במסגרת חקיקת חוק ההסדרים אישרה אתמול (יום ג', 27.12.06) ועדת הכספים את תיקונו של חוק ההגבלים העסקיים, וביטלה את הפטור הגורף שמנע כל ביקורת תחרותית על הסדרים כובלים בין חברות התעופה.
מהרשות להגבלים עסקיים נמסר, כי בהעדר ביקורת תחרותית, הסדרים כובלים כגון אלו עלולים לפגוע בתחרות ובטובתו של הציבור, ללא הצדקה של ממש. התיקון לחוק ההגבלים עתיד לאפשר לרשות ההגבלים העסקיים לבחון את ההשפעה התחרותית של ההסכמים שקיימים בין חברות התעופה בנוגע לטיסות מישראל ואליה.
מרשות ההגבלים העסקיים נמסר עוד, כי בנסיבות הגיאופוליטיות של המשק הישראלי ישנה חשיבות יתרה לביקורת תחרותית על הסדרים כובלים בתחום התעופה מישראל ואליה להתפתחות הכלכלה, התיירות ולהגברת הצמיחה. בייחוד כאשר בהתאם לרגולציה בתחום התעופה כיום מאפשרת רק תחרות בין 2 חברות תעופה סדירות בכל קו תעופה.
המשק הישראלי הוא בעיקרו משק מבודד גיאוגרפית. המשק מסתמך רבות על יבוא ויצוא דרך הים והאוויר (ולא על תנועת סחורות יבשתית), תוך חשיפה מינימלית לתחרות מצד השכנים. הגברת התחרותיות בין חברות תעופה צפויה לתרום להורדת מחירי הטיסות וההובלה של סחורות בדרך האוויר ולהעלאת איכות השירות. כך נמסר מהרשות להגבלים עסקיים.
בעקבות תיקונו של החוק, בכוונת רשות ההגבלים לפעול להתקנתו של פטור שיפטור חלק מן ההסדרים הכובלים שקיימים בין חברות התעופה שעל פניהם אינם פוגעים בתחרות ובצרכנים, כדי לאפשר ודאות רבה יותר ויעילות עבור חברות התעופה. התיקון בחוק ההגבלים התקבל לאחר הידברות עם נציגיה של אל על. בעקבות ההידברות הוחלט לדחות את תחולתו של התיקון, כדי לאפשר לחברות התעופה להיערך בהתאם. התיקון יכנס לתוקף 60 יום לאחר פרסומו של פטור בעניין זה או ב-1.7.2008.