נהגים צעירים בארץ (בני 24-17) גורמים ל-22 עד 24 אחוזים מתאונות הדרכים, בעוד שהם מהווים רק 16% מאוכלוסיית הנהגים.
עבירת הנהיגה הגורמת לרוב התאונות היא נהיגה במהירות מופרזת, ואילו הזמן הקריטי לתאונות הוא סוף השבוע. כ-43% מהתאונות הקשות והקטלניות מתרחשות בין חמישי בלילה לראשון בבוקר. שעות הסיכון הגבוהות ביותר - שעות הערב והלילה בין שישי לשבת.
אלו המסקנות העיקריות, והחמורות ביותר, של דוח עמותת אור ירוק לשנת 2008 בנושא מעורבות נהגים צעירים בתאונות דרכים. הדוח הוכן על-ידי המדענית הראשית של העמותה, ד"ר ציפי לוטן ועוזרת המחקר עינת גרימברג.
מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב, אמר כי "לצערנו, כמו שקורה במרבית המדינות בעולם, גם בישראל הנהגים הצעירים מעורבים בתאונות רבות מדי. מציאות זו מחייבת את המדינה להעניק תשומת לב מיוחדת לנהגים הצעירים ולהפעיל כלים מיוחדים, שיפחיתו את מספר התאונות בקרבם. לדוגמה - רשיון נהיגה מדורג, איסור נהיגה תחת השפעת אלכוהול ועוד. עמותת אור ירוק פועלת במגוון נושאים בקרב נהגים צעירים, כמו תוכנית אור ירוק לחיים לליווי אפקטיבי בנהיגה, הרצאות בבתי ספר, קבוצות נוער אור ירוק ועוד".
ממצא מדאיג נוסף: בעוד שבחודשיים-שלושה הראשונים אחרי קבלת רשיון הנהיגה, מעורבות הצעירים בתאונות היא נמוכה ביותר, (אלו חודשי הליווי על-ידי נהג מבוגר), הרי בחודש הרביעי לנהיגה, מיד אחרי תום תקופת הליווי, חלה עלייה משמעותית במספר התאונות. המעורבות הגבוהה ביותר של נהגים צעירים בתאונות מתרחשת מיד עם צאתם לשלב הנהיגה ללא מלווה, שלב ה"סולו" ליד ההגה.
ממצאים נוספים שעולים מן הדוח של עמותת אור ירוק הם כי צעירים מעורבים ביותר מפי 2 ממבוגרים בתאונות של רכב בודד. לתאונות של רכב בודד יש חשיבות מיוחדת, מכיוון שהן תלויות בעיקר בהתנהגות הנהג וברמת השליטה שלו ברכב ופחות בגורמים חיצוניים.
בנוסף, מעורבות בתאונות דרכים שכיחה יותר אצל גברים בכלל, ובקרב גברים צעירים בפרט - חלקם של גברים צעירים בתאונות גבוה מאוד בהשוואה לחלקן של נשים בתאונות. ההבדלים בין המינים מתחדדים כשבוחנים את שיעור התאונות בשנתיים הראשונות לנהיגה: העלייה במעורבות בתאונות אחרי תום תקופת הליווי בולטת אצל גברים בהשוואה לעלייה מתונה יחסית אצל נשים נוהגות חדשות.
"הנהג הצעיר מסיע את החבר'ה"
מחקרים מראים כי הסעת נוסעים בני עשרה ברכב בו נוהג צעיר מגדילה את ההסתברות למעורבות בתאונה. מספר הנוסעים ברכב, גילם ומינם משפיעים על ההסתברות למעורבות בתאונה - מידת הסיכון גדלה ככל שגדל מספר הנוסעים בני עשרה ברכב.
נתון נוסף שעולה מהדוח הוא כי הסיכון שנהג צעיר יהיה מעורב בתאונה בשעות הלילה גדול פי 5 עד 10 מהסיכון שיהיה מעורב בתאונה אחר-הצהריים. גורמים תורמים לסכנת נהיגה בלילה הם חושך, חוסר ניסיון בנהיגת לילה, עייפות, נסועה גבוהה, נסיעות לבילוי, לחץ של החברים ברכב ומעורבות אלכוהול.
מחקרים בארץ ובחו"ל, מראים כי ככל שההורים מפגינים יותר שליטה ובקרה על התנהגות ילדיהם המתבגרים, כך יקטן שיעור ההסתכנות של ילדיהם הנהגים הצעירים.
נוכח כל הנתונים הללו יזמה עמותת אור ירוק את פרויקט "אור ירוק לחיים", שעיקרו הפיכת תקופת הליווי בנהיגה המוגדרת בחוק (3 חודשים) ליעילה ובסיס לנהיגה מתונה ובטוחה יותר. הפרויקט מבוסס על מפגש אישי בין מנחה מטעם "אור ירוק לחיים" לבין הנהג הצעיר-החדש ומשפחתו בתחילת שלב הליווי.