשרי בין תרופות נוגדות דיכאון למחשבות אובדניות לא מצביע על כך שלא ניתן להשתמש בתרופות נוגדות דיכאון לטיפול בילדים. האזהרות גם לא נועדו להפחיד ולהרחיק אנשים מתרופות אלו. עם זאת, יש להתייחס ברצינות לאזהרות ולשקול את היתרונות מול החסרונות של השימוש בתרופות אלו בקרב צעירים.

עבור ילדים ומתבגרים רבים, תרופות נוגדות דיכאון הן דרך יעילה לטיפול בדיכאון, הפרעות קשב וריכוז או מצבים מנטלים אחרים. במידה ומצבים אלו לא מטופלים בדרך יעילה, הילד עשוי שלא ליהנות מחיים מספקים ושמחים ולא לקחת חלק בפעילויות יומיומיות נורמליות. בנוסף, התאבדות גם היא סיבוך אפשרי במקרים שבהם הדיכאון אינו מטופל.

הסיבה לאזהרות

ארגון המזון והתרופות האמריקני (FDA) אומר כי ניתוח נתונים מקיף של ניסויים רפואיים הראה כי תרופות נוגדות דיכאון עלולות לגרום, או להחריף, מחשבות אובדניות או התנהגות אובדנית אצל ילדים ומתבגרים [ראו ידיעה בתחתית הכתבה].

ניתוח הנתונים הראה כי לילדים שנטלו תרופות נוגדות דיכאון היה סיכוי של 4% לפתח מחשבות או התנהגות אובדנית, בהשוואה לסיכוי של 2% אצל ילדים שנטלו גלולת פלצבו (תרופת דמה שאינה מכילה חומר רפואי אך מבחינה פסיכולוגית משפיעה כתרופה). יצויין, כי אף אחד מהילדים לא התאבד באף אחד מהמחקרים. למרות זאת, ה-FDA ראה בממצאים עדות מטרידה ובחודש אוקטובר 2004 פרסם על כך הודעה לציבור והחל לדרוש מהיצרנים לציין על תווית הגלולות אזהרות בולטות לגבי הקשר להתאבדות אצל ילדים.

עם זאת, לא כל החוקרים העוסקים בבריאות מנטלית מאמינים כי אזהרות אלו נחוצות. ישנם מחקרים שהראו תוצאות הפוכות - ששיעור ההתאבדות בקרב ילדים ירד כאשר נטלו תרופות נוגדות דיכאון. [ראו ידיעה משמאל]

כיצד עלולות התרופות לגרום להתנהגות אובדנית?

חוקרים מעריכים כי ישנן סיבות פוטנציאליות רבות לכך. במקרים מסויימים, ילדים עשויים לסבול מהפרעה דו קוטבית. טיפול בילדים כאלו עם תרופות נוגדות דיכאון עלול לגרום לאירועים של מניה - תחושה של ריגושים קיצוניים - שעלולים לגרום להתנהגות מסוכנת ואימפולסיבית ואף לפגיעה עצמית.

תרופות נוגדות דיכאון עלולות לעורר גם חרדה, חוסר שקט, עויינות ואימפולסיביות. התנהגות זו עשויה להופיע במקרים בהם הדיכאון מחמיר, או שהיא עלולה להצביע על כך שהילד מתחיל לפתח מחשבות אובדניות.

תאוריה שכיחה נוספת היא כי ילדים עשויים לנסות להתאבד דווקא כאשר נראה שהם מרגישים טוב יותר בזכות הטיפול, משום שאז יש להם את האנרגיה לפעול על-פי התחושות העמוקות ביותר של חוסר תקווה, עצבות או חוסר ערך.

כמה גלולות נגד דיכאון יש לרשום במרשם אחד?

ה-FDA מייעץ כי המרשמים לתרופות נוגדות דיכאון יינתנו בכמויות הקטנות ביותר שניתן. כך ניתן יהיה להפחית את הסיכון למינון יתר מכוון או מקרי על-ידי שליטה בכמות הגלולות שלילד יש גישה אליהן. אומנם במינון כזה יש צורך בתכיפות גבוהה יותר של מתן מרשמים אך מדובר בחוסר נוחות מינורית שיכולה לתרום לבטיחות נוספת לילד.

כאשר מקבלים את המרשם, יש לקרוא אותו בזהירות וכן את העלון הנלווה לתרופה ולדון בתרופה עם הרופא.

כשהילד מתחיל לקחת תרופות נוגדות דיכאון

מעקב על-ידי ההורים, המטפלים והרופאים חשוב בכל מקרה של ילד או מתבגר הנוטל תרופות נוגדות דיכאון לטיפול בדיכאון או בכל מצב אחר. ה-FDA ממליץ שהילד יגיע לביקור אצל המטפל:

- פעם בשבוע במהלך החודש הראשון של הטיפול.
- כל שבועיים במהלך החודש השני של הטיפול.
- ביקור מעקב לאחר 12 שבועות של טיפול.
- על-פי ההמלצות לאחר 12 השבועות הראשונים של הטיפול.

מצבים אינדיבידואליים משתנים. ישנם צעירים להם נדרש קשר תכוף יותר, או תכוף פחות עם הרופא או המטפל. יש לוודא כי אתם מקפידים על לוח הזמנים שהומלץ לילד.

מה יש לעשות לפני שהילד מתחיל ליטול תרופות נוגדות דיכאון?

חשוב שהילד יעבור הערכה מעמיקה לפני שהוא מתחיל לקחת תרופות נוגדות דיכאון. הערכה זו צריכה לכלול בדיקה גופנית ובדיקה פסיכיאטרית על-ידי פסיכיאטר, רופא ילדים או רופא משפחה. ההערכה הפסיכיאטרית צריכה לכלול בדיקה מפורטת של כל גורמי הסיכון הפוטנציאליים שייתכן ויש לילד שעלולים לגרום לו להזיק לעצמו. במסגרת ההערכה יש לבדוק גם אם הילד סובל מהפרעה דו קוטבית או האם קרובי משפחה סובלים מהפרעה דו קוטבית או מחלות מנטליות אחרות.

מהן האלטרנטיבות לטיפול?

אם אתם חשים שלא בנוח עם מתן תרופות נוגדות דיכאון לילד או אם לילד יש תגובה שלילית לתרופות, שוחחו עם רופא הילדים או איש בריאות הנפש לגבי אופציות טיפוליות אחרות.

לדוגמא, קיימות שיטות ייעוץ רבות, כולל פסיכותרפיה או טיפול התנהגותי קוגנטיבי. במקרים מסויימים, טיפול משפחתי עשוי גם הוא לעזור.

ניסיון לערב את הילדים בפעילות בית ספרית או בפעילות ספורטיבית יכול גם הוא לעזור. אפשר גם לעודד את הילד לכתוב יומן כדרך לחקור או לשחרר רגשות.

מתי הסיכון גבוה ביותר?

הסיכון הגבוה ביותר של מחשבות אובדניות והתנהגות אובדנית מופיע במהלך מספר החודשים הראשונים של הטיפול בתרופות נוגדות דיכאון או כאשר המינון משתנה. ההורים והמטפלים צריכים להשגיח מקרוב על הילד על בסיס יומי במהלך תקופות מעבר אלו.

לא ידוע אם הסיכון הגבוה להתנהגות אובדנית עלול להמשך מעבר לחודשים מוקדמים אלו של הטיפול, לכן יש להישאר עירניים ולשים לב לשינויים מדאיגים למשך כל זמן הטיפול.

עם זאת, אין להפסיק את הטיפול ללא הדרכה של איש המקצוע המטפל בילד. הפסקה פתאומית של תרופות נוגדות דיכאון עלולה לגרום לתסמיני נסיגה רציניים.

סימני האזהרה

לעיתים הסימנים והתסמינים של מחשבות אובדניות או פגיעה עצמית קשים להבחנה. לא תמיד הם ברורים, והילד עשוי שלא לספר לכם ישירות שיש לו מחשבות כאלו. מספר סימנים ותסמינים שמצבו של הילד מחמיר או שהוא עלול להיות בסיכון לפגוע בעצמו:

- מחשבות על התאבדות או מוות
- ניסיונות התאבדות
- פגיעה עצמית
- תחושות של חוסר מנוחה או סערת רגשות
- התקפי פניקה
- בעיות שינה
- עצבות מתגברת
- עליה קיצונית בדיבור או בפעילות מסויימת
- תקופנות, אלימות או עויינות
- חרדה חדשה או חרדה שהחריפה
- בעיות בבית הספר
- התבודדות ממושכת

צרו קשר מיידי עם המטפל של הילד אם אחד מהסימנים או התסמינים הופיע, אם החריפו, או אם הם מדאיגים אתכם, את הילד, מורים או מטפלים אחרים.

המידע נלקח מ"Mayo Clinic".
תאריך:  18/12/2006   |   עודכן:  18/12/2006
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרופות נגד דיכאון לילדים - יתרונות מול חסרונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
ארגון המזון והתרופות האמריקני (FDA) הודיע אמש (ד', 13.12.06) כי בכוונתו להרחיב את האזהרות לגבי תריסר תרופות נוגדות דיכאון, בעקבות מחקרים שהראו כי התרופות העלו את הסיכון להתנהגות אובדנית בטווח רחב של חולים.
14/12/2006  |  יפעת גדות  |  חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במציאות הזאת אף שהמערכה בפנים היא קשה וסיזיפית, בחוץ היא תהיה יעילה יותר שכן הבן-גבירים והסמוטריצ'ים אף שהם מצויים בכול מקום אינם קובעים את סדר היום כפי שאלה קובעים אצלנו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אומץ ליבה, דבקותה באדמתה, גאוותה הלאומית, אפילו שלוותה של אורה חתן, אכן מעוררים השתאות, קרן אור בצפון המופגז    "מרוב שאני עסוקה בעניינים שלי, לא תמיד אני שומעת את הבומים. אין לי זמ...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק ההיסטוריונים יקבעו בעתיד - וגם אז תהיה מחלוקת - מה היה נכון ממה, אך הפור נפל ומבחינה רגשית הוא בוודאי עונה על ציפיותיי
יזהר שי
יזהר שי
הוא מנכ"ל של חברת הייטק מצליחה, אחרי אקזיט, מאות עובדים ברחבי העולם, המוצרים שלהם מוכרים היטב בכל העולם    את הארוחות שלנו הוא מבשל בעצמו, באהבה
פילוג סביב פרשנות מונח הסגולה
שמואל רוזנר
רוב היהודים בישראל מאמינים שעם ישראל הוא עם סגולה, אך חלוקים לגבי המשמעות: חובות מיוחדות, תפקיד מיוחד או זכויות מיוחדות. שליש מהיהודים לא מסכימים שעם ישראל הוא עם סגולה, כאשר רוב ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il