|
נפגעה ממחירי הדלק וירידות השערים. ג'נרל מוטורס [צילום: AP]
|
|
|
|
|
יצרנית הרכב הגדולה בעולם, ג'נרל מוטורס, נושאת ונותנת על מכירת עסקי המשאיות הבינוניות שלה לחברה היפנית איסוזו מוטורס. כך מוסר העיתון הכלכלי היפני בשפה האנגלית ניקיי. איסוזו, שהיא יצרנית המשאיות השנייה בגדולה ביפן, הזדרזה להודיע כי לא קיבלה כל הצעה כזאת.
מנייית איסוזו, שהייתה בעבר חברה-בת של ג'נרל מוטורס, עלתה לאחר פרסום הידיעה ב-11%. מניית ג'נרל מוטורס נותרה בלא שינוי. לדברי העיתון ניקיי, העסקים שג'נרל מוטורס רוצה למכור לאיסוזו מהווים את רוב עסקי המשאיות שלה. ג'נרל מוטורס מסרה לאיסוזו כי היא מבקשת עשרות מיליארדי ינים בעד עסקיה, ואיסוזו השיבה כי תשקול את ההצעה בחיוב.
בידיעה מודגש כי לא ברור אם תמכור ג'נרל מוטורס את כל פעילותה בייצור משאיות או תשמור בידיה את המפעל שלה במישיגן.
דוברת איסוזו, יוקיקו אוקזקי, אמרה כי ג'נרל מוטורס לא פנתה לחברה שלו בעניין עסקה. נ"תחיל לבחון הצעה אם נקבל אותה", אמרה.
בחודש שעבר הודיעה החברה האמריקנית נייוויסטאר אינטרשיונל כי פג תוקף ההסכם שנחתם זמנית בסוף שנת 2007, ולפיו הייתה אמורה לרכוש את עסקי המשאיות הבינוניות של ג'נרל מוטורס, בלא שנעשתה עסקה, בגלל השינויים הניכרים בשוק הרכב ובכלכלה האמריקנית.
גם ייצור ההאמר - למכירה
אם תמכור ג'נרל מוטורס את מפעלי המשאיות שלה לאיסוזו, תהיה בכך אירוניה של הגורל, שכן בעבר נחלצה ג'נרל מוטורס להצלת החברה היפנית והגדילה את השקעתה בה מ-34% ל-49%. שתי החברות פירקו את ברית ההון ביניהן בשנת 2006, לאחר 35 שנה, אך עד היום יש להן מפעלים משותפים לייצור מנועי דיזל בארה"ב ובפולין.
בידיעה שפרסם העיתון ניקיי נאמר כי ג'נרל מוטורס מבקשת למכור גם את חלקה במפעל המשותף בארה"ב, הקרוי DMAX. ג'נרל מוטורס היא בעלת 60% מהמפעל. העיתון אומר כי שתי החברות עשויות להגיע להסכם כבר בסוף 2008.
ג'נרל מוטורס הפסידה מאז 2004 כ-70 מיליארד דולר. החברה מנסה להגדיל את נזילותה עד סוף השנה ב-7-4 מיליארד דולר באמצעות מכירת נכסים ולקיחת הלוואות, לנוכח ההאטה הכלכלית בארה"ב. החברה נפגעה קשה במיוחד מהשפל האחרון במכירות רכב בארה"ב. החברה העמידה באחרונה למכירה גם את חטיבת ייצור הג'יפים מסוג האמר.