|
סכסוך התובלה בעיצומו [צילום: AP]
|
|
|
|
|
הסכסוך לגבי אמנת התובלה בין איגוד המשתמשים בתובלה ימית לבין התאחדות התעשיינים עולה שלב בהתנצחויות. האמנה שנחתמה על-ידי האיגוד, שעניינה התקשרות לשירותי שילוח בינלאומי, אינה מחייבת את 2,000 התעשיינים חברי התאחדות התעשיינים. כך טוען (יום ד', 28.1.09) צבי פלדה, יו"ר התובלה בהתאחדות התעשיינים, בהסתמכו על חוות דעת משפטית.
לדבריו, מדובר במסמך הצהרתי וחסר נפקות משפטית שלמעשה פוגע דווקא בבעלי המטען, יבואנים ויצואנים כאחד, ומפלה לרעה לעומת המשלחים.
פלדה קרא לתעשיינים להודיע למשלחים עימם הם עובדים, כי האמנה אינה מחייבת. כמו-כן קורא פלדה לתעשיינים להקפיד כי האמנה לא תוצג בסכסוכים ובדיונים משפטיים בין בעלי מטען ומשלחים, בשל חוסר התוקף המשפטי שלה.
מחוות הדעת המשפטית של עו"ד אילן אורלי שהועברה להתאחדות התעשיינים, עולה כי אמנת התקשורת לשירותי שילוח בינלאומי, מעניקה למעשה זכויות מפליגות למשלחים מחד-גיסא, ולא מגינה על זכויות המשתמשים בתובלה ימית, מאידך-גיסא. עו"ד אורלי מציין בחוות הדעת, כי האמנה פותרת את המשלח מאחריות להובלה ומעניקה לו הגבלת אחריות, אשר אפילו מובילים אוויריים אינם זכאים לה.
בנוסף, מחוות הדעת המשפטית עולה, כי מדובר באמנה המעניקה למשלח זכויות מפליגות העומדות בניגוד ובסתירה לדין ולפסיקה של בתי המשפט, ומאידך, האמנה אינה מגינה על זכויות בעלי המטען.
"המשלחים עצמם לא היו חושבים על הסכם כה מוטה לטובתם"
לדברי אורלי, "לו היו המשלחים מנסחים במו ידיהם את הסכם ההובלה האופטימלי ביותר שיכלו לחשוב עליו - לא בטוח שהיו יוצרים הסכם כל כך טוב וחד-צדדי לטובתם, כפי שמהווה הסכם ההתקשרות לשירותי שילוח בינלאומי".
כך למשל, האמנה מתיימרת לקבוע את אופי היחסים המסחריים שבין משלח לבין בעל מטענים, השולח מטעניו באמצעות משלח בינלאומי, כ"מי שעיסוקו, כולו או חלקו, במשלוח מטענים מישראל לחו"ל ומחו"ל לישראל".
באמנה מוגדר במפורש כי המשלח יפעל "להסדרת השילוח הבינלאומי של המטען" ואחר-כך גם לבחירת המוביל. לדברי עו"ד אורלי, השאלה הנשאלת היא - שאם המשלח רק מסדיר את ההובלה, מדוע מוענקות לו זכויות של מוביל, זכויות שאפילו מוביל ימי אינו זכאי להן באמנות הבינלאומיות.
זאת ועוד, האמנה גם קובעת למעשה, כי שירותי השילוח כוללים גם שירותי עמילות מכס ושירותי מימון אשראי שנותן המשלח והיא מנסה להעניק להם את החסינות המוענקת למשלחים ללא שום בסיס.
יצוין כי בית המשפט המחוזי בירושלים קבע לאחרונה בפסק דין, כי משלח בהובלה ימית, אינו נחשב מוביל ואינו זכאי לחסות תחת כנפי האמנה המתייחסת למוביל ימי ועל כן אינו זכאי להגנות הכלולות בה. "הנה, במסלול "עוקף בית משפט", עשו יד אחת ארגון התאגידים ואיגוד המשתמשים והעניקו למשלחים, את כל מה שבית המשפט סירב להעניק להם, בתמורה לכלום", אמר אורלי.
"האמנה יצרה שינוי של ממש דווקא לטובת בעלי המטענים"
"אמנת השילוח הבינלאומי, שחתמו איגוד המשתמשים בהובלה ימית וארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, יצרה שינוי של ממש לטובת בעלי המטענים", אמר בתגובה לדברים גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית. "אם עד עתה יכלו משלחים, במקרים של חילוקי דעות, להשעות כספים לתקופות בלתי מוגבלות, מאפשרת אמנה זו עתה, באמצעות התחייבות למנגנון בוררות, לפתור חילוקי דעות כאלה לא יאוחר מ-45 יום".
לדברי שפר, גם אם אין לאמנה זו אמצעי אכיפה על-פי חוק, ברור כי ההסכמה שאליה הגיעו שני הארגונים תביא כל בעל מטענים להעדיף משלח המחוייב לאמנה.
כמו-כן, אומר שפר, האמנה נוסחה בהתאם לאמנות באירופה ונכתבה בשיתופם של תעשיינים בכירים בישראל.
"צר לי כי שיקולים לא ענייניים מביאים נציגים של התאחדות התעשיינים לתקוף כלי חשוב כל כך לתועלת חבריהם", אמר.