בצרפת צפוי תוהו ובוהו בתחבורה הציבורית עקב השבתת הרכבות. עובדי מסילות הברזל הודיעו כי יפתחו בשביתה בלא הגבלת זמן במחאה על תוכניותיו של הנשיא ניקולה סרקוזי לפגוע בזכויות הפנסיה שלהם.
השיבושים ברשת הרכבות הארצית (יום ג', 13.11.07, בשמונה בערב) יחמירו בהדרגה ובתוך שעות אחדות ישותקו המטרו והרכבת הפרברית של פריס.
שביתה דומה היתה ב-18 באוקטובר, אך היא הסתיימה אחרי יממה. יום אחד לאחר תחילת השביתה ברכבות, יתחילו (יום ד', 14.11.07) עובדי האנרגיה, הנהנים ממה שמכונה "מערכת פנסיה "ייחודית", לשבות אף הם. הסטודנטים, המוחים על חוק הרפורמה בחינוך, מאיימים לחסום את תחנות הרכבת. מארגני גל המחאות נגד סרקוזי אומרים כי השיבושים יימשכו עד 20 בנובמבר. במועד זה יפתחו עובדי המדינה בשביתת מחאה על הקיצוצים בכוח האדם.
גם זמרי האופרה
"מה שעומד על הפרק הוא השאלה האם יהיה לאיגודים המקצועיים בצרפת מה לומר גם בעתיד בכל הנוגע לרפורמות כלכליות", אמר ברנר טיבו, מזכ"ל ה"קונפדרסיון ז'נרל דו טרביי" (CGT), האיגוד המקצועי הגדול ביותר בצרפת.
מערכת הפנסיה בצרפת כוללת 16 סוגי פנסיה "ייחודית" שמהם נהנים חצי מיליון עובדים, ובהם עובדי הרכבת והמטרו, עובדי חברות הגז והחשמל, הדייגים, הכורים, חברי הפרלמנט וזמרי האופרה הממלכתית.
בעלי פנסיה כזאת זכאים לפרוש בגיל צעיר בשנתיים וחצי מזה של רוב העובדים. הפנסיה שלהם מחושבת לפי המשכורת האחרונה ולא על המשכורת הממוצעת כמו לשאר העובדים. סרקוזי התחייב עם בחירתו לנשיאות להשוות את תנאי הפנסיה לכל העובדים, אבל האיגודים המקצועיים הודיעו כי איש לא נועץ בהם והאשימו את הנשיא כי הוא רוצה להכניע אותם.
פרשנים בצרפת משווים את המתרחש כעת לעימות שהתחולל בשנות ה-80 בבריטניה בין מרגרט ת'אצ'ר לבין האיגודים המקצועיים. ת'אצ'ר הזהירה אז כי המאבק לא יהיה קל, והסתכנה באובדן הפופולריות. השאלה היא אם סרקוזי ניחן באומץ לב דומה, אומרים הפרשנים.
הפעם האחרונה שממשלה בצרפת ניסתה לעשות רפורמה בפנסיות ה"ייחודיות" היתה ב-1995. שלושה שבועות של הפגנות ושביתות נחתו על הנשיא ז'אק שיראק שנבחר אז מחדש מפלה משפילה. אבל שרי ממשלת צרפת טוענים כי הפעם המצב שונה. הרוב בצרפת תומך ברפורמה בפנסיות, וסרקוזי הודיע על כוונותיו כבר במצע הבחירות שלו. "מה שעומד למבחן הוא אמון הציבור בנבחריו", אמר שר העבודה קסבייר ברטרנד.
תחנת טלוויזיה ממשלתית בצרפת מסרה כי 90% מ-700 הרכבות המהירות TGV יפעלו כסדרן, אך ברכבות האזוריות יהיו "שיבושים קשים". לדברי התחנה, גם שירות "יורוסטאר" ללונדון לא ייפגע.