|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?

לוחמי השייטת דורשים מבג"צ לעצור את הצלילות

בבג"צ מתקיים היום דיון בעתירת לוחמי השייטת למנוע צלילת חיילים בקישון העותר: הצלילות מסכנות חיים והותרו ע"י נגועים בניגוד עניינים
31/10/2007  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   תגובות
מאת: רותי אברהם  |    |  תגובות
[צילום: דובר צה"ל]

פרשת לוחמי השייטת ותחלואת הסרטן הגבוהה בקרב הצוללים בקישון חוזרת לבג"צ ולדיון הציבורי. בג"צ ידון (יום ד', 31.10.07) בעתירה של עמותת לוחמי השייטת "אנשי הדממה" לאסור על המשך צלילות חיילים בקישון ובנמל חיפה. כמו כן לאסור על המשך עבודת הוועדה הבינמשרדית שהתירה את הצלילות.

יו"ר העמותה, לוחם השייטת יובל תמיר, טוען, באמצעות באת כוחו עוה"ד עמוס בן צור, וקרן עם שלם, כי צה"ל ממשיך בהצללת חיילים באזורים האסורים תוך "הפקרת חיי אדם" וזאת למרות החלטת הממשלה האוסרת את הצלילה בקישון ובחיפה עד לניקוי המים מחומרים רעילים.


ניגודי עניינים בוועדת מומחים

לטענת תמיר, יו"ר ועדת המומחים המייעצת שקבעה את התקן הזמני, המתיר את הצלילות, וכן שני חברים נוספים בוועדה, נגועים בניגוד עניינים חמור. "הצלילות מתאפשרות בחלקן מכוח 'תקן זמני' עלום אותו קבעה הוועדה הבינמשרדית בחוסר סמכות והמבוסס על טיוטת עבודת ועדה מייעצת הלוקה בניגוד עניינים".

טענותיו של תמיר מתייחסות ליו"ר הוועדה הפרופ' יונה אמיתי, אשר "במקביל לכהונתו בוועדה המייעצת", נשכר גם "על-ידי המפעלים המזהמים בקישון ובנמל חיפה ליתן חוות דעת כמומחה מטעמם לבית משפט המחוזי בחיפה בתביעה אזרחית שהוגשה נגדם על-ידי דייגים שפעלו באזור וחלו בסרטן".

לטענת תמיר, חוות הדעת שניתנה על-ידי אמיתי "לטובת חברת דשנים וחומרים כימיים בע"מ, הוגשה לבית המשפט בשנת 2005, ושוללת כל קשר אפשרי בין מחלת הסרטן לבין זיהום בקישון". לטענתו, פרופ' אמיתי קבע כי החומרים שנמצאו בקישון "לא היו מסוכנים לבני אדם". לא יתכן, טוען תמיר, כי "אדם הממומן בידו האחת מן המפעלים המזהמים יהיה זה שבידו השנייה יפקח, יבקר ויקבע ממצאים בעלי משמעויות מרחיקות לכת מבחינה ציבורית וכספית ואף מבחינת נשיאה באחריות משפטית ואישית על אותם מפעלים מזהמים, בעליהם ומנהליהם".

ניגוד עניינים עומד לטענת תמיר גם בכהונת חבר נוסף בוועדה, מנכ"ל החברה לחקר הימים והאגמים בישראל, פרופ' ברק חרות. זה לטענת תמיר "סיפק מחקרים אודות זיהום בנחל קישון ונמל חיפה שהוזמנו ומומנו על-ידי המפעלים המזהמים ותוכנם של מחקרים אלו והממצאים שנתגלו בהם לא גולו לציבור עקב הסכמי סודיות עליהם חתומה החברה לחקר האגמים חיא"ל כלפי שולחיו". תמיר תוהה בעתירה "כיצד יכול פרופ' חרות לכהן בוועדה שלהחלטותיה יש השלכות ממוניות על לקוח של החברה שבראשה הוא עומד".


דגים לא וחיילים כן?

יתירה מכך, טוען תמיר, חיא"ל פרסם דוח נגד העברת חוות הדגים מאילת לנמל אשדוד שגם הוא מזוהם אך פחות מהקישון ומחיפה "מחשש למוטציות בדגים", זאת כאשר "למיטב ידיעת עמותת הדממה, חיא"ל הינה הבעלים של 15% מחברת 'ערדג' שהינה בין מגדלי הדגים באילת הניזוקים מהעברת החוות לאשדוד".

"כיצד ניתן אם כן לקבוע תקן הקובע מידת חשיפה לזיהום שיהיה מספיק בטוח לבני אדם שעה שאין הוא בטוח כלל עבור דגים", שואל תמיר. לטענתו, על פניו "כהונתו של פרופ' חרות בוועדה המייעצת שמונתה להמליץ על תקן המתיר צלילה בקישון ובחיפה מעלה חשש כבד לניגוד עניינים".

עוד ניגוד עניינים מוצא תמיר בכהונתו של מנהל המעבדה הטוקסיקולוגית בבית החולים תל השומר, ד"ר אלמוג. "צה"ל מספק מימון משמעותי למעבדה שבראשה עומד ד"ר אלמוג. יחסים אלו מעמידים סימן שאלה סביב יכולתו של ד"ר אלמוג לקבוע בנסיבות אלו מסקנות שאינן נוחות לצה"ל".



המפעלים ממשיכים לזהם

נכון להיום, טוענת עמותת "אנשי הדממה", "המפעלים והרשויות המקומיות ממשיכית לזהם את נמל חיפה ואזורי הקישון בהעדר רגולציה או חקיקה האוסרת הזרמת שפכים בלתי מטוהרים ובלתי מטופלים". בה בעת, נמשכה הצללת חיילים באזורים האסורים, פעולה הלוקה לטענת העותר "באי חוקיות ובחוסר סמכות". העמותה דורשת "מחשש להפקרת חיי אדם" מבג"צ להפסיק לאלתר את הצלילות של חיל הים באזורים האסורים לצלילה וכן את עבודת הוועדה הבינמשרדית והוועדה המייעצת לה.


מתגבש חידוש עולמי: "תו תקן צלילה"

מנגד, בתשובתה לעתירה, טוענת המדינה כי על סמך תו תקן זמני מתקיימת הצללה בנמלים אשדוד אילת וחיפה אך לא בקישון. הצלילה בנמל חיפה מתבצעת באופן מוגבל וכל הצלילות מבוססות כאמור על תו תקן זמני "המבוסס על תקן מי השתיה הישראלי". מדובר בתקן כימי של מי שתיה "שנקבע כתקן זמני מחמיר, והוא מיושם בחשיפת כלל האוכלוסיה לכימיקלים המצויים במי השתיה ובכלל זה אוכלוסיות רגישות תינוקות וחולים". תקן זה הומלץ לטענת המדינה עד לגיבוש תקן סופי.

מתשובת המדינה עולה כי ועדה בינמשרדית שהוקמה לאור מסקנות ועדת שמגר בזמנו "פועלת שש שנים לקביעת תקן צלילה שאינו קיים כיום בעולם". המדינה מדגישה כי דוח מסכם של הוועדה יוגש בעוד כחודשיים למנכ"ל משרד הביטחון ולרמטכ"ל.


חליפות DIRTY HARRY

לטענת המדינה כאשר קיים צורך מבצעי בצלילה בנמל חיפה היא מתבצעת תוך שימוש באמצעי מיגון. "חיל הים רכש חליפות אטומות ומשוכללות המכונות DIRTY HARRY המגוננות על הצוללן לרבות ראשו וחוצצות באופן מלא בין גופו לבין המים". כמו כן, פעילות האימונים מתקיימת רק באזורים שנבדקו על-ידי מנגנון של ועדת אמ"ץ, בראשות אגף המבצעים, המנפיק "מפת סיכונים נושמת והכוללת מיפוי סיכונים ושיוכם לסביבה ולזמן".


דוחה טענות ניגוד עניינים

המדינה דוחה את טענות ניגוד העניינים כלפי שלושת חברי הוועדה. לטענתה הפרופ' אמיתי אושר על-ידי השופט (בדימ.) שמגר עצמו. מדובר ב"מומחה בעל שם בתחום הרפואה והטוקסיקולוגיה" אשר נעתר לבקשת הוועדה לסייע לה לגיבוש "תו תקן צלילה שכמוהו לא קיים כיום בעולם".

המדינה טוענת עוד כי גם אם היה מתקיים בעניינו "חשש קל לניגוד עניינים הרי שתהליך קבלת החלטות בנושא תקן הצלילה מבטיח נטרול חשש להשפעה כלשהי של ניגוד עניינים". גם בכהונתו של ד"ר אלמוג אין ניגוד עניינים. המעבדה שבראשה הוא עומד "מעבדה ארצית המשרתת את כלל מערכת הבריאות לרבות מערכת הביטחון... שגרת הבדיקות הטוקסיקולוגיות ואמות המידה המקצועיות לביצוען ואישורן אחידות ותחת פיקוח שוטף".

המדינה מדגישה כי בהלכות בג"צ נקבע בזמנו כי "יש להפעיל את הכללים בדבר ניגוד עניינים בזהירות ולא להשתמש בהם בצורה קיצונית ובלתי מאוזנת על-מנת שלא להרחיק אנשים טובים ומוכשרים מתפקידים אותם מתאימים הם למלא".


הציפורים והדגים שבו לקישון

המצב בקישון לטענת המדינה דווקא משתפר, וכיום ניתן למצוא בקישון צפורים, דגים צבי ים ואצות. השיפור בא לידי ביטוי גם "בדוחות ניטור עיתיים המצביעים על שיפור משמעותי באיכות מי הנחל בשפך הקישון ובנמל חיפה". כמו כן "לא מוזרמים שפכים תעשייתיים בלתי מטופלים לנחל ולנמל חיפה אלא רק שפכים שטופלו כימית וביולוגית "באמצעים טכנולוגיים הטובים ביותר, המכונים 'קולחים'". המשרד לאיכות הסביבה מפקח על ההזרמה לים באמצעות החוק למניעת זיהום הים "ומפעלי התעשיה בנחל קישון נדרשים לטפל בשפכיהם באמצעות הטכנולוגיות הטובות ביותר הקיימות והישימות כלכלית".


הוגשו תיקים פלילים רבים

המדינה מוסיפה וטוענת כי היא גם אוכפת את החוק וכי הוגשו כתבי אישום "תיקים פליליים רבים הסתיימו בהרשעה ובהטלת קנסות כבדים על מהפעלים ועל מנהליהם". כתבי אישום הוגשו גם נגד המכון לטיפול בשפכים בחיפה בעקבות תקלות הזרמת קולחים שלא כדין לקישון ובעוד כמספר חודשים "יהיה עליהם להגיש תוכנית לביצוע דרישות משרד איכות הסביבה".

במשרד גם הוקם צוות היגוי לבחון חלופות להזרמת קולחים "נבדק היום תוואי יבשתי וימי לצינור מוצא.זאת עקב החשש מתקלות המתרחשות לעיתים במפעלים העשיות לגרום נזק למערכת האקולוגית הרגישה בנחל בעת הליך שיקומו". עוד מציינת המדינה, כי מנהל הדייג במשרד החקלאות עוסק באכיפת איסור דייג בקישון ובנמל חיפה תוך החרמת סירות דייגים ודגה שנתפסת בכליהם. הצלילה הספורטיבית אסורה בנמלי קישון וחיפה ובמקום פועל רק מועדון פרטי של חתירה.

על טענות עמותת "אנשי הדממה" כי התקיימו משטים מטעם חיל הים בקישון משיבה המדינה כי מדובר במשטים שאורגנו על-ידי עמותות פרטיות של יוצאי חיל הים. "משט דקר אורגן על-ידי עמותת דולפין ומשט אחי אילת אורגן על-ידי עמותת חיל הים. לכל היותר סייע חיל הים לבקשת העמותות בדיוור ההזמנות למשפחות השכולות".

המדינה דורשת לדחות את העתירה וקובעת כי היא מיישמת את החלטת הממשלה 1509 שאימצה את דוח ועדת שמגר בנוגע ללוחמי השיייטת.

בג"צ 3537/07
תאריך:  31/10/2007   |   עודכן:  31/10/2007
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לוחמי השייטת דורשים מבג"צ לעצור את הצלילות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא מבינה
31/10/07 14:58
2
ליטלאדג'נסי
5/11/07 13:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספר חדש ובו תמלילי שיחות של נשיא ארצות הברית לשעבר ג'רלד פורד משבח את יכולותיה של הילארי קלינטון אשר "לובשת את המכנסיים במשפחה". פורד הלך לעולמו בדצמבר 2006 כשהוא בן 93.
31/10/2007  |  הדר פרבר  |   חדשות
"הצבא לא פגע בהתקדמות שלי", כך אמרה הבוקר (רביעי) שחר פאר, הטניסאית הבכירה של ישראל שהגיעה לבקו"ם כדי להשתחרר משירותה הצבאי.
31/10/2007  |  שי לוי  |   חדשות
החברה הגרמנית מאן, שהיא יצרנית המשאיות השלישית בגודלה באירופה, פרסמה תחזית חדשה שעל פיה היא צופה גידול רב יותר במכירות וברווחיות מאשר חזתה קודם לכן, לאחר שההאצה בצמיחת משקי מזרח אירופה הגדילה את מכירותיה ברבעון השלישי של השנה.
31/10/2007  |  משה ריינפלד  |   חדשות
הצעת חוק חדשה (ד', 31.10.07) הוגשה על שולחן הכנסת ומציעה לחייב ראשי רשויות לקבוע אזורים שבהם יוכלו בעלי כלבים לשחרר את כלביהם. יוזמת הצעת החוק, ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו), טוענת כי "מחזיקי הכלבים מוצאים עצמם כמעט בכל יום בדילמה, האם להיות עבריינים, לשחרר את הכלב לשחק עם כלבים נוספים או להיות אזרחים שומרי חוק ולהסתובב על כלבם תמיד קשור ברצועה".
31/10/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
13% מכלל הציבור ביקר במרפאות פרטיות לשירותי רפואה ראשונית ודחופה בשנת 2007, לעומת 7% בשנת 2006 - גידול של 85%. כך עולה (ד', 31.10.07) מסקר שערך מכון שילוב, עבור חברת ביקורופא.
31/10/2007  |  גלית יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים", אמר המדינאי האגדי לפני 50 שנה. מאז הוכח שוב ושוב עד כמה צדק, וכעת הדברים אולי ברורים יותר מאשר אי-פעם
דן מרגלית
דן מרגלית
יאיר גולן נבחר ברוב מכריע    כבר מזמן מפלגה זו לא קיבלה החלטה כה נבונה    קצין מעולה ומשכיל
חיים רמון
חיים רמון
מהיועמ"שית באמת שאין לי שום ציפיות, כי אכיפה בררנית היא נר לרגליה, אבל מדוע מנהיגי האופוזיציה לא יוצאים בתוקף נגד גולן וקוראים להעמידו לדין על הסתה להשתמטות בשעת מלחמה?
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
בית המשפט העליון דחה עתירה להעלאת קצבאות הזקנה לאזרחים הוותיקים במדינת ישראל   בכך, בית המשפט הפגין חוסר רגישות מחפיר לסבלם של אלפי קשישים הנאבקים לקיום בכבוד בשנות חייהם האחרונות
פוטין בשיחה עם עיתונאים רוסיים לאחר שיחותיו עם נשיא אוזבקיסטן [צילום: מיכאיל מצל, ספוטניק/AP]
יאיר נבות  |  
בסיום ביקורו בטשקנט בירת אוזבקיסטן, ענה פוטין לשאלות עיתונאים ואמר: "כבר כעת, נאט"ו מסייעת לאוקראינים בתפעול מערכות הנשק, ואז שיגר איום ואמר בין השאר: "נציגים אלה של מדינות נאט"ו, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il