החברה הגרמנית מאן, שהיא יצרנית המשאיות השלישית בגודלה באירופה, פרסמה תחזית חדשה שעל פיה היא צופה גידול רב יותר במכירות וברווחיות מאשר חזתה קודם לכן, לאחר שההאצה בצמיחת משקי מזרח אירופה הגדילה את מכירותיה ברבעון השלישי של השנה.
על-פי התחזית החדשה, יגדל הפדיון של מאן בכל 2007 ב-15%, לעומת 10% בתחזית הקודמת. כך מסרה (יום ד', 31.10.07) הנהלת החברה במינכן.
יו"ר החברה, הקן סמואלזון, חנך בראשית החודש מפעל ליד קרקוב שבפולין בהשקעה של 100 מיליון אירו. בכך הפכה מאן ליצרנית המשאיות הראשונה המייצרת במזרח אירופה. בהודעת החברה נמסר כי הכנסותיה של מאן לפני ניכוי מס וריבית גדלו ברבעון השלישי ב-36% לעומת הרבעון המקביל לפני שנה, ל-378 מיליון אירו, הרבה יותר מהצפוי. על-פי הצפי, יגדלו ההזמנות השנה ב-10%.
לאחר פרסום ההודעה, עלו מניות מאן במסחר בפרנקפורט ב-3.4% ל-122.4 אירו למניה. מראשית השנה טיפסה המניה ב-79%.
הרווח הנקי של מאן ירד ברבעון השלישי ב-31% ל-223 מיליון אירו. זו הירידה הראשונה של רווחי החברה ברבעון, אחרי ארבע שנים. אחד הגורמים לירידת הרווח הוא הפסדי האגף המייצר אוטובוסים. עם זאת, צופה החברה גידול ברווחיות בכל שנת 2007.
סומכים על הצמיחה ברוסיה ופולין
החברה מסתמכת על האצת הצמיחה במזרח אירופה, המשמשת שוק למשאיות שלה. ממשלת רוסיה, למשל, הודיעה בראשית השבוע כי היא צופה צמיחה של 7.3% בשנת 2007. על-פי אומדני האיחוד האירופי, תצמח כנראה כלכלת פולין ב-6.5%.
מפעל מאן בקרקוב ירכיב השנה 4000 משאיות ובסופו של דבר יגיע לכושר ייצור של 15 אלף משאיות לשנה. בסך-הכל גדלו המכירות של מאן ברבעון השלישי ב-8% ליותר מ-20,000 משאיות. בספטמבר הודיעה מאן כי תעביר גם את מפעלי הרכבת האוטובוסים מגרמניה לפולין כדי להפוך אותם לרווחיים.
סמואלזון אמר כי ייצור האוטובוסים הוא הבעיה המרכזית של מאן. ייצור אוטובוסים כרוך בכוח אדם רב יותר מאשר ייצור משאיות. ייצור אוטובוס אחד מצריך 1,500 שעות עבודה, לעומת 100 שעות עבודה בייצור משאית. מכיוון שעלות פועל בפולין נמוכה ב-30 אירו לשעה מאשר בגרמניה, תשפר העברת הייצור לפולין את הרווחיות.
לא מייצאים לארה"ב
מאן אינה משווקת משאיות בצפון אמריקה ולכן לא נפגעה מהשפל בשוק בארה"ב. שפל זה, בצירוף החמרת תקנות זיהום האוויר בארה"ב, פגעו בהכנסותיהן של המתחרות, ובראשן החברה הגרמנית דיימלר והחברה השבדית וולוו, שהן יצרניות המשאיות הגדולות בעולם.
וולוו דיווחה באחרונה כי רווחיה ירדו ביולי ספטמבר 2007, כמו בשני הרבעונים הקודמים, וכי היא צופה ירידה של 16% במכירת משאיות הכבדות מ-16 טונות בארה"ב בכל 2007, ביותר מ-30%. דיימלר הודיעה על ירידה של 14% במכירות המשאיו ברבעון השלישי בגלל החמרת תקנות זיהום האוויר ובגלל ההאטה הכלכלית בארה"ב.