נהגי מוניות השירות ערכו אתמול (ג, 21.1.03) הפגנה מול בניין הכנסת בירושלים.
הם לא זכו לכל ביקור או תגובה מצד הגורמים הממשלתיים נגדם מחו. אחד הכתובות העיקריות למחאתם, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, היה עסוק באותה עת במתן תגובה בלתי הולמת לדו"ח ועדת לנגנטל בנושא תאונות הדרכים.
נהגי מוניות שירות שהגיעו לירושלים מרחבי הארץ, פותחים במאבק על מה שהוגדר על-ידם כ-"זכותנו להתפרנס בכבוד, לתת שירות ולשמור על זכותו של עם ישראל לנסוע במוניות השרות".
הנהגים מוחים כנגד הרפורמה בענף מוניות השירות, עליה הוחלט לאחר דיונים רבים שנערכו בין משרד התחבורה – בראשות אלכס לנגר – האחראי על התחבורה הציבורית, לבין איגוד בעלי המוניות הוותיק, בהנהגתו של מי שנטל לעצמו את התואר "מר מונית" הישראלי, אברהם פריד מחיפה.
הרפורמה בענף המוניות מונעת מנהגי מוניות השרות לממש לטענתם את זכויותיהם האלמנטריות, ולפיכך החלו את הפגנתם במסע שטיפס לירושלים מלטרון עד לגן הורדים מול הכנסת.
הגשם השוטף שירד במקום באותה שעה, הכביד על סיקור שיבושי התנועה, אודותם דיווחנו במחלקה ראשונה עוד ערב המסע.
בראש האיגוד החדש עומד דוד עוז, שהקים את א.מ.נ.ה - ארגון מוניות השירות. עוז גייס למאבק את עו"ד שי גלעד, המתמחה בין היתר בנושאי תעבורה.
לדברי עו"ד גלעד יעשה כל מאמץ לבטל את החלטת הממשלה בנושא הרפורמה (עליה דווח כאן בעבר בהרחבה), ובאם לא יסתייע ההליך הפוליטי, יאלץ לנקוט בצעדים משפטיים.
כ-5,000 איש יפגעו לדיברי נציגי הגוף החדש כתוצאה מהרפורמה. המדינה החליטה על הפקעת הבלעדיות על צירי הנסיעה של מוניות השירות ברחבי המדינה, והעבירה אותם לטענתם של הנהגים - לידיהם של בעלי ההון.
כל נהג גם חוייב בתשלום אגרה וערבויות לחידוש הרשיון בכל שנה, וזאת במטרה מוצהרת של המדינה, לשים קץ לחוסר הסדר השורר כיום בענף.
למעשה עלול הסדר להביא לשינוי אופיין - עד כדי העלמותן מהנוף המוטורי המקומי, של המוניות השרות הנוכחיות המופעלות בקוי 4, ו–5 המסורתיים של תל אביב.
לדברי עוז "הרפורמה בחוק המוניות פוגעת בפרנסת נהגי מוניות השירות ובמשפחותיהם, ומהווה חוק אנטי סוציאלי הפוגע בשכבות החלשות, שאינן יכולות להרשות לעצמן לקנות מכוניות או לנסוע במונית מיוחדת – "ספיישל".
בישראל נהוגים תעריפי נסיעה מנמוכים בעולם המוניות. עוז אמור כי "מחירי הנסיעה במוניות שירות זהים – ולרוב נמוכים יותר – ממחירי הנסיעה באוטובוס; לכן, מי שפוגע במוניות שירות – פוגע באוכלוסיית המשתמשת בתחבורה הציבורית".
עוז אכן צודק באומרו כי "אין דבר פחות צודק מזה!", אך ספק אם דבריו יפלו על אזניים כרויות: במשק הנימצא במשבר כלכלי – חברתי חמור, המתאפיין בירידת מחירים כללית, לא מהססת המדינה להעלות את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.
לפני מספר חדשים יוקרה הנסיעה באוטובוסים, בשבוע שעבר התייקרו תעריפי הנסיעה ברכבות. על נוסעי האטובוסים הוטלה עלות האבטחה, ועל אבסורד זה ראה מאמר מחלקה ראשונה: "סנה אינו חס על הגברת עם הסלים".
לדברי עוז משתמשים מידי יום במוניות השרות כ-350,000 נוסעים, אם כי בניגוד חריף לדבריו – לא כולם מרוצים.
ארגון א.מ.נ.ה הוקם בימים אלו בכדי ליצור חזית מאוחדת של נהגי מוניות השירות במלחמתם ברפורמה.
הארגון מתכוון לפעול לביטולה של הרפורמה בקווי השירות במוניות במתכונת הנוכחית, ולנסות להביא להקטנת הוצאות תאגידי השרות והנהגים, תוך דאגה להגדלת הכדאיות בהפעלת קווי שירות במוניות.
בא כוחו המשפטי של הארגון, עו"ד שי גלעד, מסר למחלקה ראשונה, כי אחרי 3 שבועות בלבד, כבר הצטרפו לאירגון החדש כ-30 תאגידי שרות במוניות, מתוך 45 תאגידים הפועלים ברחבי ארץ.
האירגון החדש המייצג כשני שלישים מתאגידי השרות במוניות, עשוי להוות כוח שקול כנגד אירגון בעלי המוניות החיפני, אשר למעשה הפך לנציג ענף המוניות – אף שאיש לא הסמיכו לכך.