|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

זובין מהטה - בין זוכי פרס דן דוד

פרס דן דוד לשנת 2007 יוענק לשישה זוכים בשלושת ממדי הזמן: עבר - ההיסטוריון הצרפתי ז'ק לה גוף הווה - המנצח זובין מהטה והמלחין הצרפתי פסקל דוספן; עתיד - ד"ר שרה קורץ, ד"ר ג'רי אולסון ופרופ' ג'יימס הנסן פרסים בסכום כולל של שלושה מיליון דולר יוענקו לחתני וכלת הפרס
21/12/2006  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: AP]

היסטוריון, שני מוזיקאים ושלושה מדענים בתחום האנרגיה הם הזוכים בפרס דן דוד לשנת 2007, בין הזוכים גם המנצח הבינלאומי, זובין מהטה.

על הזוכים הכריזה (ה', 21.12.06) ועדת פרס דן דוד במסיבת עיתונאים בפריס, בהשתתפות מייסד הפרס, איש העסקים דן דוד, יו"ר הנהלת הפרס, פרופ' איתמר רבינוביץ', נשיא אוניברסיטת תל אביב, שר התרבות והתקשורת הצרפתי, רנוארד דונדיאו ורבס, מנהלת פרס דן דוד, סמדר פישר ומכובדים רבים אחרים.

פרס דן דוד, פרס בינלאומי בסך 3 מיליון דולר, פרי יוזמה משותפת של קרן דן דוד ואוניברסיטת תל אביב, מוענק מאז שנת 2002 לאנשים ולמוסדות בעלי הישגים מצטיינים וייחודיים, אשר תרמו תרומה מוכחת לאנושות: במדעי הטבע, באמנות, במדעי הרוח, בעסקים או השירות למען הציבור, ללא אפליה מכל סוג שהוא, בכל אחד מממדי הזמן: עבר, הווה ועתיד (מיליון דולר לכל מימד זמן).

פרס דן דוד מוקיר ומעודד מחקר חדשני ובינתחומי, ומטפח ערכים אוניברסליים של מצוינות, יצירתיות, צדק, דמוקרטיה וקידמה. ייחודו של הפרס, בנוסף לבחירת התחומים המשתנים מדי שנה, הוא בעובדה שחתניו תורמים 10% מהזכייה הכספית לקרן מלגות לחוקרים צעירים מבטיחים במיוחד בתחומיהם. בכך הם מעלים תרומה לקהילה הרחבה, ותומכים בדור חדש של אנשי מדע ורוח. 10 מלגות, בסך 15,000 דולר כל אחת, מוענקות לדוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים מצטיינים מאוניברסיטאות בכל רחבי העולם, ו-10 מלגות נוספות מוענקות לפוסט-דוקטורנטים מצטיינים מאוניברסיטת תל אביב.

חתני הפרס לשנת 2007 נבחרו מהתחומים הנבחרים של שנה זו: "היסטוריה" בממד העבר, מוזיקה - "מוזיקה עכשווית" בממד ההווה, ו"אנרגיה" בממד העתיד.

ועדות השיפוט לבחירת המועמדים כללו אישים מובילים בתחומיהם, בהם: פרופ' כריסטופר א' ביילי מאוניברסיטת קיימברידג', פרופ' רענן ריין, סגן הרקטור של אוניברסיטת תל אביב, ז'ק רבל, מנהל בית הספר הגבוה למדעי החברה בפריס, פרןפ' ברנרד ביילין מאוניברסיטת הרווארד, ג'יימס וולפנסון, לורן בייל, פרופ' תומר לב, ד"ר ארתור רוזנפלד, ג"ר מארי-ליז שנין ופ' שרווד רואולנד.

"עבודתם המצוינת של חתני הפרס השנה מהווה עדות ראויה לציון לתחומים הדינאמיים והמשתנים של הידע האנושי, ולחשיבות התמיכה המקיפה בחדשנות בתחומים רבים," אמר דן דוד על הכרזת שמות הזוכים. "ועדות השיפוט זיהו בהצלחה את המנהיגים והמחדשים החשובים בתחומיהם".

פרס דן דוד לשנת 2007 יוענק לזוכים בטקס חגיגי שיתקיים ב-8 במרס 2007, באופרה גרנייר בפריז. זו הפעם הראשונה שהטקס ייערך בצרפת, על-פי הסכם שנחתם בשנה שעברה בין משרד התרבות והתקשורת הצרפתי לבין קרן דן דוד, במטרה ליצור שיתוף פעולה בין אוניברסיטת תל אביב לממשלת צרפת, בתחום התרבות והמדע. לפי ההסכם, יפעל משרד התרבות הצרפתי לקידום פרס דן דוד בקהילה המדעית ובקהילות רלוונטיות אחרות בצרפת וברחבי העולם, וטקס הענקת הפרס ייערך לסירוגין בתל אביב ובפריז.

אופרה גרנייר אשר תארח את הטקס בפריז השנה, תעלה במהלך הערב הופעה אומנותית מהרפרטואר הידוע שלה. הנציג הצרפתי שיעמוד בראש הפרויקט המשותף יהיה שר התרבות הצרפתי, בסיוע יועצו. שר התרבות הצרפתי וחתן פרס נובל לפיסיקה פרופ' פייר גילס דה גנס ממכון קורי יצטרפו להנהלת פרס דן דוד כחברים קבועים.

ממד העבר - היסטוריה

ההיסטוריון ז'ק לה גוף מצרפת זכה בפרס דן דוד בממד העבר על הישגיו בחקר ימי הביניים באירופה. לה גוף הינו ממייסדי הגישה המחקרית הקרויה "אנתרופולוגיה היסטורית", המבוססת על שיתוף פעולה פתוח, יצירתי ורחב אופקים בין ההיסטוריה למדעי החברה, ומעניקה ממד חדש ועכשווי להבנת ההיסטוריה האנושית. במהלך 50 שנות קריירה הוא פרסם למעלה מ-30 ספרים, והעמיד דורות של תלמידים הממשיכים את דרכו הרעיונית ברחבי העולם. לכל אורך הדרך היה לה גוף מעורב בפעילות ציבורית עכשווית, ותרם מתובנותיו לבנייתה של אירופה המודרנית. ועדת השופטים קבעה כי:

השכלה רחבה, דמיון ומחויבות מקצועית ואזרחית: הישגיו של לה גוף פורצים את גבולות ההגדרה המסורתית של ההיסטוריון – מי הוא ומה הוא אמור להיות. אף על-פי שחקר בעיקר תקופות היסטוריות מן העבר הרחוק, הוא לא חדל לרגע להתבונן בשאלות הגדולות של זמננו אנו. זו בוודאי הסיבה שהישגיו האקדמיים זכו להדים נרחבים כל כך, ומוסיפים להיות כה חשובים עד היום.

ממד ההווה מוזיקה - מוזיקה עכשווית

שני מוזיקאים ידועי שם, המנצח הבינלאומי זובין מהטה, והמלחין הצרפתי פסקל דוספן, חולקים ביניהם את פרס דן דוד בממד ההווה לשנת 2007. בחירתם המשותפת משקפת את המגוון והמורכבות המאפיינים את עולם המוזיקה של זמננו.

זובין מהטה, יליד הודו, הינו אחד המנצחים המובילים בעולם היום. חייו ועבודתו מהווים סמל לכוחה של המוזיקה לגשר בין תרבויות, לפרוץ מחסומים פוליטיים וחברתיים, ולהשכין שלום ונחמה בלבבות. במהלך קריירה מפוארת בת 50 שנה ניצח זובין מהטה על תזמורות ובתי אופרה מובילים בארה"ב, קנדה, אירופה וישראל. הוא הביא את בשורת המוזיקה למקומות רבים של עימות וכאב – ממחנה הריכוז בוכנוואלד ועד הרשות הפלשתינית, ומהודו ועד סראייבו, ויצר קשר עמוק במיוחד עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, ועם מדינת ישראל בכלל – קשר שהחל בשנת 1961, ונמשך, באהבה גדולה, עד היום.

פסקל דוספן הינו דמות יוצאת דופן בעולם המוזיקה העכשווית. יצירותיו המקוריות מכסות כל תחום ווקלי ואינסטרומנטלי במוזיקה – מתזמורות פילהרמוניות ומוזיקה קאמרית ועד אופרה, ומבוצעות על-ידי הרכבים מובילים בעולם כולו. סגנונו הייחודי אהוב על קהל מאזינים רחב ביותר, מאחר והוא משלב מורכבות עם נגישות, ונוטל את השראתו מתרבויות, מסורות ואומנויות מגוונות. בעבודתו העשירה ורחבת ההיקף מייצג פסקל דוספן את הגישה שהמוזיקה העכשווית נועדה לפרוץ את גבולותיה, ולהתחבר אל העולם הרחב, בכל מובן אפשרי.

ממד העתיד – אנרגיה

שלושה מדענים פורצי דרך מארה"ב יחלקו את פרס דן דוד בממד העתיד לשנת 2007: ד"ר ג'רי מ' אולסון וד"ר שרה ר' קורץ מהמעבדה הלאומית לאנרגיה מתחדשת (NREL, National Renewable energy Laboratory) בגולדן, קולורדו, ופרופ' ג'יימס א. הנסן ממכון גודארד ללימודי החלל (Goddard Institute of Space Studies) בניו-יורק. השלושה זכו בפרס בזכות תגליותיהם החלוציות, אשר ישפיעו על עתיד המין האנושי, סביבתו האקולוגית, וקיומו על פני הכדור הארץ.

ד”ר ג'רי אולסון וד"ר שרה קורץ זכו בפרס על פיתוח סוג חדש של תאים סולריים, יעילים מכל קודמיהם, הקרויים GaInP/GaAs multi-junction solar cells. הטכנולוגיה החדשנית מבוססת על מיקוד קרני השמש באמצעות מראות, לתוך תאים סולריים קטנים ומתוחכמים, ומאפשרת להפוך אחוז שיא של אנרגיית השמש (39% בהשוואה ל-15-21% בתאים המקובלים) לאנרגיה חשמלית. כבר היום משמשים התאים המתקדמים, בהצלחה רבה, לאפליקציות שונות בחלל, ביניהן לווייני תקשורת רבים והמצלמות הפנורמיות של NASA –
Mars Rovers, Spirit ו-.Opportunity בעתיד צפוי הפיתוח החדשני להקטין במידה משמעותית ביותר את עלות השימוש באנרגיה סולרית לצרכים רבים ושונים.

פרופ' ג'יימס הנסן זכה בפרס דן דוד על תרומתו העצומה לחקר שינויי האקלים בעולמנו, ולהגברת המודעות הציבורית להשפעתו של האדם על עתיד כדור הארץ. מחקריו החלוציים תרמו רבות להבנת התופעה המוכנה "אפקט החממה", סיבותיה, והקשר שלה לתהליך ההתחממות הגלובלית. הוא חשף את הנזקים הנגרמים לאטמוספירה בשל פליטה מוגברת של גזים ואיירוסולים מסוימים, כתוצאה מאורח החיים המודרני, ואף חזה במדויק את העלייה ההדרגתית בטמפרטורה של כדור הארץ, מ-1988 עד היום.

הנהלת פרס דן דוד

בראש ההנהלה עומד פרופ' איתמר רבינוביץ', נשיא אוניברסיטת תל אביב. בהנהלה חברים ד"ר ברוס אלברטס, לשעבר נשיא האקדמיה הלאומית למדעים (ארה"ב) ויו"ר מועצת המחקר הלאומית (ארה"ב); ברונית סוזן גרינפילד, מנהלת המוסד המלכותי של אנגליה (אנגליה); פרופ' הלן קרר ד'אנקוז, חברה לשעבר בפרלמנט האירופי ומזכירה קבועה של האקדמיה הצרפתית למדע; פרופ' יהושע יורטנר, לשעבר נשיא האקדמיה הישראלית למדעים ופרופסור לכימיה באוניברסיטת תל אביב; ד"ר הנרי א' קיסינג'ר, לשעבר מזכיר המדינה של ארצות-הברית; דן דוד, מייסד פרס דן דוד; ופרנסיס ווהל, מנהל בקרן דן דוד ואיש עסקים.

מייסד הפרס, דן דוד

דן דוד יהודי יליד רומניה, המחלק היום את זמנו בין אנגליה, איטליה, ספרד וישראל, הוא ממציא ואיש עסקים מצליח בתחום פיתוח, יצור ושיווק טכנולוגיות צילום מתקדמות.
הלוואה בלא ריבית בגובה 200,000 דולר שקיבל דן דוד מבן דודו בשנת 1965נתנה לו את ההזדמנות שהיה זקוק לה כדי לפתח את המצאותיו בתחום הצילום והפטנטים הטכנולוגיים שלו, ובהם את תא הצילום האוטומטי. כך היה לאיש עסקים מצליח. עתה דן דוד מכהן כיושב-ראש חברת פוטו-מי-אינטרנשיונל פי-אל-סי, Photo Me International PLC, חברה הרשומה בבורסה של לונדון ומחזיקה ב-90% מכלל השוק העולמי בתאי צילום אוטומטיים שאפשר למצאם בקניונים ובמתקני שעשועים ברחבי העולם.

תאריך:  21/12/2006   |   עודכן:  21/12/2006
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זובין מהטה - בין זוכי פרס דן דוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא סוריה, בשאר אסד, הסכים (יום ה', 21.12.06) לכך שהליגה הערבית תנסה לפתור את המשבר הפוליטי בלבנון. כך מסר מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, המקיים היום פגישות בסוריה ובלבנון בניסיון להשיג הסדר שיוביל להרגעת הרוחות בין תומכי הממשלה לתומכי האופוזיציה בלבנון.
21/12/2006  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, אמר (יום ה', 21.12.06) כי הוא מקווה להיפגש עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עד סוף החודש. אבו מאזן אמר את הדברים במסיבת עיתונאים משותפת שקיים ברמאללה עם שר החוץ האיטלקי, מאסימו ד'אלמה.
21/12/2006  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב נתן (יום ד', 20.12.06) לשני זוגות חד מיניים תוקף של פסק דין להסכם ממון ביניהם. בדרך כלל הסכם שכזה הינו ככל חוזה רגיל אחר כיוון שבתי המשפט חלוקים בדעתם האם להעניק לו תוקף של פסק דין כיוון שלפי החוק בית משפט יאשר הסכם שכזה רק בין בני משפחה, שעד לפני כשנה היה מדובר בגבר ואישה בלבד, בין אם הם נשואים ובין אם הם ידועים בציבור.
21/12/2006  |  יעל רוטשילד  |   חדשות
סוכנות הידיעות הפלשתינית "מען" דיווחה (יום ה', 21.12.06) מפי מקורות ערבים, כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, נפגש בחשאי עם מקבילו הלבנוני, פואד סניורה, בשארם א-שייח'. בלשכת ראש הממשלה אולמרט הכחישו את הדיווח. סוכנות מען מסרה, כי הפגישה התקיימה במהלך חופשת "עיד אל פיטר" - החג שנועל את חודש הרמדאן, וזו אירעה לאחר המלחמה בלבנון.
21/12/2006  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
שרת החינוך, יולי תמיר, קוראת לדחות את הדיון הקרוב בשבת הממשלה בעניין הצעת החוק של השר משולם נהרי (שס), שעיקרה תקצוב המוסדות המוכרים שאינם רשמיים, על-ידי הרשויות המקומיות, בשיעור דומה לזה שמתקצבת המדינה.
21/12/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il