השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, הטיל על כל חברות האוטובוסים הבין עירוניות הנחיות מחמירות למניעת המשך זיהום האוויר הקשה בערים הגדולות בישראל.
לפני כשנה חייב השר הנגבי, את חברת אגד וחברת דן לאמץ כללי - פעילות מחמירים. בימים אלה הטיל השר הנגבי חובות זהות גם על 5 חברות האוטובוסים הפרטיות, באמצעות צווים אישיים שנמסרו למנהלים באופן אישי.
ההנחיות האישיות ניתנו לחמש חברות המפעילות קווי תחבורה ציבוריים ופרבריים, בהם:
1. חברת אוטובוסים עירונית באר שבע.
2. חברת שירותי אוטובוסים נצרת.
3. חברת נתיב אקספרס (חברת בת של חברת שירותי אוטובוסים נצרת, הפועלת עם חברת האם בנצרת, נהריה, צפת, חדרה ונתניה).
4. חברת מרגלית.
5. חברת סופרבוס (חברת הבת של "מרגלית", שמפעילה עם חברת האם קוים במודיעין, קרית ספר, מתיתיהו, שוהם, ירושלים, רמלה ולוד).
עיקרי ההוראות הכלולות בצווים:
- חיוב בשימוש בסולר נקי המכיל עד 50 ppm גפרית (במקום מקסימום 350 ppm גפרית המותר בסולר תחבורה רגיל).
- בדיקות עשן חצי שנתיות לאוטובוסים ישנים.
- הגשת תכנית הפחתה של מזהמי האוויר הנפלטים מאוטובוסים המופעלים על-ידי חברות ציבוריות וותיקות.
- פרסום תוצאות מבדקי העשן שנערכים לאוטובוסים וכן, הצעדים הננקטים על-ידם לצמצום פליטת מזהמי אוויר.
כלי רכב כבדים המונעים במנועי דיזל מהווים חלק קטן מצי כלי הרכב אולם הם אחראים לחלק ניכר מסך פליטת מזהמי האוויר.
מזהמי האוויר הבעייתיים ביותר הנפלטים מרכבי דיזל הם החלקיקים ותחמוצות החנקן. החלקיקים הנפלטים מרכבי דיזל הם קטנים מאוד, ולפיכך חודרים בקלות לעומק מערכת הנשימה. חשיפה אליהם גורמת לעליה בשיעור התחלואה של מערכת הנשימה, כלי הדם והלב. לאחרונה הוגדרה הפליטה מרכבים כחשודה כמסרטנת.
תחמוצות החנקן הנפלטות מרכבי דיזל, קשורות לעליה בשכיחות של מחלות ריאה ולהיווצרות מזהמים רעילים כדוגמת אוזון.