|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ביהמ"ש: אין לצפות מעובד שיהא שבוי בגחמות מעבידו

חברת קסם מילניום בע"מ העסיקה את ראובני אברהם כשומר בחניון שלא היו בו שירותים כשנעל את החניון וניגש לשירותים, הם התעמרו בו, פיטרו אותו, השפילו אותו ושיחקו בשעות ובימי עבודתו כשביקש פנסיה של שומרים, טענו שהוא בכלל "סדרן" בית הדין לעבודה קבע: התפטרות מחמת הרעת תנאים דינה כדין פיטורים החברה חויבה לשלם פיצויי פיטורין וזכויות סוציאליות רטרואקטיביות
14/04/2010  |   ענבל בר-און   |   חדשות   |   זכויות אדם   |   תגובות
שומר. לא סדרן. [אילוסטרציה: עומר שיקלר]

אקטיביזם שיפוטי: כל הדרך לשירותים
ענבל בר-און
'חוק הזכות לגשת לשירותים' הציל עובדים מגחמות מעבידיהם * למרות התדמית האיומה של בית המשפט העליון, ניתן להניח שלו עובדים מנועי גישה לשירותים היו פונים אליו, הם היו מקבלים את אותה תוצאה, וזאת מכוח עיקרון 'כבוד האדם' שב'חוק יסוד כבוד האדם וחירותו' * זהו אותו חוק מגונה שנאמר עליו שנחקק במחטף
לרשימה המלאה

התחשבנות נוסח עמותת "קו לעובד"
ד"ר אברהם בן-עזרא
"קו לעובד" וחוב הממשלה לפלשתינים: בסופו של מחקר מקיף על אודות ההתחשבנויות בין הצדדים יידרש לגבות את יתרת הזכות שמגיעה לטובת מדינת ישראל מהפלשתינים בפועל ולמעשה
לרשימה המלאה

עוד ניצחון קטן לזכויות העובד
ענבל בר-און
יש הגורסים כי קפיטליזם קיצוני והיעדר מוחלט של רגולציה ממשלתית ימקסם את החופש של הפרטים בחברה * למעשה, היעדר רגולציה מאפשרת למעסיקים ולתאגידים ליצור ארכיפלגים גולגים קפיטליסטים שבהם העובד מפוקח כאחרון האסירים בכלא
לרשימה המלאה

כך נראה חדר השירותים בכלא 4
עידן יוסף
לרשימה המלאה

"קו לעובד": התיקון לחוק עובדים זרים - פוגעני ומפלה
ניבה מרקוס
בתגובה לתיקון לחוק עובדים זרים, המוציא מתחום סמכותו של הממונה את הטיפול בעובדי הסיעוד, הודיעה עמותת "קו לעובד" כי הדבר יוביל לפגיעה קשה בקבוצה הגדולה ביותר של מהגרי העבודה המועסקים בישראל.
לרשימה המלאה

קו לעובד: לשלול היתרי העסקה מחברה של מפונים
רותי אברהם
ארגון קו לעובד דורש לשלול היתרי העסקת עובדים זרים מחברת מיזם ופיתוח קטיף * קו לעובד: העובדים מועסקים בתנאים מחפירים
לרשימה המלאה

תלמידי אמי"ת יחלקו לעובדי הנמל "זכותונים"
עופר וולפסון
התלמידים, פעילי עמותת במעגלי צדק, יחלקו לעובדי נמל ת"א דפי הסבר המפרטים את זכויות עובדי השמירה והנקיון ויקראו לממשלה הבאה לטפל בבעיית עובדי הקבלן
לרשימה המלאה

'חוק השירותים' התקבל פה אחד בקריאה טרומית
ענבל בר-און
מסתבר שהכנסת המפולגת מאוחדת סביב נושא אלמנטרי - זכויות העובד וכבודו * מעתה עובדים לא יהיו תלויים בגחמות מעסיקיהם ויוכלו לגשת לשירותים באופן חופשי
לרשימה המלאה

הממשלה תומכת בזכות העובד לגשת לשירותים
ענבל בר-און
בית הדין לעבודה יוכל להוציא צווי מניעה נגד מעבידים אשר מונעים מעובדיהם לגשת לשירותים * עד היום, עובדים סיכנו בריאותם בשל גחמות המעבידים
לרשימה המלאה

"פגיעה בהיקף שעות העבודה, שכתוצאה ממנה קוצץ שכר עבודתו של התובע, מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה. גובה השכר הוא אחד התנאים היסודיים והעיקריים שביחסי מעביד ועובד, והפחתת השכר היא אולי ההרעה המוחשית ביותר של תנאים אלה ומשנעשה הדבר על-פי הודעה חד-צדדית מטעם המעביד, אין לדרוש מהעובד כי ימשיך בעבודתו". כך קבעה (יום ה' 18.3.10) נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יפו, עליזה פוגל, בתביעה שהגיש אברהם ראובני, אשר עבד כשומר בחניון בשכונת מונטיפיורי בתל אביב, נגד חברת "קסם מילניום בע"מ", שהעסיקה אותו, ואשר לטענתו הרעה את תנאי עבודתו באופן כזה, אשר אילץ אותו להתפטר, התפטרות שדינה, מבחינת דיני העבודה, כדין פיטורין.

לטענתו של ראובני, אשר הועסק כשומר בחניון "בית הלל" בשכונת מונטיפיורי בתל אביב, הממונה עליו, ירון בן-עובדיה, החל מיום 2.6.02 לגרום להתפטרותו, וזאת בכדי שלא יצטרך לשלם לו פיצויי פיטורין: כך למשל באחד הימים השהה בן-עובדיה את ראובני מעבודתו, למשך שבעה ימים, וזאת בשל "פגיעה בנהלי העבודה". הוא שב על דפוס זה שנית, ולאחר מכן הציע לו לשוב לעבודה במתכונת מצומצמת, בת שלושה ימים בשבוע. כאשר סירב ראובני לפגיעה במתכונת העסקתו, וטען כי מדובר בהרעה בתנאי עבודתו, אמר הנתבע לתובע כי ימתין בביתו עד שתימצא לו עבודה בחניון אחר כעובד זוטר ולא כאחראי. כן טען ראובני כי תנאי העבודה בהם עבד היו בלתי ראויים, ללא מים, ללא חשמל וללא שירותים, באופן כזה שכל פעם שהזדקק להשתמש בשירותים, נאלץ לגשת לשירותים בבניין סמוך ולעזוב את החניון למספר דקות, דבר שפגע בעבודתו.

לטענתו, בעקבות סירובו לפגיעה במתכונת העסקתו, היחס המעליב שספג, תנאי העבודה הבלתי ראויים בהם עבד, הפסקת עבודתו מעת לעת על-פי גחמות הנתבע, ואי-מתן האפשרות לחזור לעבודתו באותו מקום ובאותה מתכונת עבודה, נאלץ להתפטר בנסיבות המזכות אותו בפיצויי פיטורים מחמת הרעה בתנאי העבודה, ובנסיבות שאין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו. בנוסף תבע ראובני גם דמי חופשה, דמי חגים, דמי הודעה מוקדמת, פיצוי בגין אי-הפרשה לפנסיה, החזר כספים שנוכו שלא כדין, החזר הוצאות טלפון, וכן שכר בגין ימי העבודה שבהם נאמר לו להישאר בביתו.

הנתבעים טענו, מנגד, כי הנתבע כלל לא ניסה לגרום להתפטרותו של התובע. לטענתם, עבודתו של התובע התאפיינה ברשלנות, באי-דיוק, בחוסרים בכספי פדיון, במתן קבלות ללקוחות ללא רישום, בעירוב כספי הפדיון בכספים פרטיים של התובע ועוד. בעקבות זאת, קיבל מכתבי התראה רבים במהלך עבודתו. התובע לא שיפר את עבודתו והתברר גם שנהג להפקיר את החניון על-מנת לצאת לשירותים, מבלי להודיע על כך למנהלי העבודה, על-מנת שידאגו להחליפו ולשמור על המפתחות והרכבים שנמצאים בחניון. תנאי העבודה היו ידועים לתובע בטרם תחילת העסקתו.

לטענתם, למרות חומרת מעשיו, הוצע לו להמשיך בעבודתו במתכונת מצומצמת יותר או לעבור לעבוד בחניון אחר באותו היקף משרה, עם תנאי עבודה נוחים יותר. התובע בחר שלא לקבל את הצעות הנתבעים והתפטר ללא הודעה מוקדמת. משכך, טענו, אינו זכאי לפיצויי פיטורים.

הנשיאה עליזה פוגל ביכרה את גרסת התובע וקבעה כי היא "מקבלת במלואה את גרסת התובע ודוחה את גרסת הנתבעים".

"ללא שירותים, חשמל, או מים זורמים"

השופטת פוגל הסתמכה על עדותו של התובע:

"תנאי העבודה בחניון היו תנאים קשים ובלתי ראויים, לא היו שירותים לעשיית צרכים ולא היו מים זורמים בברז, לא היה מקור חשמל והייתי מופקד שומר לבד יחידי על החניון בו היו בעלי הרכבים מחנים את מכוניותיהם וחלקם מפקידים גם את מפתחות הרכב. ירון הורה לי בדרישה לא הגיונית שגם לא הייתה מעשית כשאני צריך צרכים אתקשר בטלפון שלי לאחראי שיבוא להחליף אותי, ובפועל שהתקשרתי לאחראי אף פעם הוא לא היה פנוי לבוא להחליף אותי, או היה עונה לי תסתדר לבד 'אני לא יכול להגיע ואל תגיד לירון'. למרות זאת, כשהייתי נאלץ להתפנות לשירותים למספר דקות קצרות, הייתי נועל את דלת הביתן במפתח והייתי מבקש מאדם שהיה שכן צמוד לחניון, או מאחד הנהגים הקליינטים שהיו מנויים קבועים, שישגיח עד שאחזור משירותים שלא יכלתי להתאפק. וכשסבלתי בדרכי השתן או עברתי טיפול הדבר הפך לבלתי נסבל".

על יחסי העבודה שלו עם הנתבע העיד התובע:

"ירון התנהג התנהגות קשה ביותר עמי.. תעתע בי לאורך זמן רב, פיטר אותי והחזיר אותי לעבודה כמה פעמים בהודעה מהיום למחר, זלזל בי, קילל אותי על יד הקליינטים שחנו בחניון, שם אותי ללעג ועשה ממני צחוק כשהיה בא לביקורת והיה נוהג מדי פעם לזרוק עלי את הדוח היומי ומספר פעמים כפי שאפרט, אמר לי ללכת הביתה ולא לחזור לעבודה למחרת ושאשאיר בסוף היום את המפתח שנהגתי לקחת עימי בכל יום בסוף יום העבודה, תחת העמוד שסימן בחניון...

"כך מסר לי ירון את המכתבים המצ"ב (מסומן 5-8) ביד בו לא כתב כי הוא מפטר אותי אך בע"פ בכל פעם שמסר לי את המכתב, הוסיף ואמר לי לך הביתה ואל תחזור עד שיקרא לי, ולאחר מכן כעבור יום או יותר היו מתקשרים אלי ממשרדו שאתעלם מהמכתבים ואחזור לעבודה".

השומר נאלץ ללכת לשירותים, הממונה פיטר אותו

באחד הימים, כאשר ביקש השומר לגשת לשירותים, מנע ממנו הנתבע לעשות כן, והוא נאלץ בכל זאת לגשת לשירותים, ובזמן הזה נכנסה מכונית לחניון, והתובע לא יכול היה לרשום את המכונית. הממונה שוב שלח לו מכתב התראה, והתרה בו כי "אם ישוב על מעשים אלו - יועבר לחניון אחר". אחר הדברים הללו, הושבת התובע מאונס מעבודתו, ולאחר מכן הוא זומן למשרד ונאמר לו כי או שיעבור לחניון אחר, לכשיתפנה חניון כזה, או שיעבוד בחניון הנוכחי בהיקף של שלושה ימים בשבוע. לעניין זה ביכרה השופטת את גרסתו של התובע וזאת היות שגרסאותיהם של הנתבעים סתרו זו את זו, וציינה כי "כפי הנראה, היה זה נוהג מקובל לשלוח את התובע לביתו ולהחזירו". לדברי התובע, מסירת מכתב ההתראה לוותה בקללות והשפלות גסות כלפיו, וכי בכל מקרה, לקוח משלם רק בצאתו, כך שכניסת מכונית לחניון בלא רישום לא הסבה כל נזק לחניון.

שארית השכר תמורת "מכתב התפטרות"

לדברי התובע, לאחר שנאלץ לעזוב עקב הרעת תנאי עבודתו, נמסר לו כי כתנאי לקבלת שארית שכרו עליו להגיש מכתב התפטרות, אותו אולץ לכתוב בכדי לקבל את כספו. עם זאת, התובע לא נכנע עד הסוף לגחמת הנתבעים ובמכתב ההתפטרות תיאר את אשר היה:

"לבקשתכם ובהמשך ל-2 מכתבי הפסקת עבודה בחברתכם והרעת תנאי העבודה מ-5 ימי עבודה ל-3 ימי עבודה שהוצע לי, נאלץ אני להפסיק את עבודתי בחברתכם. אי לכך, אבקשכם לגמור את החשבון ולהעביר לי שיק ע"ס כל מה שמגיע לי".

השופטת עליזה פוגל מציינת כי עסקינן בהרעה מוחשית בתנאי העבודה. היא מציינת כי גם ה"הצעה לעבוד בחניון אחר" הייתה הצעה בעלמא, בבחינת "כשיבוא אליהו".

"אין לצפות מעובד שיהא שבוי בגחמות מעבידו"

"מעבר לדרוש", ציינה השופטת פוגל, "מצאנו לציין כי מהעדויות שהובאו לפנינו עולה כי גם התקיימו בענייננו נסיבות בהן לא ניתן לדרוש מהתובע להמשיך בעבודתו. מגרסת התובע, שמצאנו לקבלה במלואה, עולה כי הנתבע נהג כדרך שבשגרה להפסיק את עבודתו של התובע ולהחזירו מיד לאחר מכן לעבודה. כמו-כן, הגדיל הנתבע לעשות וביום 2.2.06 הפסיק את עבודתו של התובע למשך שבוע ימים וביום 6.3.06 שוב הפסיק את עבודתו של התובע למספר ימים, עד למועד פגישתם בה הוצע לתובע לעבוד במתכונת שעות פחותה יותר. אין לצפות מעובד כי ימשיך בעבודתו כאשר חדשות לבקרים עבודתו מופסקת על-פי גחמותיו של מעבידו. לכך יש להוסיף שהנתבעים לא דאגו להסדיר דרך נאותה על-מנת שהתובע יוכל לצאת לשירותים".

השופטת פוגל ביכרה גם לעניין זה את גרסת התובע, שכן הנתבע העיד כי כל אימת ששומר נדרש ללכת לשירותים, הוא מחליף אותו, אך "אין זה הגיוני שהוא הולך ומחליף עשרים שומרים במשך יום עבודה אחד". על כן, קבעה השופטת פוגל, כי בנסיבות שבהן התפטר התובע עקב הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, הוא פוטר, והשיתה על הנתבע פיצויי פיטורין על סך 11,764 שקל, וכן פיצוי בסך של 4,049 שקל בגין הימים אשר הושבת התובע מאונס מעבודתו. כן פסקה השופטת פוגל לטובת התובע סכומים נוספים בגין זכויות סוציאליות שלא שולמו לתובע לאורך כל השנים הללו. לעניין טענת הנתבעים כי אינם חייבים לשלם לתובע פנסיה כפי שנהוג לשלם לשומרים היות שהתובע לא היה שומר אלא "קופאי" ו"סדרן", הציעה השופטת לנתבעים ליטול קורה מבין עיניהם - מחד-גיסא, כאשר נטש התובע את החניון לצורך שימוש בשירותים, הם התרעמו עליו בגין כך ש"הפקיר" את החניון, מה שמעיד כי תפקידו הוא שמירה ולא "סדרנות", אולם בכדי לחסוך בתשלומי פנסיה לתובע הם טענו כי אינו שומר אלא "סדרן". ממה נפשם?
עב 3854/07 ראובני אברהם נ' קסם מלניום בע"מ (ניתן: 18.03.10)
נפסק כי עובד שהתפטר עקב הרעה בתנאי עבודתו פוטר: העובד לא הורשה לגשת לשירותים, סבל מגחמות מעבידיו, הם התרעמו עליו כאשר ניגש לשירותים ונטש את עמדת השמירה, אך לא הציבו לרשותו כל פתרון סביר לגישה לשירותים כמתחייב מן החוק, הם השביתו אותו מאונס למספר ימים בכל פעם, ובסופו של יום צמצמו את היקף עבודתו לשלושה ימים כך שהוא נאלץ להתפטר.

- עב 3854/07 ראובני אברהם נ' קסם מלניום בע"מ (ניתן: 18.03.10)
- בשם התובע: עו"ד דוד הלפגוט מארגון 'קו לעובד'
- בשם הנתבעים: עו"ד גרא אהוד
תאריך:  14/04/2010   |   עודכן:  15/04/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: אין לצפות מעובד שיהא שבוי בגחמות מעבידו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גרוסמן
22/04/10 04:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנדי מארי ממשיך לצנוח. אחרי שהודח ברבע גמר האינדיאן וולס, הבריטי בן ה-22 הפסיד בסיבוב השני של טורניר מונטה קרלו לגרמני פיל קולשרייבר 6:2, 6:1.

הגרמני לא התקשה מול המדורג 4 בעולם וגמר את הסיפור בשתי מערכות שנמשכו קצת יותר משעה. "זו היתה תצוגה מושלמת עבורי, לא ביצעתי טעות אחת ואני שמח הצלחתי לעבור אותו", אמר קולשרייבר, שמדורג במקום 33, בסיום ההתמודדות.


הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי אישר הענקת צל"שים ליחידות העילית של צה"ל: שייטת 13, סיירת מטכ"ל ויחידה מודיעינית מיוחדת. בנוסף, יוענק עיטור המופת ללוחם יחידה מיוחדת של אגף המודיעין.
14/04/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
"אנחנו לא נמצאים במקום שבו היינו רוצים להיות, בהתמודדות עם פשיעה בכלל ופשיעה כלכלית בפרט, למרות שהתקדמנו הרבה בשנים האחרונות" - כך אמר (יום ד', 14.4.10) ניצב יוחנן דנינו, מפקד המחוז הדרומי במשטרת ישראל, במסגרת כנס "מגמות עדכניות, אתגרים ודרכי התמודדות עם מעילות והונאות", שערכה פירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן PwC Israel.
14/04/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
המועצה לשידורי כבלים בלווין, במעמד שר התקשורת משה כחלון, פרסמה היום (ד', 14.4.10) את דבר השקת מכרז להקמת ערוץ מסחרי בשפה הערבית.
14/04/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
רשות ניירות ערך שוקלת להתנות את מימוש עסקת פסגות בסיום תפקידם של בכירי בית ההשקעות המנכ"ל רועי ורמוס, היו"ר אריק שטיינברג ומנכ"ל פסגות ניירות ערך שי ירון. על פי החוק, על הרשות לאשר את העברת הבעלות בחברת קרנות הנאמנות של פסגות מקרן יורק לקרן אייפקס. יו"ר רשות ניירות ערך הוא זוהר גושן.
14/04/2010  |  עירן פאר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור גרין
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il