ראש המזכירות הפדגוגית, פרופ' יעקב כץ, הציג היום (יום ג', 17.7.01) את הצעת המזכירות לתכנית העבודה של משרד החינוך לשנת הלימודים תשס"ב. הצעת המזכירות הועלתה במושב הפתיחה החגיגי של מליאת המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך. בפתח המושב הציגו שר החינוך לימור לבנת ומנכ"לים המשרד, רונית תירוש, את חברי מליאת המזכירות הפדגוגית בהרכבה החדש.
בפתח דבריו בפני חברי המזכירות, אמר כץ, כי במשך שנת הלימודים תשס"ב יטופלו נושאים מרכזיים ששינוי בהם עשוי להוביל לשיפור משמעותי במערכת החינוך, מהיבטים ערכיים והישגיים כאחד.
כץ מנה את שבעה הנושאים המרכזיים שקידומם יביא לדבריו לשינוי תפיסה במשרד החינוך, ויוביל לקידום ההישגים ולקידום החינוך הערכי:
מורשת
תופעל תוכנית לימודים בכיתות ז', ח', ו-ט', בחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי על בסיס 30 שעות שנתיות. תוכנית זו תיינוק מהמסורת היהודית מימים ימימה, אך תהיה גמישה, ומקובלת על כל הסקטורים במערכת החינוך. תיבנה מערכת הכשרה ופיקוח אשר תלווה את החדרת הנושא לבתי הספר. כמו כן תוקם מערכת הערכה ומשוב אשר תציע שיפורים לתוכנית הלימודים.
תוכנית הליבה
פרופ' כץ יעבור על סיכומי הוועדות השונות אשר דנו בנושא. סיכומים אלו ישולבו בדיון מסכם עם הנוגעים בדבר, הן במשרד והן במערכת החינוך האוניברסיטאי, כדי שהתוכנית הסופית תהיה מוסכמת על כל הנוגעים בדבר. סיכום סופי יובא לשרת החינוך לצורך מתן חוות דעתה.
בחינות משוב
עבודה רבה נעשתה בשנים האחרונות בעניין בחינות משוב ביחידות השונות של המשרד. הנחת היסוד העומדת בבסיס קיום בחינות משוב היא יצירת בקרה על המערכת החינוכית. בחינות המשוב מצביעות על האחריות של העוסקים בחינוך והוראה כלפי התלמידים. עם הנוגעים בדבר יסוכם על קיום מערכת של בחינות משוב אשר יקיפו את ביה"ס היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות בהיקף ארצי. בחינות המשוב ייגזרו מתוכנית הליבה ועל תקנים שיסוכמו.
שיפור אחוזי ההצלחה בבחינות הבגרות
תגובש תוכנית לפיה ישופרו אחוזי ההצלחה בבחינות הבגרות באופן משמעותי. תוכנית זו תכלול התייחסות לתוכנית הליבה, לסוגי בחינות הבגרות ולדרישות הבחינות וליעילות ההוראה.
שיפור הוראת מתמטיקה
המזכירות הפדגוגית תתמודד עם קידום הוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים, בהם המצב הוא הקשה ביותר. יחד עם ועדה שהוקמה לבדוק את נושא הוראת המתמטיקה ובשיתוף נוגעים בדבר בתוך המשרד, ומומחים חיצוניים יתוכנן ניסוי אשר יקיף מספר בתי ספר יסודיים בהם תשונה שיטת ההוראה, וכוח ההוראה בכדי להביא לשיפור ההבנה והלמידה של התלמידים. יושם דגש על תכנית מיוחדת לבנות, כדי לצמצם פערים הנובעים ממשתנה המגדר.
תוכניות מניעה
תיבדקת העמקת תכניות המניעה בעניין אלימות, סמים, אלכוהול ותאונות דרכים. כמו כן יבצע פרופ' כץ מעקב אחרי ביצוע תוכניות למניעה, וייזום הערכה של בתי ספר בהם מופעלות תוכנית אלו.
הכשרת מורים
פרופ' כץ ייזום דיונים עם האחראים על הכשרת המורים במשרד החינוך, במכללות ובאוניברסיטאות, בכל הנוגע לשילוב הנושא היהודי, ציוני, דמוקרטי והומניסטי במסגרת הכשרת פרחי הוראה. כמו כן יעשה ניסיון להתאים את הכשרת המורים לצרכים המתפתחים של המקצועות השונים ובהתאם לתוכנית הליבה המתגבשת.