|
כשלים רבים ברכישות מרחוק [צילום: AP]
|
|
|
|
|
רשות ההסתדרות לצרכנות פרסמה (יום ד', 31.12.08) את דוח התלונות לשנת 2008. מן המדגם שערכה, עולה כי קיימת עלייה של 40% בתלונות עקב עסקות מכר מרחוק ועלייה של 25% במספר התלונות בתחום התקשורת, בעיקר נגד החברות הסלולריות, לעומת מספר התלונות שנרשמו בתחומים אלה בשנת 2007.
גידול במספר התלונות נרשם בעיקר בתלונות נגד חברות הכבלים והלוויין, נגד ספקיות האינטרנט, וכן בענפי ההלבשה וההנעלה. בסך-הכל, פנו לרשות ההסתדרות לצרכנות כ-40 אלף איש - מספר הדומה לזה של שנה שעברה.
בהתפלגות התלונות לפי תחומים ממשיך ענף הריהוט להוביל עם רוב התלונות - כ-16% מן הפונים פנו בעניינים אלה. אחריו, תחום מוצרי החשמל - 14%, חברות תקשורת - 10%; עסקות מכר מרחוק - 10%. הלבשה והנעלה - 9%; עסקות רוכלות - 7% ; חברות לוויין וכבלים - 5%; תיירות ונופש - 4% ; ספקיות אינטרנט - 4%; בעלי מלאכה שונים - 3%; וכ-2% מן הפניות היו לגבי חברות הגז, קורסי לימוד ומכללות, וחנויות אופטיקה. מעט מן התלונות נגעו גם לתחום הבנקים, חברות האשראי והביטוח, מכוני כושר, ליקויי בנייה, יחידות נופש, קופות החולים, חברות רשתות מזון ומוסכים.
עיקר התלונות בענף התקשורת מתייחסות למבצעים שונים שהובטחו לצרכנים ולא קויימו במלואם, פערים בין ההבטחות בעל-פה לבין החיוב בפועל, חישוב מוטעה של חשבונות, הוספת שירותים ותשלומים לחשבון הצרכן ללא הסכמתו, אי-מתן חוזים מפורטים לצרכנים לאחר ביצוע העסקה, תלונה על אי-משלוח חשבוניות וקנסות גבוהים בעת הפסקת ההתקשרות לפני סיומה.
בתחום הריהוט התלונות נעות מאי-אספקה במועד, אי-התאמה בין מה שהובטח לבין מה שסופק בפועל, פגמים שנתגלו בבד או בעץ, מחלוקת בשאלת האחריות על הפגמים, ויכוח על דמי ההובלה במקרה של פגמים ועד אי-מתן אחריות למוצרים או תלונות של צרכנים שקיבלו הודעה על זכיות או מתנות, וכאשר הגיעו לחנות נאלצו לשלם סכומים גבוהים בגין רהיטים.
בתחום מוצרי החשמל התייחסו התלונות בעיקר לאי-אספקתם במועד, פגמים שונים במוצרים, מחלוקת בשאלת האחריות, תקלות חוזרות ונשנות במוצרים אלו, מפרטים לא מתאימים, אי-גילוי נאות של תכונות המוצר, שירות גרוע, איכות חומרים ירודה והטעיות בנושא תקופת האחריות.
דרוש טיפול שורש
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, אמר כי "על-מנת להתמודד עם הבעיות הצרכניות הבולטות כפי שעלו במהלך 2008, על כל הגורמים הרלוונטיים לפעול להגברת האכיפה והפיקוח הממשלתיים, לחוקק חוקים חדשים ולבצע תיקוני חקיקה, וכן לפעול להגברת המודעות הצרכנית בקרב הציבור".
לוינסון הדגיש כי המצב הקשה, בעיקר בתחום עסקות מכר מרחוק, ריהוט, מוצרי חשמל וחברות התקשורת, מחייב טיפול שורש. בעקבות הממצאים והמגמות שהסתמנו בשנת 2008 מתכוונת רשות ההסתדרות לצרכנות לפנות למשרדי התמ"ת והתקשורת, על-מנת שיטפלו, כל אחד בתחומו, בכשלים הכרוניים הנרחבים הפוגעים בצרכנים.