|
יותר חברות תעופה מהיבשת השכנה
|
|
|
|
|
מעבר למוביל נקוב אחד בכל קו
|
|
|
|
תוספת משמעותית בנוסעים - והתיירים
|
|
|
|
|
שרי התחבורה של האיחוד האירופי העניקו היום (ג', 8.4.08) לנציבות האירופית מנדט לפתוח במשא-ומתן מקיף בענייני תעופה עם ישראל. "אני מברך על הצעד החשוב הזה בקשרי התעופה של האיחוד עם ישראל", אמר רמירו סביריאן-אוזל, ראש משלחת הנציבות האירופית לישראל, "ואני מצפה שעוד לפני סוף השנה יסוכם עם ישראל הסכם תעופה שאפתני - שיהווה הישג חשוב נוסף ביישום תוכנית-הפעולה בין האיחוד לישראל, במסגרת מדיניות השכנות האירופית". בנציבות אומרים כי המשא-ומתן יתבצע בשאיפה לשלב את ישראל בשוק התעופה האירופי.
במסגרת החתירה לכינון מרחב תעופה משותף עם המדינות השכנות לאיחוד האירופי עד 2010, אושר לנציבות האירופית לפתוח במשא-ומתן נרחב יותר בענייני תעופה, שיתבסס על שני עקרונות: מצד אחד פתיחת גישת שוק הדדית לשירותי אוויר בין האיחוד האירופי וישראל - ומצד שני תהליך של שיתוף פעולה רגולאטורי, להבטחת הרמה הגבוהה ביותר של בטיחות, ביטחון ונושאים סביבתיים בתעבורה האווירית. בנציבות גורסים כי המטרה היא לקיים שילוב מלא של ישראל בשוק התעופה האחיד של האיחוד האירופי.
ההסכם המקיף, אשר יחליף הסכמים דו-צדדיים קיימים נפרדים בין המדינות החברות באיחוד האירופי לישראל, יעמיד מסגרת חדשה לקשרי תעופה "שיחברו בין אנשים, תרבויות ועסקים", כניסוח הנציבות. בשנת 2006 עמד היקף שוק התעופה בין האיחוד האירופי לישראל על 4.75 מיליון נוסעים ונוסעות, שהם 8.7% יותר מאשר ב-2005, והצמיחה נמשכה ב-2007. מחקרים כלכליים מעריכים כי הסכם כזה יביא לתוספת של 220,000 נוסעים חדשים מדי שנה, ובהם 50,000 תיירים חדשים לישראל, למעלה מ-1,000 מקומות עבודה חדשים והטבות צרכניות בהיקף הנע בין 50-100 מיליון אירו לשנה. מבין המדינות השכנות של האיחוד האירופי, כבר נחתם הסכם תעופה עם מרוקו ב-2006, שהביא לגידול ניכר בשירותים האוויריים בין מרוקו לאיחוד האירופי.
לפני פתיחת המשא-ומתן המקיף, יחתמו הצדדים בראשי תיבות על הסכם התעופה "האופקי" אשר יביא להתאמת הסכמי שירותי אוויר דו-צדדיים קיימים בין מדינות החברות באיחוד האירופי לישראל לחוקי האיחוד האירופי - על-ידי הסרת הבלעדיות הלאומית הכלולה בהסכמי שירותי האוויר הדו-צדדיים. הסכמים אופקיים סוכמו עם למעלה מ-30 מדינות בעולם. יותר מ-600 הסכמי תעופה אוויר כבר שונו בזכות המאמצים המשותפים של הנציבות האירופית והמדינות-החברות להחלפת כללי הבלעדיות הלאומית בעיקרון של מוביל נקוב מהאיחוד.