|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד דפנה שגל פודור - הסדרת מעמד בישראל לבני זוג זרים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת הממחים
מעוניינים לשדרג את הבית אבל חסר לכם הון עצמי? בואו לשמוע מה יש למשכנתה הפוכה להציע עבורכם!

פרשת "בני הדייג" חוזרת למחוזי

שופטי בית המשפט העליון הורו על החזרת הדיון בחשיפת מקורות המדינה בפרשה לבית המשפט המחוזי בית המשפט ביקר את התנהלותה של התביעה בית המשפט המחוזי יבחן את תוכנו של המסמך החסוי שהגישה לו המדינה ויקבע החלטותיו
20/02/2007  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: אסף דוד-מרגלית  |    |  תגובות

הפרקליטות הגישה עירעור על זיכוי הנאשמים בפרשת "בני הדייג"
אסף דוד-מרגלית
פרקליטות המדינה הגישה את הודעת הערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בפרשת הרצח המכונה פרשת "בני הדייג" * בפסק דינו זיכה בית המשפט את הנאשמים לאחר שהמדינה הודיעה כי לא תוכל למלא את החלטת בית המשפט לחשוף את זהות מקורותיה
לרשימה המלאה

הפרקליטות חוייבה לחשוף זהות העדים בפרשת 'בני הדייג'
ענבל אביב
החלטה דרמטית זו של בית המשפט עשויה להביא לביטול המשפט נגד חמשת הנאשמים ברצח * הפרקליטות ביקשה שלא לחשוף זהותם של העדים לרצח מתוך חשש לסיכון ממשי לחייהם
לרשימה המלאה

בית המשפט העליון החזיר (ג', 20.2.07) את פרשת בני הדייג לבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופטים אדמונד לוי, מרים נאור ומישאל חשין הציעו שבית המשפט המחוזי ישקול בשנית האם להורות על חשיפת החיסיון שהוטל על זהות מקורות בפרשת רצח "בני הדייג".

פסיקת בית המשפט המחוזי

בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה את הנאשמים, המיוצגים על-ידי עו"ד איתן און ועו"ד משה שרמן, משורה של עבירות שיוחסו להם: קשירת קשר לבצע פשע, חטיפה לשם רצח, רצח וניסיון לרצח. בבסיס העובדות של כתב האישום נאמר כי בין בנימין רבה, המכונה "בני הדייג", לג'וואד בלעוני, סוחר דגים מיפו, נתגלעה מחלוקת כספית, ומשלא הצליחו ליישבה, פנה ג'ווואד לעיזאת חמאד, וביקש את עזרתו.

על-פי הנטען, הצליח עיזאת לקבל מידי בני סכומי כסף שונים, אולם לא הסתפק בכך והציג דרישות נוספות, ובצר לו פנה בני לחאדר דכה. דכה הגיע ביום 16.7.05 עם בן-דודו, איסלאם דכה, לפגישה בביתו של עיזאת, ועל-פי גרסת המדינה, באותה פגישה גמלה בלבו של עיזאת החלטה לרצוח את שני אורחיו. עיזאת הזעיק למקום את ארבעת הנאשמים הנוספים, ובהמשך הכה עיזאת את חאדר דכה בפניו ובכל חלקי גופו. לאחר מכן, כפתו בני החבורה את חאדר ואיסלאם, והניחו אותם בתא מטען של רכב. במהלך הנסיעה עם הרכב הצליחו חאדר ואיסלאם להשתחרר מכבליהם ונמלטו על נפשם. יריביהם לא הרפו מהם ועבד קזאז, ירה לעבר חאדר ופגע בגבו. כתוצאה, נפטר מפצעיו. איסלאם לעומת זאת הצליח להימלט ולעלות לגג שם מצא מסתור, ובדרך זו ניצלו חייו.

הראיות בבסיס התביעה

ראיות המדינה התבססו על עדותם של איסלאם; עד ראייה המכונה א"ב וזהותו חסויה; הודאתו של עבד קזאז בפני אחר; עדות בנו של עיזאת; האזנות סתר; דוחות עיקוב וכן פלטי תקשורת.

בידי המדינה מצוי חומר חקירה נוסף, אולם ביחס לחלקו הוצאו תעודות חיסיון בחתימתו של השר לביטחון פנים. התעודה הראשונה נחתמה במרס 2006 ובקשה שהגישו הנאשמים להסרת החיסיון נדחתה על-ידי בית המשפט. תעודות חיסיון נוספות הוצאו בחודשים יולי ואוגוסט 2006, ובעקבות כך שבו הנאשמים ועתרו להסרת החיסיון מזהותם של מספר עדים, ובהם גם של מקור משטרתי המכונה נ"ז 238.

בהחלטת בית המשפט המחוזי מיום 15.11.06, התרשם בית המשפט המחוזי כי פעולות חקירה חיוניות המתייחסות לזמן הרצח ומיד לאחריו, אשר היו עשויות לסייע בחקירת האמת, במיוחד נוכח קו ההגנה בו נקטו המשיבים, לא נעשו, ואפשר שגרם לכך החיסיון שהוטל על זהותם של עדים שונים. בעקבות כך החליט ביהמ"ש המחוזי לחייב את העד א"ב להשיב לשאלה אם העדה ג"ד שהתה בדירתו בעת האירוע, מבלי לחשוף את זהותם של השניים. באשר לחשיפת זהותו של נ"ז 238, הציע בית המשפט למערערת לשקול אפשרות לשוב ולחקור את המודיע ולהביאו כעד מטעמה, ואכן, נ"ז 238 נחקר, אולם בהודעה שמסר הושחרו קטעים ופרטים שונים, ועל אלה הוצאה תעודת חיסיון נוספת.

המחלוקות בסוגיית החיסיון לא הסתיימו. בעקבות דיונים שהתקיימו בסוף חודש נובמבר 2006, החליט בית המשפט המחוזי שלא לחשוף את זהותם של א"ב ו-ג"ד, ומנגד נצטוותה המערערת לחשוף את זהותם של עדי תביעה אחרים, ובהם כאלה ששהו בדירה ממנה צפה, על-פי הנטען, א"ב על האירועים. עד נוסף שהוחלט להסיר את החיסיון מעל זהותו.

הערעור

המדינה החליטה "לקיים את החלטת בית המשפט בעיקרה", וביקשה לנקוט במה שהוגדר בפיה כ"צעדים מקדימים שיהיה בהם לאפשר לה לבוא לבית המשפט בהצעה חלופית, אשר תבטיח את ברור האמת, אך תצמצם את הפגיעה באינטרס המוגן על-ידי החיסיון". המדינה ביקשה מבית המשפט המחוזי בקשה שכותרתה "מתן הנחיות", ואליה צרפה מסמך בו פירטה את "הדרך שבה מבקשת התביעה לנקוט, כצעד מקדים, בטרם תוכל להביא עמדתה הסופית באשר להחלטת בית המשפט מיום 4.12.06". המדינה הציעה להוסיף ולנמק את בקשתה על-פה, ככל שיידרש, ובלבד שהדבר ייעשה במעמד צד אחד.

בית המשפט המחוזי, מבלי לעיין במסמך שצורף לבקשה ל"מתן הנחיות", דחה את בקשת המדינה, וקבע כי לא קיימת פרוצדורה המאפשרת לו לקבל חומר חסוי במעמד צד אחד, לצורך מתן הנחיות למי מהצדדים. בית המשפט הוסיף, כי אף אין מקום למתן הנחיות נוספות, הואיל ואת דברו אמר בהחלטה מיום 4.12.06.

נוכח תשובת המדינה כי אין ביכולתה לחשוף את המקורות מבלי פעולות הכנה, החליט בית המשפט המחוזי לזכות את הנאשמים, וזיכוי זה עומד במרכזו של הערעור שבפנינו.

העליון הורה לבית המשפת המחוזי לדון בשנית

בית המשפט העליון איזכר כי ההלכה הנוהגת היא כי שבית המשפט לא יסיר חיסיון מראיה מקום בו שוכנע כי הגלוי עלול לפגוע בעניין ציבורי חשוב. אינטרס מסוג זה הוא לאפשר למשטרה להפעיל מודיעים מטעמה כדי לסכל עבירות, ולהעמיד עבריינים לדין. אין כלל ספק כי חשיפת זהותו של מודיע עלולה לגרום לפגיעה - ולעתים קשה - בעבודת המשטרה, שהרי חשיפה זו כרוכה פעמים רבות בסכנה מוחשית לחייו של המודיע, ומותר להניח כי מעטים יהיו מוכנים לחשוף את עצמם בפני סכנה זו. מכך מתחייב כי עתירה להסרת החיסיון חייבת להיבחן בזהירות מופלגת, ותוך ניסיון לתור אחר דרכים חילופיות שיהיה בהן כדי להגן על עניינו של הכלל, מחד, ועם זאת לאפשר לנאשם לנהל הגנה ראויה ויעילה, מאידך.

בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי מיום 4.12.06, היו פתוחות בפני המדינה דרכי פעולה אחדות. הראשונה - להשלים עם ההחלטה ולמלא אחריה כלשונה. השנייה - היא זו בה נקטה בפועל, היינו, להודיע לבית המשפט כי לא תוכל להמשיך בהליך הפלילי על כל המשתמע מכך, וככל שהדבר מתחייב, להביא את השגותיה כנגד ההחלטה בפני בית משפט זה במסגרת ערעור כנגד הכרעת הדין. דרך שלישית שעמדה לה למערערת היתה פנייה לבית המשפט כדי שישוב ויעיין בהחלטתו, ומטבע הדברים, תנאי מוקדם לכך הוא קיומו של שינוי נסיבות המצדיק זאת. מטעמים השמורים עמה בחרה המערערת לפנות לבית משפט קמא בבקשות שאינן מעוגנות בדין, וכאלו הן ה"בקשה להנחיות" ו"ההודעה" שהוגשו מטעמה.

שופטי בית המשפט העליון הביעו תמיהה לעובדה שגם לאחר שבית המשפט המחוזי הפנה את תשומת לבה של המדינה, שאין הוא רואה ב"הודעה" כבקשה ל"עיון נוסף", היא התמידה בקו בו נקטה עד אז, והוסיפה לעתור ל"הנחיות" בית המשפט, במקום לנקוב בשם הנכון של ההליך - "עיון חוזר".

בית המשפט העליון סבר, כי התנהלות המדינה בפני בית משפט קמא לקתה במספר טעויות, ואפשר שבנסיבות אחרות היינו רואים בכך עילה מספקת כדי לקיים את הכרעת הדין המזכה כלשונה.

אולם כתב האישום הבלתי שיגרתי ניצב מול פתחם של שופטי העליון. חומרתו והקשיים שניצבו בדרכה של המדינה לזמן ולהביא את העדים החיוניים לבית המשפט מבלי לסכן את חייהם, הם בין הגורמים אשר הביאו את השופטים, לשם עשיית הצדק, להעניק למדינה, המייצגת את אינטרס הציבור, הזדמנות נוספת לעשות את מלאכתה נאמנה, בכפוף לכך שבית המשפט ישוכנע, כי הדבר לא יהיה כרוך בפגיעה בהגנת הנאשמים.

שופטי העליון הורו, אם כן, כי הדיון יוחזר לבית המשפט המחוזי, אשר התבקש לעיין ב"מסמך החסוי" שצורף ל"בקשה למתן הנחיות" שהניחה בפניו המדינה בסוף חודש דצמבר 2006, ולקיים דיון במעמד הצדדים או לבקש הסברים במעמד צד אחד - הכל כפי שייראה לו. בתום כל אלה יכריע בית המשפט המחוזי, אם להותיר את ההחלטה בדבר הסרת החיסיון שהוטל על זהותו של המקור נ"ז 238 על כנה או לשנות ממנה.
ע"פ 462/07 מדינת ישראל נ' עיזאת חאמד

ע"פ 462/07 מדינת ישראל נ' עיזאת חאמד
תאריך:  20/02/2007   |   עודכן:  20/02/2007
אסף דוד-מרגלית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת "בני הדייג" חוזרת למחוזי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנכ"ל משרד המשפטים הודיע, כי מעתה, קטינים שעניינם נדון בבתי הדין למשמורת ייוצגו על-ידי עורכי דין מטעם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים.
20/02/2007  |  עמי עצמון  |   חדשות
ל-52% מהישראלים יש בבעלותם אופניים, כאשר ל-16% מתוכם יש אופניים בבית אבל אין מי שמשתמש בהם. כך עלה מסקר שנערך על-ידי ירחון האופניים "Mountaimbike" בנושא הרגלי הצריכה בתחום האופניים בישראל. לפי הסקר, 17% מהנשאלים ציינו שהיה להם אופניים בעבר, 3% ציינו שהם מתכוונים לקנות אופניים בזמן הקרוב ו-28% ציינו שאין בבעלותם אופניים בכלל.
20/02/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
בראשית המאה ה-21 התמונה המופיעה על מסכי הערוצים המסחריים בישראל עדיין מורכבת בעיקר מקבוצה דומיננטית של גברים יהודים חילונים וותיקים. בו בזמן יש הכחדה סמלית כמותית של קבוצות אחדות: ערבים, חרדים ועולים. גם נשים ומזרחיים סובלים מהכחדה סמלית כמותית. כך עולה ממחקר חדש אותו ערכו החוקרים ענת פירסט ואלי אברהם, אשר מתפרסם בספר חדש: "תקשורת ופוליטיקה בישראל", בהוצאת מכון ון ליר בירושלים והקיבוץ המאוחד, שערך פרופ' דן כספי.
20/02/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
שיכון עובדים מכרה בימים אלו ב-1.2 מיליון דולר פנטהאוז בקומה ה-21 של מגדל מגורים בן 76 דירות, שהחברה בונה בפרויקט עיר ימים, במערב נתניה, מול חוף הים. זוהי הדירה היקרה ביותר ששיכון עובדים מכרה עד היום בפרויקט, ואולי הדירה היקרה ביותר שנמכרה בנתניה.
20/02/2007  |  אלעזר לוין  |   חדשות
כאשר יצאתי מבית הקולנוע בו צפיתי בסרט "קלינר", בחנתי את האנשים סביבי. כמו שחשדתי, כולם היו לבושים בסוודרים ומעילים, מה שגרם לי להניח שצדקתי, עכשיו חורף. מה שלא היה לי ברור זה - איך יכול להיות שהרגע ראיתי קומדיית קיץ דבילית וטיפוסית.
20/02/2007  |  אורון שמיר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עד היום אני סבור ש"ירושלים של זהב" הוא ההמנון הראוי לישראל גם אם פה ושם ניתן להחליף מילה
רון בריימן
רון בריימן
חטא אי-השוויון בנטל השירות הסדיר ושירות המילואים הוא צורם ומקומם גם בימים רגילים, קל וחומר בימי מלחמה, והנה, כמו במשל מלפני שלושת אלפי שנים "האיש העשיר" חמל לגייס את "צאנו ובקרו", ...
חיים רמון
חיים רמון
ראשי מערכת הביטחון החליטו לא לכבוש את הרצועה ולא להקים ממשלת צבאי ברצועה    כתוצאה מכך, חמאס חוזר ומשתלט מחדש על כל שטח שמפנים חיילי צה"ל    גלנט והלוי וגם נתניהו מבינים היטב שהם נכש...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
כמה פשוט, שלילת זכות ההצבעה לכנסת מסרבני גיוס מכל מין וסוג    זה ודאי הרבה יותר טוב מלהרעיב ילדים
גד פניני
גד פניני
חייל שמגויס בכפיה לא יכול להיות חייל טוב    במקרה הטוב הוא פשוט לא ימלא תפקידו כראוי ובמקרה הגרוע הוא יהפוך לבעייתי למערכת ולא רק שלא יתרום אלא שיכביד על המערכת וירתק אליו כוחות אחר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il