כרבע מהנהגים בישראל (25%) נוסעים כשהם אינם חגורים בחגורות בטיחות, וכמחצית מהנוסעים במושב האחורי (47%) נוסעים אף הם כשאינם חגורים. אלו תוצאותיה של תצפית, שביצעה עמותת אור ירוק בשבעה אתרים בכל רחבי הארץ.
מדובר בתוצאה מפתיעה, שכן הגרסה המקובלת היא, שישראל מצטיינת בחגירת חגורות בטיחות, וכי יותר מ-90% מהנהגים נוסעים חגורים.
בתגובה לתצפית, שנערכה בדצמבר 2008, אמר מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב, כי "התוצאות מוכיחות את הצורך החיוני בביצוע אכיפה מוגברת, מלווה בהסברה, בתחום חגירת חגורות בטיחות. החגורות הן מרכיב חיוני בהצלת חיים ובהפחתת נזקים לנוסעים בעת תאונת דרכים, ויש לחזור והסביר לציבור את חשיבותן".
נתוני תצפית אור ירוק נאספו בשבעה אתרים, בעיקר קניונים גדולים, בשש ערים, מנצרת עילית ועד באר שבע. הסקר נערך באמצעות חברת אמן-ארגון ומדעי ניהול יועצים בע"מ, ואת הניתוח הסטטיסטי ערך פרופ' קמיל פוקס מאוניברסיטת תל אביב.
התוצאה הכללית היא כי מתוך 2,253 נהגים שניצפו, 25% לא חגרו ו-75% חגרו. התפלגות מעניינת: בעוד שבקניון איילון ברמת גן נמצא נתון חריג של 95% מהנהגים שהיו חגורים, הרי התוצאה הנמוכה ביותר נצפתה בקניון לב העיר בנצרת, שם רק 63% מהנהגים היו חגורים.
ממצא חשוב: התנהגות הנוסעים במושב הקדמי (ליד הנהג) מושפעת באופן מובהק מהתנהגות הנהג היושב לידם. כך, ב-77% מהמקרים שבהם הנהג לא היה חגור, גם הנוסע שלידו לא היה חגור. ואילו כאשר הנהג היה חגור, רק ב-12% מהמקרים הנוסע לא היה חגור.
לעומת זאת, התנהגות הנוסעים במושב האחורי אינה מושפעת מהתנהגות הנהגים. נמצא כי שיעור הנוסעים החגורים במושב האחורי הוא 53%, בין אם הנהג חגור ובין שאינו חגור.