מועצת הכבלים והלוויין מעוניינת להסיר את המגבלות שמוטלות כיום על יזמים המבקשים להקים ערוצים פרטיים בתשלום שישודרו בהוט וב-yes. המועצה, שמקווה כי הצעד יביא להגדלת מספר הערוצים, פירסמה החודש הזמנה לשימוע בעניין.
יזמים המעוניינים להקים ערוצים עצמאיים שישודרו באמצעות הפלטפורמות של הוט ו-yes צריכים לקבל לשם כך רישיון מיוחד. תמורת שידור ערוץ עצמאי אמורות חברות הכבלים והלוויין לקבל דמי מעבר בלבד. דמי המעבר המירביים שיכולה לגבות הוט הם שני מיליון שקלים בשנה, ואילו גובהם המירבי של דמי המעבר ב-yes עדיין לא נקבע.
בעלי רישיונות מיוחדים יכולים לכפות על חברות הכבלים והלוויין את שידור הערוץ שבבעלותם, גם אם הן מתנגדות לכך. עם זאת, כיום קיימים תנאים רבים המגבילים את בעלי הרישיונות - תנאים שכעת מעוניינים במועצה בביטולם. בין התנאים: איסור על החזקת יותר משלושה ערוצים על-ידי בעל רישיון; ואיסור על שידור תכנים בתחומי הסדרות, הילדים והספורט (בעבר גם אסור היה לשדר ערוצי סרטים, אך מגבלה זו הוסרה לפני כמה חודשים ובקרוב יעלו לאוויר שני ערוצי סרטים שמקים בעלי רשת רב חן מוקי גרידינגר).
המועצה מתכוונת גם לקבוע נהלים שימנעו מחברות הכבלים והלוויין לפגוע בערוצים עצמאיים. בין השאר, יחויבו החברות למקם את הערוצים בקרבה לערוצים דומים ולא באפיק נידח; וכן להקצות להם בערוצים אחרים זמן לשידור פרומואים.
לפי הצעת המועצה, גם ערוצים עצמאיים שכבר משודרים כיום בהוט וב-yes יוכלו לעבור למודל השידורים החדש אם ירצו בכך. כיום משודרים בכבלים ובלוויין רק שני ערוצים ברישיון מיוחד - 9 ו-24, אך מפני שהם ערוצים ייעודיים הכללים התקפים לגביהם שונים. רוב ההסכמים בין הערוצים העצמאיים בתשלום המשודרים כיום לבין הוט ו-yes מבוססים על חלוקת ההכנסות מהמנויים.
במועצה מקווים כי הצעדים החדשים יגדילו את כוחם של בעלי הערוצים הפרטיים. לדבר חשיבות מיוחדת בתקופה זו, שבה בהוט מתכננים קיצוץ גדול בתוכן ואילו ב-yes מתנהלים מגעים להכנסת בעל מניות חדש.
יו"ר מועצת הכבלים והלוויין,
ניצן חן, אמר בתגובה כי "המועצה עודדה ותעודד פלורליזם ומגוון רחב של תכנים בטלוויזיה הרב-ערוצית - ורישיון מיוחד הוא אחד המנגנונים שמאפשרים זאת".