|
שדה תעופה בגרמניה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
לנמל התעופה הבינלאומי פרכים שבמזרח גרמניה יש מקום נכבד בתולדות התעופה. הנאצים הקימו בו את בסיס מטוסי הקרב הראשון שלהם, ואחרי מלחמת העולם השנייה, הפך לבסיס של חיל האוויר הסובייטי. הסובייטים עזבו לאחר שנפלה חומת ברלין - ועימם גם רוב הפרנסה של תושבי האזור מהמתקן. נמל התעופה משמש כיום בעיקר מטוסים פרטיים ואינו עמוס בימים אלה. אבל כתבה ברדיו הציבורי האמריקני מלמדת כי כל זה ישתנה בתוך זמן לא רב.
דגל סיני מתנוסס כבר כעת מעל למסוף, לכבוד חברת לינקגלובל לוג'יסטיקס, חברה סינית שרכשה את הנמל כולו, על שטחו וציודו, ב-47 מיליון דולר. "הנמל הוא אחד מנמלי התעופה הנדירים באירופה הפועלים 24 שעות ביממה בלי הגבלות זמן", אומר ג'ונתן פנג, מנכ"ל לינקגלובל, לכתב הרדיו הציבורי האמריקני ברט נילי.
אופציה זו חיונית לעסקי ההובלה האווירית, כמו גם המסלולים הארוכים שירש הנמל מעברו הצבאי. הם ארוכים מספיק כדי לאפשר נחיתה של מטוס ג'מבו עמוס במטען. אף שנמל פרכים מוקף בשטח כפרי, הוא נמצא במרחק נסיעה של שעות אחדות במכונית מברלין או מהמבורג.
חברה אוסטרלית, גודמן אינטרנשיונל, תוציא עוד 160 מיליון דולר בפיתוח הנכסים הסובבים את הנמל כדי להפוך אותם לפארק לוגיסטי ותעשייתי ענקי. הבנייה תתחיל באוגוסט 2008.
חברות רבות בסין מעוניינות מאד לבצע את ההרכבה הסופית של מוצריהן בגרמניה, כדי שיוכלו להדביק עליהם את התווית "תוצרת גרמניה", אומר ורנר קאן, המנהל את עסקי גודמן בגרמניה.
בגדים ומוצרי אלקטרוניקה מוגמרים למחצה יוטסו מסין לפרכים ויושלמו בפארק התעשייתי הסמוך. המוצרים המוגמרים יישלחו לאירופה, אפריקה ושאר העולם.
ההשקעות הן כביש דו-סטרי
ממשלת גרמניה מעוניינת שהרווחים מהסחורות הסיניות שיימכרו יישארו בגרמניה. לפיכך, היא מעודדת סוג זה של השקעה סינית. "מדיניות הסחר אינה יכולה להיות כביש חד-סטרי", אומר ליץ ורנר, פקיד במשרד הכלכלה והטכנולוגיה בברלין, לרדיו הציבורי האמריקני. "חברות גרמניות השקיעו מיליארדים בסין. לכן אנחנו מעוניינים מאד בהגדלת ההשקעות הסיניות בגרמניה".
קיים סיכון גדול אחד בעסקה שאיש לא צפה מראש: המחיר המאמיר של דלק המטוסים. לפיכך, "לינקגלובל" שולחת את מטעניה ברכבות עד הקצה המערבי של סין, ורק משם היא מטיסה אותם לגרמניה. זה מאריך את תקופת המסע אך חוסך כסף, אומר פנג, איש לינקגלובל.
"האבטלה בחלק זה של מזרח גרמניה מגיעה ל-16% - פי שניים מהממוצע הארצי. עסק המטענים החדש ייצור מאות מקומות עבודה לעובדי צווארון כחול בשכר גבוה", אומר אודו מיצלף, עורך של עיתון מקומי. "משרד התעסוקה המקומי כבר מכשיר את המובטלים, תוך שימת דגש על לוגיסטיקה", אומר מיצלף. "למשל, מכשירים עובדים בהפעלת מלגזות".
ויצה כריסטיאן, תושבת האזור, מביעה בראיון לרדיו הצביורי האמריקני חשש כי מובטלי פרכים לא יזכו לקבל את המשרות הללו. "השאלה היא אם השתלטות של חברה סינית תביא משרות לגרמנים או לפועלים סינים, ששכרם נמוך הרבה יותר. תמהני", היא אומרת.
החברה הסינית אומרת כי דבר כזה לא יקרה, אבל דברי התושבת מלמדים על חששם של תושבי פרכים לקשור את עתידם בצמיחה הכלכלית של סין.