|
ביטחון תחבורה ציבורית. בוטל [צילום: עידן יוסף]
|
|
|
|
|
|
פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות מזהיר כי במידה שבשבוע וחצי הקרוב לא יימצא פתרון ביטחוני לאבטחת תחנות האוטובוס המרכזיות, יוציאו כל החברות את כלי התחבורה שבבעלותן ממרחבי התחנות, ויפעילו אותם ממקומות חלופיים.
מדובר בחברות "מטרופולין", "קונקס", "אגד תעבורה", "קווים", "סופרבוס", "מטרודן", "עלית" ו"נתיב אקספרס". גם אגד הודיעה לאחרונה על כוונה דומה בחלק מן התחנות.
הפורום מתריע מזה חודשים רבים כי התחבורה הציבורית מופקרת פעם נוספת, והמדינה מחפשת כל דרך אפשרית בכדי להימנע מאבטחת מיליוני נוסעים ביום. "ניסיונותיו של הדרג המדיני להסיר אחריות לביטחון ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית ולגלגלה לפתחו של האחר הינה בבחינת מעשה לא ראוי, בלתי מוסרי ונטול אחריות בסיסית", אמרו בפורום.
לדבריהם, ועדת החקירה הבאה היא עניין של זמן, והמרחק בינה לבין הפיגוע הבא הוא קצר מאוד.
המדינה מסרבת לממן את אבטחת האוטובוסים ככלל ואת התחנות המרכזיות בפרט. החברות הודיעו כי הן אינן מוכנות לסכן את חיי עובדיהן ואת חיי הנוסעים.
"כיוצאי מערכת הביטחון, צריכים השר לביטחון פנים ושר התחבורה לזכור כי בערב פסח לא רק בני משפחות מעוטות יכולת התלויים בתחבורה הציבורית משתמשים בה, אלא גם חיילים וקצינים מכל הגזרות, החוזרים לחיק משפחתם לרגל הסדר, נוסעים באוטובוס. כל המדינה נערכת השבוע לתרגיל צבאי גדול המדמה פגיעה בעורף האזרחי - האם כך נערכים לקראת פיגוע שעלול לפגוע אנושות בחיילים ואזרחים?", אמרו בפורום.
כיום משרתים האוטובוסים כ-700 מיליון נוסעים בשנה, ואילו רכבת ישראל משרתת כ-30 מיליון בלבד. תחנות רכבת ישראל מקבלות אבטחה מסיבית ואילו תחנות האוטובוס עזובות וריקות ממאבטחים.
במשרד האוצר אמרו כי "ככל שגורמי המקצוע במשרד התחבורה והמשטרה סבורים כי אכן ישנו צורך באבטחת התחנות המרכזיות, הרי שמשרד האוצר לא יתנגד להצעת החלטה, ככל שתוגש על-ידי משרד התחבורה, לתיקון החלטת הממשלה האמורה, כך שפעילות יחידת האבטחה בתחנות המרכזיות תימשך, וזאת על-חשבון הפחתת תעריפים מתונה מזו שתוכננה בהחלטת הממשלה המקורית".
במהלך השבוע הקרוב ידווח פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות היכן ימוקמו התחנות החלופיות לתחנות המרכזיות.