נהגים צעירים, בין הגילאים 15 ל-24, הם בסיכוי גבוה פי שלושה לגרום לתאונות דרכים לעומת אזרחים קשישים. כך דיווחו חוקרים אמריקנים השבוע, וציינו כי הממצאים סותרים את המדיניות המקשה על נהגים מבוגרים לחדש את רשיונות הנהיגה שלהם.
אנשים מעל גיל 65 מהווים 15% מהנהגים, אך היו אחראים רק ל-7% מתוך 330,000 תאונות הדרכים הקטלניות ב-25 השנה האחרונות. כך כתבו החוקרים - מהמוסד Rand לצדק אזרחי.
נהגים מתחת לגיל 24 מייצגים 13% מהנהגים, אך גרמו ל-43% מתאונות הדרכים בכל ארה"ב. לנהגים קשישים יש סיכוי של 16% בלבד לגרום לתאונה לעומת נהגים בין הגילאים 25 ל-64. למרות זאת, קיימת, לדברי החוקרים, דאגה ציבורית רחבה לגבי בטיחות הנהגים המבוגרים.
במהלך 20 השנים האחרונות, קיימת מגמה חזקה לאמץ מדיניות רישוי נוקשה יותר בארה"ב, טוענים החוקרים, והעובדה כי נהגים מבוגרים אינם מסוכנים מוכיחה כי יש להעמיד מדינית זו בספק.
המחקר גילה, כי ההחמרה בראייה והתגובות האיטיות יותר המופיעות עם ההזדקנות, עלולות להכביד על היכולת לנהוג וכן כי אזרחים קשישים גם פגיעים יותר לפציעות רציניות ונוטים כמעט פי שבעה מנהגים אחרים להיהרג אם הם מעורבים בתאונת דרכים.
למרות זאת, הממצאים מראים, כי אזרחים קשישים בוחרים לנהוג בתדירות נמוכה יותר או לא לנהוג כלל. אלו שעדיין אוחזים בהגה בדרך-כלל עושים זאת בצורה בטוחה, נוהגים באור יום ונמנעים ממצבים מסוכנים.
ישנן מדינות בארה"ב, כאילינוי וניו המפשייר, הדורשות מבחני נהיגה לנהגים קשישים, בעוד מדינות אחרות דורשות מהם לעבור בדיקות ראייה או לחדש את הרשיון בעצמם.
מצד אחד, הדרישה מנהגים מבוגרים לעבור מבחני נהיגה, לדוגמא, תזהה בוודאי נהגים מבוגרים שיכולת הנהיגה שלהם הדרדרה, אך מצד שני הממצאים מראים, כי ישנם מעט נהגים קשישים יחסית שיש לאסור עליהם מבחינה חוקית את הנהיגה ולכן נהגים אלו מהווים סיכון נמוך יחסית לבטיחות התנועה בסה"כ.
המאמצים לצמצם את תאונות הדרכים יהיו מוצלחים יותר, לדברי החוקרים, אם יתמקדו בנהגים צעירים יותר הנוהגים בתדירות גבוהה ומסוכנים יותר כשהם עושים זאת.