|
הלקוחות פוצו ב-3 מיליון שקלים
|
|
|
|
|
בשנת 2008 טיפלה מחלקת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ב-8,534 פניות ותלונות בכתב, מתוכן 4,156 תלונות, ו-4,378 פניות לקבלת מידע ובקשות שונות. חל גידול של 43% במספר הפניות והתלונות בכתב לעומת שנה שעברה, אשר נובע ברובו מפניות בנושא "חפציבה" (1,140 תלונות), פניות לקבלת מידע בנושא עמלות, ומגידול כללי בפניות באמצעות דואר אלקטרוני, ככל הנראה עקב חשיפה גוברת של הציבור לאתר האינטרנט של בנק ישראל. כך עולה (יום ב', 2.2.09) מסקירה מקיפה שפירסם הפיקוח על הבנקים באתר האינטרנט של בנק ישראל.
שיעור התלונות המוצדקות מתוך סך התלונות שנקבעה בהן עמדה בשנת 2008 הוא 25.6%, בדומה לשנים קודמות. מהנתונים לגבי חמשת הבנקים הגדולים עולה, כי בדומה לשנת 2007, גם בשנת 2008 שיעור התלונות הגבוה ביותר הוא בבנק דיסקונט (%38.2 בשנת 2008 לעומת %33 בשנת 2007) ושיעור התלונות הנמוך ביותר הוא בבנק לאומי (%16.3 בשנת 2008 לעומת %15.5 בשנת 2007).
שיעור התלונות המוצדקות בנושא משכנתאות גבוה משיעור התלונות המוצדקות ביתר הנושאים - מבין הבנקים נותני המשכנתאות, %36.2 מסך התלונות שנקבעה בהן עמדה בשנת 2008 נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית.
הכי מעט תלונות מוצדקות - נגד בנק לאומי וחברת כ.א.ל
בדומה לשנת 2007, שיעור התלונות המוצדקות הגבוה ביותר נמצא בבנק דיסקונט למשכנתאות (%56.1 בשנת 2008 לעומת %73.4 בשנת 2007), ואילו שיעור התלונות המוצדקות הנמוך ביותר נמצא בבנק לאומי למשכנתאות (%8.5 בשנת 2008 לעומת 20.7% בשנת 2007).
שיעור התלונות המוצדקות הנמוך ביותר נרשם, בדומה לשנים קודמות, בתלונות המופנות כלפי חברות כרטיסי האשראי - 6.6%. בשנת 2008 שיעור התלונות המוצדקות בחברת ישראכרט - %7.7, לעומת שיעור של %16.7 בשנת 2007, ובלאומי קארד נרשם שיעור של 7%, לעומת 6.9% בשנת 2007. אחוז התלונות המוצדקות הנמוך ביותר נמצא בחברת כ.א.ל - 2.9%, לעומת 3.4% בשנת 2007.
פיצוי כולל בסך של כ-3 מיליון שקלים שולם על-ידי הבנקים ללקוחות בהוראת הפיקוח על הבנקים בעקבות הכרעה בתלונות ציבור.
כאמור, במהלך שנת הסקירה טופלו 1,140 תלונות נגד הבנקים בפרשת "חפציבה". בעקבות הכרעה בתלונות אלה, ניתן לרוכשי הדירות מן החברה פיצוי בסכום כולל של כ-244 מיליון שקלים.