"התקשורת היא אחת הסיבות להאצת תחושת המשבר הכלכלי בישראל", כך אמר (יום ג', 11.11.08) מוטי שרף בוועידת השיווק של המרכז ללימודים אקדמיים ואיגוד לשכות המסחר.
שרף ידוע כאיש יחסי ציבור המטפל ומייצג גם את משרד האוצר בנושא המשבר הכלכלי והקשור לחברות רבות המעורבות במצב הכלכלי המשק.
"התחרות בתקשורת כיום אגרסיבית מבעבר כאשר בזירת האינטרנט הדבר הופך לרועש וגועש", אמר שרף. שרף, והוסיף כי הדבר גורם להופעת כותרות רעשניות באופן יוצא דופן כדי לעורר תשומת לב.
התקשורת, לדבריו, הפכה נושאים רבים להתעסקות אישית באנשים וטורי רכילות קטנים נהפכו לעמודים שלמים כאשר כל עניין שיגרתי זוכה לכותרות ולסיפור גדול פי כמה ממידותיו.
עוסקים בעיקר בפסיכולוגיה של הציבור
שרף ציין שכ-50% מהדיונים באוצר עוסקים בפסיכולוגיית המשבר ובניסיון להקנות מימדים רציונליים יותר למתרחש. לדבריו, יש "הייפ" תקשורתי שבולט בתחום הכותרות על הבורסה - עם שימוש במינוחים כגון "נופלת, קורסת, צונחת, צוללת, מתרסקת". שרף שאל, "איזו כותרת יתנו במדיה בפעם הבאה שהבורסה תרד בשיעור ניכר?".
לדברי שרף, התקשורת, לפי סקרים, נתפשת כאמינה מבחינת הציבור, בוודאי בהשפעה לפוליטיקאים, ולכן הציבור מאמין שהמשבר החריף כבר הגיע לישראל במלוא עוצמתו". שרף מוסיף "התקשורת מספקת ספיד להמונים במקום ריטלין שדרוש עכשיו יותר מבעבר".
שרף אמר עוד כי המצב שבו אותם מומחים שהיללו ושיבחו חברות ומניות שנסחרו במחירי שיא מסבירים לציבור כמה רע עכשיו בשוק ההון ובכלכלה יוצר מצב בעייתי במידה רבה: "כדי להסביר את המשבר יש להפסיק עם מכבסת מילים לא ברורה לחלק גדול מהציבור ולדבר פשוט. כשיש משבר צריך לדבר ולהסביר בצורה עניינית ולא להשתמש רק בכותרות וטקסטים שמלבים פחד. זאת כיוון שאנחנו חיים במשק מתפקד ויציב בעת הנוכחית".