מנוע החיפוש הענקי "גוגל" בוחן הנהגת שירות אינטרנט חדש שישמש מאגר ידע של מומחים בתחומים שונים ועשוי להפוך למתחרה של ויקיפדיה ואתרי מידע דומים.
השירות הקרוי "נול", שהוא קיצור של המלה "ידע" באנגלית, יאפשר לכל אדם ליצור דפי אינטרנט על כל נושא. הוא מתוכנן להיות בעל תכונות שיאפשרו לקוראים להעיר הערות, לדרג את הדפים ולהציע שינויים. עם זאת, שלא כמו ויקיפדיה, המתירה לכל גולש לערוך קטעים שלה, רק המחבר של כל "נול", כפי שייקרא כל דף מידע, יורשה לערוך אותו. לכל מחבר יהיה דף שיתחרה במחברים אחרים בעלי דפים באותו נושא.
גוגל אומרת כי הרעיון המרכזי מאחורי הפרויקט הוא להפנות תשומת לב אל מחברים בעלי מומחיות בנושא מסוים. "איך שהוא אין באינטרנט עד היום שום כלי חזק שיבליט שמות של מחברים", כתב אודי מנבר, סגן נשיא להנדסה בגוגל, במאמר באינטרנט. "אנחנו מאמינים שלדעת מי כתב מה, יסייע למשתמשים לעשות שימוש טוב יותר בתוכן שבאינטרנט". בדרך כלל זה התפקיד של דפי ויקיפדיה, שלעתים קרובות מופיעים בראש המצגים של גוגל ושל מנועי חיפוש אחרים.
ידע מצטבר
"אני סבור שגוגל הבחינה שאתרים כגון ויקיפדיה, צוברים יותר ויותר ידע, והיא חשה שכדאי לה להיכנס לתחום הזה", אומר עורך מנוע חיפוש למקורות ידע.
כמה שירותים אחרים נוקטים גישות אחרות במאמציהם ליהפך למאגרי ידע על נושאים שונים. ביניהם ניתן למנות: Answers, Squidoo, Mahalo, ו- About.com. למרות קיומם של שירותים אלה וכלים חופשיים רבים אחרים המאפשרים למומחים ולאנשים רגילים לחלוק את הידע שברשותם, און-ליין, מנבר טוען כי גוגל מאמינה שבני אדם רבים אינם מפרסמים את הידע שברשותם משום שאין זה קל די הצורך לעשות זאת.
גוגל מסרבת לאפשר לכתבים לראיין את מנבר או מישהו אחר העוסק ב"נול", בנימוק שזהו ניסוי בלבד שיתכן שלעולם לא ייצא לפועל.
לא דומה לוויקיפדיה
אף שמומחים רבים סבורים ש"נול" מתחרה ישירות בוויקיפדיה, דוחה מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס, את הדעה הזאת. ויילס אומר כי השירות של גוגל יעודד מאמרים מתחרים, המאופיינים בהבעת דעה, על כל נושא. ואילו ויקיפדיה חותרת לאובייקטיביות ומפרסמת מאמר יחיד על כל נושא, המייצג את הידע הקולקטיבי של מחבריו. יהיה עוד הבדל חשוב. בעוד ויקיפדיה היא מיזם בלא כוונת רווח וחופשי ממודעות, "נול" יהיה מסחרי. המחברים יוכלו לבחור בשטחי מודעות של גוגל בדפיהם ולקבל חלק מהרווח.
"בנקודה מסוימת, גוגל חוצה את הקווים, במקומות שבהם היא אינה רק מנוע חיפוש אלא גם ספק תוכן", אומר עורך מנוע החיפוש. "מבחינה טכנית, המחברים ולא גוגל ייצרו את דפי 'נול'. אבל יש חשיבות איך הם יופיעו. אני מחפש בגוגל, אני מגיע למקום שגוגל מארחת ואני גם מוצא מודעות גוגל". לדבריו, שאיפתה של גוגל להפוך את דפי 'נול' קלים למציאה עלולה להיות סותרת את הצורך להיות חסר פניות. כבר כעת גוגל מספקת תוכן במגוון של שירותים, כגון YouTube, מאגר התמונות Picasa, ו- Blogger.