אבלין לוי תבעה את די.בי.אס שירותי לווין (1998) בע"מ ("יס") בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים בסכום של 6,000 שקל, לאחר שלא הייתה מרוצה מהשירות. מכתב התביעה עלה, שלוי הצטרפה לנתבעת בשנת 2001 ולא קיבלה מידע מלא על השירות ותנאיו.
פקידת השירות: "את ממילא לא דוברת אנגלית"
בחודש נובמבר 2006, ביקשה להתנתק לאחר שהנתבעת העלתה את המחירים ללא ידיעתה ושוכנעה לקבל חבילה מוזלת, ולהישאר. לדבריה, יס לא יידעה אותה שאם תחזור בה ותבקש להתנתק - תחויב ב"קנס" בסכום של 400 שקל. כמו-כן שהחבילה כללה את ערוץ "פוקס ניוז", והנתבעת ניתקה אותו ללא הודעה מוקדמת. "כששאלתי לפשר העניין נציגת הנתבעת השיבה בחוצפה שאני ממילא לא דוברת אנגלית".
לוי, שחשה אכזבה מהשירות של יס הודיעה טלפונית ביום 10.2.07 על הינתקותה. "למרות שהובטח שהניתוק יבוצע תוך 72 שעות, בפועל הוא בוצע באמצע חודש מרס 2007 וחויבתי ב'קנס'. נאמר לי שהדבר נבע משום שהייתי מנויה על חבילה מוזלת למשך שנה וביקשתי להתנתק לפני תום השנה. איש לא יידע אותי על כך וגם לא חתמתי על שום מסמך, ונציגת הנתבעת אמרה שאין צורך בחתימה הואיל והסכמתי ניתנה בעל פה".
לוי ביקשה פיצוי בגין עוגמת נפש, הסתרת מידע, הטעיה ושקרים, שידול להישאר כמנויה של יס תמורת ביטול הקנס וזלזול. "אני מודעת לכך שחברת יס גדולה וחזקה ואני האדם הפשוט והחלש העומד מולם. אני רק רוצה שהצדק ייצא לאור".
יס: כל פרטי ההתקשרות הובאו לידיעת התובעת
בכתב ההגנה טענה יס, שהתובעת הצטרפה לשירותיה ביום 26.7.01 במסגרת תנאי מבצע ללקוחות חדשים, לאחר שהובאו לידיעתה כל פרטי ההתקשרות באמצעות טופס בקשת ההתקשרות והסכם התקשרות. "בחודש אוקטובר 2001 ביקשה התובעת להתנתק משירותינו, וכך היה. ביום 21.2.02 התובעת הצטרפה בשנית לשירותינו לאחר שהובאו לידיעתה כל פרטי ההתקשרות. בחודש נובמבר 2006 ביקשה התובעת להתנתק משירותינו וכך היה. ביום 26.11.06 חזרה בה התובעת מבקשת הניתוק, ובחרה להצטרף למבצע למשך 12 חודשים. נספח המבצע נשלח בדואר לכתובתה. בשיחה שבה הצטרפה למבצע היא עודכנה בדבר 'הקנס' בשל ניתוק לפני תום תקופת המבצע".
לעניין ניתוקה של לוי מערוץ "פוקס ניוז" נטען שבשנת 2004 היא בחרה שלא לצפות בערוץ במסגרת המבצע. "בעת בקשת הניתוק מחודש פברואר 2007, הובהר לתובעת שחשבונה יחויב ב'קנס' והושארה הודעה טלפונית בדבר תיאום מועד לאיסוף ציוד".
השופטת: בדק-בית - נדרש
בפסק דין שניתן בשבוע שעבר, בהעדר הצדדים, חייבה השופטת אנה שניידר את יס לשלם ללוי סך של 2,000 שקל בגין עוגמת נפש בתוספת 500 שקל הוצאות משפט בתוך 30 יום. "לקוח 'מן השורה' יתקשה מאוד להתמצא "בנבכי" טפסי ההתקשרות וההתחייבויות הכספיות שהוא נוטל על עצמו. נראה שגם אם בהסכם ההתקשרות מופיעים כל הפרטים שיש בהם כדי "לכסות" את הנתבעת לעניין חובותיה בעסקת מכר מרחוק לפי החוק - עדיין אין בהתנהלות נציגיה כלפי הלקוחות כדי להבטיח התקשרות הוגנת, דהיינו שהלקוח מבין את כל תנאי ההתקשרות, ובמיוחד את המשמעות הכספית של העסקה".
השופטת שניידר הדגישה ואמרה כי "טוב תעשה הנתבעת אם תערוך "בדק-בית" רציני בקשר לאופן ההתקשרות בינה לבין הלקוחות, באמצעות סוכנים מטעמה, וזאת בין אם מדובר בעסקת מכר מרחוק על-פי סעיף 14ג לחוק הגנת הצרכן, ובין אם מדובר בעסקה רגילה, כאשר הסוכן מתייצב בבית הלקוח ומבצע את ההתקשרות עימו פנים אל פנים. כמו-כן, במסגרת "בדק-הבית" האמור, מוצע שהנתבעת תערוך בדיקה לגבי התקשרויות טלפוניות של לקוחות שמבקשים לשנות שירותים שונים. גם כאן מוצע לגבות בקשות כאלה במסמכים, או כל דרך אחרת שתבטיח התקשרות הוגנת עם הלקוח".