נתוני משרד התקשורת באשר לנתחי השוק של מפעילי הטלפוניה הפנים-ארצית (מפ"א) הנייחת ואופן מדידתם, מעלים פגיעה קשה בנתחי השוק של החברה במגזרים העסקי והפרטי לטובת מפעילות אחרות. עד ספטמבר השנה איבדה החברה נתח שוק של% 10.4 במגזר הפרטי ו-% 6.1 במגזר העסקי.
שר התקשורת, אריאל אטיאס, מסר כי למרות הקושי מהותי לפתח תחרות בתחום הטלפוניה הנייחת, הרי שהנתונים מצביעים על כך שמדיניות התחרות של משרדו נושאת פירות גם בתחום זה.
התנאי להגשת בקשת שיווק סל שירותים
מדיניות משרד התקשורת, כפי שהיא מופיעה ברישיון חברת בזק, היא: כי "לאחר שנתח השוק של חברת בזק בתחום הטלפוניה הפנים-ארצית הנייחת במגזר לקוחות מסוים (עסקי או פרטי) יפחת מ-85%, יתוקן רישיונה של חברת בזק באופן שיאפשר לה להגיש לשר בקשה לאישור שיווק סל שירותים באותו מגזר לקוחות... נתח השוק ייקבע בהתייחס לשיעור ההכנסות משירותי טלפוניה פנים-ארצית נייחת". לצורך הערכת נתח השוק של בזק בתחום זה, יקבע המשרד אמות מידה נורמטיביות, על-פיהן תיקבע ההכנסה של בעלי הרישיון הפועלים בתחום, ככל ששירותי הטלפוניה ניתנים על-ידם במסגרת חבילת שירותים.
הצורך בקביעת אמות מידה נורמטיביות בעת קביעת ההכנסות המשמשות למדידת נתחי השוק, נגזר מכך שהמתחרים החדשים, בניגוד לבזק, רשאים לספק ולרוב אף מספקים בפועל את שירותי הטלפוניה במסגרת של סל שירותים הכולל שירותי תקשורת נוספים. שיווק זה נותן בידי בעלי רישיונות אלה אפשרות להקטין את ההכנסה המדווחת הנזקפת לשירותי הטלפוניה בהשוואה להכנסה המירבית שניתן לקבל עבורם. לכן מדידת נתחי השוק על-פי ההכנסות המדווחות יכולה לתת אומדן נמוך מדי לחלקם ה"אמיתי" של המתחרים החדשים ואומדן גבוה מדי לחלקה של בזק.
לצורך קביעת ההכנסות הנורמטיביות ונתחי השוק הנגזרים מהכנסות אלו במגזר הפרטי ובמגזר העסקי העבירו בעלי הרישיונות הפועלים בתחום הטלפוניה הנייחת דיווחים חודשיים על פעילותם בכל אחד מהמגזרים במונחים כספיים ובמונחי תפוקות - ערוצי קול (קווים), דקות שיחה ועוד. המשרד מפרסם היום (א', 25.11.07) את השיטה למדידת ההכנסות הנורמטיביות ואת תוצאות המדידה, כמתחייב ממסמך המדיניות האמור.
אין חשש לתמחור חסר
עיקר פעילותה של בזק, בניגוד למתחרותיה בתחום הטלפוניה הנייחת, הוא באספקת שירותי טלפוניה נייחת, והיא אינה רשאית לספק שירותי טלפוניה במסגרת סל שירותים. כמו כן תעריפי מרבית שירותי הטלפוניה של החברה מפוקחים על-ידי המשרד ונקבעים על-בסיס עלויות אספקתם בתוספת רווח סביר. החשש שמא הכנסות הטלפוניה המדווחות של בזק מבוססות על תמחור חסר של שירותי הטלפוניה המסופקים על ידה אינו קיים, ולפיכך הכנסותיה המדווחות של בזק (הכנסות בפועל) בכל מגזר מהוות, בקירוב, גם את ההכנסות הנורמטיביות המשויכות אליה. עם זאת, על-מנת לחשב את הכנסות בזק ומתחרותיה בשיטה דומה, חושבה ההכנסה הנורמטיבית של בזק על-ידי סכימת מכפלות התפוקות (בעיקר קווים ודקות שיחה) בתעריפי בזק המפוקחים.
תמחור התפוקות
בהתייחס למתחרותיה החדשות של בזק, הקו המנחה במתודולוגיה ששימשה לקביעת הכנסותיהם הנורמטיביות הינו תמחור התפוקות של המתחרים (בעיקר ערוצי קול ודקות שיחה) על-פי תעריפי חברת בזק, תוך הכנסת מספר שינויים אשר נועדו לשקף את הצורך שלהם להציע הנחה, בהשוואה לתעריפי בזק, כדי לחדור לשוק וכן כדי להתאים - במקרה של קביעת תעריף במתכונת של "דבר כפי יכולתך" כפי שנהוג בהוט - את הדקות שיוזמים מנויי הוט בפועל להיקף דקות נמוך יותר שהיו מבצעים אילו היו מחוייבים בשיטת התמחור של בזק.
נתח השוק הנורמטיבי של כל מתחרה (בזק או מתחרה חדש) במגזר מסוים (עסקי או פרטי) הינו חלקו היחסי של אותו מתחרה בסכום ההכנסות הנורמטיביות של כלל המתחרים הפועלים באותו מגזר.
משרד התקשורת הודיע כי יבצע בדיקה של נתחי השוק הנורמטיביים מדי חודש בחודשו, ויפרסם את תוצאות הבדיקה, מעת לעת, בתבנית דומה לזו שפורסמה היום.