|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

מחט ייחודית תסייע באינפוזיות לילדים

מחט מיוחדת תאפשר החדרה לעורקי ילדים ופעוטות מבלי לגרום להם שטפי דם מערכת חדשה תתן למרדים אינדיקציה לגבי מצב הנשמתו של החולה לאורך כל הניתוח
30/06/2008  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: National Parkinson´s Foundation]

באוניברסיטת בן-גוריון פותחה מחט מיוחדת בעלת מבנה הנדסי חדשני, המאפשר החדרה לעורקי ילדים ופעוטות מבלי לגרום להם שטפי דם.

הפיתוח החדשני, העשוי לייעל את עבודת הרופא, ולצמצם את הסבל של הילדים, יחשף ביום רביעי הקרוב (2.7) בכינוס פרויקטים, בו יוצגו למעלה מ-800 פרויקטים, פרי עבודתם של כ-1,500 סטודנטים העומדים לפני סיום לימודיהם בפקולטה למדעי ההנדסה ובמחלקות למדעי המחשב, פסיכולוגיה ומדעי הרפואה באוניברסיטה.

על-מנת לפתור את הבעיה של שיעור הצלחה נמוך בהליך החדרת מחט לעורקים וורידים בקרב ילדים ופעוטות, נרתמו הסטודנטים נדב ילין וגל גורן מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית, בהנחיית פרופ' גל דבוטון, למשימה של תכנון מחט בעלת מבנה הנדסי חדשני, אשר הרעיון העומד בבסיסו שונה במהותו מכל המחטים הקיימות בשוק. מטרתם היא לשפר את יכולת השליטה של רופא על מיקום חור המחט ביחס לכלי הדם, לאחר שביצע החדרה יחידה של המחט לגוף החולה.

יצוין, כי בהליך החדרת מחט לעורקים וורידים אצל ילדים ופעוטות קיים כיום שיעור הצלחה נמוך. הסיבה לבעייתיות בהליך נעוצה בשני גורמים עיקריים: 1. בגילאים צעירים קוטר כלי הדם קטן באופן משמעותי מזה של אדם בוגר. 2. בקרב הפעוטות קיימת רקמת שומן עבה המכסה את כלי הדם. מאחר שתנועות הרופא גסות ביחס לקוטרם המזערי של כלי הדם, הליך החדרת המחט עשוי לגרום לשטפי דם, הפרוצדורה עלולה להתעכב, להתארך ובמקרים מסוימים אף להתבטל.

תוך התייעצות עם מצנתרים מומחים, הגו, תכננו ובנו הסטודנטים של פרופ' דבוטון מודל המדגים את עקרון פעולת המחט הייחודית והם נמצאים כרגע בשלב ייצור אב טיפוס של הפיתוח.

פיתוח מציל חיים
[התרעה מיידית על הפסקת נשימה]

פיתוח אחר, מציל-חיים, שיוצג בכנס, הוא מערכת חדשה שתתן למרדים אינדיקציה לגבי מצב הנשמתו של החולה לאורך כל הניתוח ושתתריע מיידית לצוות הרפואי בעת הפסקה בהנשמת אחת הריאות.

הסטודנטיות חן ברדס והגר שושן, אף הן מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית, בהנחייתם של ד"ר יניב ציגל, מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית וד"ר שי טיימן-ירדן מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטה, מפתחות מערכת שתתן למרדים אינדיקציה לגבי מצב הנשמתו של החולה לאורך כל הניתוח ותתריע מיידית לצוות הרפואי בעת הפסקה בהנשמת אחת הריאות. החשיבות במערכת זו היא הזיהוי המיידי של הבעיה עוד לפני שהתסמינים החלו כלל להופיע ומכך יכולתו של המרדים לתקן את מיקום הצינור התוך-קני מיד כשהוא זז ממקומו ולמנוע את הבעיות הנובעות מהנשמת יתר של ריאה ימנית ומנגד, חוסר הנשמה של ריאה שמאלית.

כידוע, בעת הרדמה כללית ובמקרי חירום בחדר המיון, משתמשים כיום בחומרים מרדימים המונעים מהחולה לנשום עצמאית ולכן יש צורך בהנשמה מלאכותית. הרפלקסים השומרים על מעבר תקין של דרכי נשימה מדוכאים עקב ההרדמה, והשמירה על מעבר דרכי הנשימה הופך לנושא של חיים ומוות. שיטת ההנשמה היחידה המותאמת להרדמה לפרקי זמן ארוכים הינה הנשמה תוך קנית (אנדוטרכיאלית) בשימוש צינור הטובוס (ET-Endotracheal tube) הממוקם בקנה הנשימה, מתחת למיתרי הקול ומעל לפיצול שני הסמפונות העיקריים.

הסיבוך הנפוץ ביותר בהרדמה כיום הינו הנשמה אנדוברונכיאלית- הנשמת ריאה בודדת (One Lung Intubation), מצב בו צינור ההנשמה ממוקם עמוק מדי בקנה הנשימה, מעבר לפיצול קנה הנשימה לשני הסמפונות הראשיים וממוקם בתוך אחד מהם (בדרך כלל בסמפון הימני), כך שהריאה השנייה אינה מונשמת כלל. מצב זה עלול להתרחש בכל עת במהלך ההנשמה של החולה, ולכן על-מנת להקטין משמעותית את הסכנה לחיי החולה יש לבקר את מיקום צינור ההנשמה כל עת הניתוח.

המערכת שפותחה באוניברסיטת בן-גוריון אמורה לתת למרדים אינדיקציה לגבי מצב הנשמתו של החולה לאורך כל הניתוח ותתריע מיידית לצוות הרפואי בעת הפסקה בהנשמת אחת הריאות.

פרויקטים נוספים
[בסיס נרחב לשיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשיה]

תכנון ופיתוח רובוט נחשי
ד"ר אמיר שפירא - הנדסת מכונות

בשנים האחרונות הולך ומתגבר הצורך ברובוטים המסוגלים לשמש כעזר לחילוץ וזיהוי נפגעים תחת הריסות מבנים. רובוטים אלו מתאפיינים ביכולת מעבר מכשולים ותנועה במעברים צרים לשם ביצוע משימות אלו. הפרויקט כולל תחומים רבים כגון: דינמיקה וקינמטיקה של רובוטים, ניתוח ותכנון אופן תנועה, ופיתרון הבעיה האודומטרית לחישוב מיקומו היחסי של הרובוט, כמו כן אלקטרוניקה ותקשורת ממוחשבת.

זיהוי פעילות עלייתית באות ECG פריפריאלי
הנדסה ביו-רפואית ד"ר יניב ציגל

פרפור עליות (AF) הינה כיום אחת הפרעות קצב הלב השכיחות ביותר. הסיכון לחלות במחלה עולה עם הגיל, כשמונה אחוזים מהאוכלוסיה מעל גיל שמונים חולים במחלה. כמו כן, הסיכון לקבל שבץ לחולי AF גדול פי שבעה מאשר באוכלוסיה רגילה. כחלק מהמאמץ למצוא תרופה למחלה הפך להיות חקר הפעילות העליתית לנושא פופולרי בקרב חוקרי הלב.

הפרויקט נערך בשיתוף פעולה עם מעבדת קצב לב בסורוקה ובראשה ד"ר יורם עציון ופרופ' עמוס כץ. במעבדה מבצעים מחקרים מגוונים אשר מטרתם לבדוק את השפעתם של גורמים שונים על התקופה הרפרקטורית של תאי השריר הבונים את העלייה בלב החולדה. במהלך הניסוי מבצעים קיצוב מלאכותי לעלייה בקצב גבוהה ובודקים האם הקיצוב גרם לפעילות העלייתית וזאת כדי לגלות מהי התקופה הרפרקטורית של תאי העליות.

דימות אופטית לא חודרנית
פרופ' יוסי רוזן הנדסת חשמל ומחשבים

מטרתו של הפרויקט דימות אופטי לא חודרני, על-ידי איסוף כתמי אור, היא לראות עצמים הטמונים בתווך ביולוגי בצורה לא חודרנית. הדבר יכול לשמש כאמצעי דיאגנוסטי רפואי ומתבצע ללא שימוש בקרינה מייננת. למשל, לשם אבחון שברים או גידולים סרטניים בגוף החולה באמצעים אופטיים, ללא שימוש במכשירים חודרניים או בקרינה מזיקה המסכנת את שלום החולה.

כיום, בבתי החולים נעשה שימוש במכשירי רנטגן. מכשיר זה מבוסס על עקרון של קרינה אלקטרומגנטית בעלת אורך גל קצר, אשר עלולה בחשיפה ממושכת לגרום לסרטן. בנוסף, השימוש במכשירים אלה הוא יקר, ומצריך אמצעי הגנה למפעילים ולמטופלים. בפרויקטים קודמים, העיקרון בו השתמשו כדי לדמות את העצם החבוי ברקמה הביולוגית הוא עקרון הפעולה של עין הזבוב, המורכבת ממערך של עדשות זעירות רבות, שבעזרתן מוחו של הזבוב יוצר תמונה ברורה וחדה. כמו אצל הזבוב, שחזרו את העצם החבוי מהמידע המתקבל מהתמונות שהגיעו ממערך העדשות. עד עתה הצליחו לחדור מבעד לרקמה דקה יחידה. בפרויקט החדש, מנסים החוקרים באמצעות אלגוריתמים שונים, לחדור מבעד לשתי רקמות עבות יותר, ולקבל תמונה ברזולוציה טובה יותר.

שיפור הבנת דיבור בזמן אמת עבור כבדי שמיעה
ד"ר אלון קופרמן - המחלקה להנדסת ביורפואה

על-פי ההערכות של ארגון הבריאות העולמי, למעלה מ-120 מיליון בני אדם בעולם סובלים מכבדות שמיעה. אולם פחות מ-20% מהם, בארצות המפותחות, משתמשים במכשירי שמיעה. יותר מכך, 40% מהמשתמשים אינם מרוצים מהמכשיר שבידם. אחוז השימוש הנמוך ואי שביעות הרצון נובעים מבעיות של סטיגמה, אי נוחות ואיכות קול גרועה במכשירים הקיימים כיום בשוק.

בשנת 2003 הוקמה בארץ חברת אודיודנט המפתחת מכשיר שמיעה חדשני וראשון מסוגו בעולם, אשר מטרתו לשפר את איכות החיים של אותם כבדי השמיעה.

מכשיר השמיעה של חברת אודיודנט מבוסס על עקרון הולכת הקול דרך השיניים ועצמות הגולגולת. הוא מורכב משתי יחידות: החיצונית והפנימית. היחידה החיצונית נמצאת על גופו של המטופל, בדומה לסלולרי. קולטת את גלי הקול, מעבדת אותם ומשדרת אותם אלחוטית אל היחידה הפנימית בתוך הפה. היחידה הפנימית מכילה מרעד פיאזו- אלקטרי הרוטט בהתאם לקלט, מרעיד את השיניים ועצמות הגולגולת ובכך מועבר המידע אל השבלול ומשם אל המוח שם הוא מפורש כצלילים.

החלק של המחלקה להנדסת ביורפואה בפיתוח המכשיר הוא עיבוד אותות הדיבור, המועברים מהיחידה החיצונית לפנימית, במטרה לשפר את הבנת הדיבור על-ידי המטופל. בעיות של רעש רקע וחוסר יכולת הבנת דיבור הם התלונות העיקריות לא רק אצל אנשים בעלי ליקוי שמיעה, אלא גם אצל אנשים בעלי שמיעה תקינה. אצל מרכיבי מכשיר השמיעה הבעיה אף מחמירה, משום שהמכשיר מגביר הן את האות והן את הרעש. מסיבה זו, הצורך באלגוריתם לסינון רעשים והגברת הבנת דיבור הינו בסיסי ואף קריטי ליעילות מכשירי השמיעה. לשם בחנו החוקרים שיטות שונות לסינון רעשים הקיימות בספרות ובחרו באלגוריתם מיוחד לסינון רעש.

השלב הבא הינו התאמת הקוד אל סביבת העבודה של MOBILE WINDOWS ובדיקת יעילות העיבוד עבור נבדקים כבדי שמיעה.

מערכת לפריסה של מכמ"ים ומצלמות בשטח תלת מימד
ד"ר אוהד בן שחר מדעי המחשב

תוכנת ARGUS היא תוכנת עזר לפרישת מכ"מים ומצלמות. התוכנה מבצעת אנליזה למפות גיאוגרפיות תלת-ממדיות לסוגים שונים של מכ"מים ומכשור אופטי ומציעה פריסה של אותם אמצעים באזורים נבחרים באותן מפות. המטרה העיקרית של התוכנה היא למזער את העלות הכוללת על-ידי מזעור הכמות הדרושה של המכשור האופטי והמכ"מים לכיסוי השטח. לאחר הצעת הפריסה המשתמש יוכל לבצע שינוי במיקום ובכיוון האמצעים האופטיים והמכ"מים ובכך להבטיח שהפריסה היא הטובה ביותר שאפשר להשיג .

היום , בגלל העליה באיום הגלובלי של טרור וגורמים עבריניים אחרים, הצורך הגובר באמצעים ביטחוניים נותן מוטיבציה לתעשיית הביטחון למצוא רעיונות חדשניים ויצירתיים. ישראל היא מדינה בעלת היסטוריה עם סכסוכים ביטחוניים מקומיים וגלובליים, הצורך העכשוי להגנת אזורים מסויימים עולה כל הזמן. מאחר והיכולת להחזיק שומרים אנושיים בתשומת לב מלאה כל הזמן היא לא אפשרית, השיטה הנוכחית להגנת ישובים עוברת לשיטות טכנולוגיה מתקדמות אשר כוללים מכ"מים, מכשור אופטי וחיישנים אחרים. עם הצורך להגנת התושבים של אותם ישובים והצורך לשפר את מערכות ההגנה הישנות במערכות הגנה חדשות יותר, מחיר אותו מכשור גבוה מאד ולפעמים גבוה מידי, וזאת משום שקיימת יתירות גבוהה באותן מערכות והזמן הארוך שלוקח בשיטת הניסוי והטעיה בהתקנת המערכות, הפחתת העלויות יכולה להיות מושגת על-ידי תכנון קדם של פריסת המערכות.

המטרה של ARGUS היא לספק את הפתרון האופטימלי אשר יוריד בעלויות ובזמן למתכננים של מערכת ההגנה.

כינוס הפרויקטים של אוניברסיטת בן-גוריון מהווה הזדמנות חשובה לתעשיה לבחון מקרוב את הנעשה באקדמיה והוא פועל יוצא של התפישה הרב-תחומית של האוניברסיטה, שחברה ליצירתיות, לגמישות ולחדשנות.

גישתה הפתוחה והיישומית של הפקולטה למדעי ההנדסה והאוניברסיטה למחקר, מאפשרת בסיס נרחב לשיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשיה. "באמצעות הקרבה לליבת המחקר, החשיפה הייחודית לפיתוח, הנגישות להון האנושי המעולה והסמיכות להתרחשותה של הקידמה, יכולה התעשיה לנצל הזדמנויות וליצור לעצמה יתרון יחסי בשוק המחר בכוח אדם, בפיתוחים טכנולוגיים ובמחקר מתקדם", אומרת מירי ויז'ניצר, ראש מינהל הפקולטה למדעי ההנדסה.

תאריך:  30/06/2008   |   עודכן:  30/06/2008
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחט ייחודית תסייע באינפוזיות לילדים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליקו
1/07/08 10:14
2
שימי
1/07/08 14:30
3
שימי
1/07/08 14:39
4
אילן ש
1/07/08 15:34
5
מוקי די
2/07/08 00:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קארין קוניקוב, רק בת 13 וחצי ועולה לכיתה ח' בחטיבת הביניים 'האלון' ביבנה אך כבר הספיקה לזכות בשני המקומות הראשונים באליפות קרואטיה הפתוחה לשחיה צורנית.
30/06/2008  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
גם בקרב אנשים במשקל תקין, בטן גדולה עלולה להיות קטלנית. חוקרים, מהמוסד הלאומי להזדקנות, מזהירים כי אנשים צריכים לשים לב לא רק למשקל, אלא גם לקחת בחשבון את היקף המותניים.
30/06/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
ארגון חיזבאללה הודיע לישראל כי הנווט רון ארד אינו בחיים. כך דווח (יום ב', 30.6.08) ב'הארץ' על-פי מסר שהעביר המתווך הגרמני גרהארד קונרד לישראל, לקראת ביצוע עסקת חילופי השבויים שאושרה אתמול בממשלת ישראל.
30/06/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
ידוע כי אפשר לסבול משבץ מבלי להבין זאת באופן מיידי, ולכן חשוב לדעת מהם הסימנים. אך מה אם השבץ מופיע ולא מבחינים בו בכלל?
30/06/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 74 שנה, ב-30 ביוני, 1934, ערך האס-אס (SS), בפקודת היטלר, "טיהור" בצמרת האס-אה (SA). חיסול זה נודע בשם "ליל הסכינים הארוכות".
30/06/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il