אליהו סט מקיבוץ גדות שב ארצה מטיול אופניים בטורקיה וגילה שאופניו היקרים ניזוקו. המקרה אירע בחודש אוקטובר אשתקד וכעבור חודשיים תבע סט את חברת התעופה, נתיבי אויר טורקיים, בבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, בסכום של 7,460 שקל.
לטענתו, האופניים, שמשמשים כלי עבודה, ניזוקו באופן בלתי הפיך עקב רשלנות הנתבעת. "האופניים שהם גם אביזר אישי יקר, היו ארוזים בקרטון יעודי, וניזוקו באופן חמור בשלדה. צורת הנזק מוכיחה שהקרטון לא הוצב אנכית, בהתאם לסימון שעליו, אלא הושכב ועליו מטען נוסף שניקב את הקרטון וגרם נזק".
סט התרעם שהפיצוי שהוצע בסך של 200 דולר היה מגוחך. "הנתבעת מסתתרת מאחורי תקנות ומתעקשת שאחריותה מוגבלת. על-פי אמנת ורשה החבות אינה מוגבלת אם הוכח שהנזק נגרם עקב התנהגות רעה מדעת של המוביל".
לדברי סט, זה בדיוק מה שקרה. הנתבעת התעלמה מההוראות, הבולטות, שעל גבי האריזה, ואחסנה את האופניים עם יתר הכבודה שבמטוס במקום בנפרד, ובצורה מיוחדת, בשל גודלם.
סט הוסיף שהנזק הישיר שנגרם נאמד ב-7,460 שקל ואותו הוא תובע. "אני מוותר על החזר הוצאות ופיצוי בגין עוגמת נפש".
בכתב ההגנה טענה חברת נתיבי אויר טורקיים שאינה אחראית לנזק. לדבריה, טס לא הודיע שברשותו מטען יקר שדורש השגחה מיוחדת, ולא שילם ביטוח מיוחד. "חובת הדיווח חלה על הנוסע. אם התובע לא ביטח את מטענו הרי שהתרשל התרשלות חמורה ותוצאותיה חלות עליו בלבד".
הנתבעת הדגישה שעל-פי אמנת ורשה, אחריותה לאובדן מטען מוגבלת ל-17 זכויות משיכה כששווי כל זכות נאמד ב-6.2385 שקל וסך הכול 106.05 שקלים, "כאן מדובר בנזק למטען". לטענתה, גם בכרטיס הטיסה צוין שאחריותה בגין אובדן כבודה מוגבלת לסך של 20 דולר לקילוגרם.
לטענת הנתבעת, לפנים משורת הדין, התייחסה לנזק כאל אובדן מוחלט והעריכה שהאופניים שוקלים 10 קילוגרם. מכאן הצעת הפיצוי לשלם לסט 200 דולר (20 דולר X 10 קילו). "הסכום שמבקש התובע מוגזם ומופרז".
בית המשפט ידון בתיק בחודש הבא.