בית משפט השלום באשקלון גזר (ה', 19.8.10) 13 חודשי מאסר בפועל ופיצוי בסך 5,000 שקלים על צעיר בן 18 וחצי שאיים על מורתו מבית הספר התיכון בעיר, פגע ברכבה וניסה להצית אותו.
על-פי כתב האישום שבו הורשע הצעיר, הוא ניקב בתחילת חודש מרס 2010 באמצעות סכין מטבח את שני צמיגי מכוניתה של המורה, העובדת כרכזת המשמעת בבית הספר שבו למד בכיתה י"ב. כשלושה שבועות לאחר מכן ניקב שוב את שני הצמיגים האחוריים של מכוניתה של המורה.
ב-12 באפריל 2010, לאחר שהמורה פנתה אל התלמיד וציינה בפניו כי תגיש נגדו תלונה, איים עליה בטלפון ואמר לה "יא בת זונה, על האיום הפעם זה לא יהיה פנצ'רים". זאת בכוונה להפחידה, על כך הורשע בעבירה של איום והטרדה.
בקבוק דלק וגפרורים
ב-29 באפריל 2010 הגיע הצעיר אל הרחוב שבו מתגוררת המורה, כשברשותו בקבוק דלק וגפרורים וניסה להצית את רכבה. חלקו האחורי וגגו של הרכב עלו באש אולם זו כבתה מעצמה בשל רטיבות מטיפות טל כתוצאה מכך נגרמו לרכב סימני חריכה. ניסיון ההצתה נעשה תוך הפרת הוראה חוקית שהוטלה על הצעיר על-ידי בית המשפט השלום בקריית גת שהורה על שחרורו בתנאים מגבילים לרבות מעצר בית מלא בו היה נתון אותה עת.
השופטת
דינה כהן ציינה בגזר הדין כי שירות המבחן תרשם כי הנאשם מתקשה להכיר במשמעות התנהגותו הפוגענית והשלכותיה, כי מעצרו הביא לידי תחילתה של מוכנות מילולית ראשונית של הנאשם לבחון את מעשיו, אף שגם לאחר מספר חודשי מעצר מתקשה לבחון לעומק את דפוסי אישיותו תוך שעסוק במחירים האישיים שנאלץ הוא ובני משפחתו להתמודד עימם. עוד התייחס שירות המבחן לנטייתו של הנאשם לפעול בכוחנות על-מנת לחזק את מעמדו החברתי כאשר חווה פגיעה בתדמיתו.
הפניה לקבוצה טיפולית
עם זאת ציינו אנשי שירות המבחן כי לאור גילו הצעיר של הנאשם, עונש מאסר ממושך עלול להעמיק חשיפה אינטנסיבית לאוכלוסיה עוברת חוק ולהביא לנסיגה במצבו והעמקת דפוסי התנהגות עבריינים.
"לכן שירות המבחן בא בהמלצה להשית על הנאשם עונש מאסר קצר שירוצה בעבודות שירות ומאסר מותנה שיהווה עבור הנאשם גורם מרתיע לעתיד תוך העמדת המשיב אם יביע רצון לכך בפיקוח שירות המבחן והפנייתו לקבוצה טיפולית", ציינה.
בא-כוחה של המורה המתלוננת ציין בפני בית המשפט כי לא מדובר באירוע אלים חד פעמי אלא באובססיביות שגילה הצעיר כלפי המתלוננת. על כן ביקש להטיל עליו עונש מאסר של שנתיים וקנס ופיצוי למורה לפחות בסך 20,000 שקל.
מנגד, הסנגור ביקש מבית המשפט להביא בחשבון את מכלול הנסיבות האישיות של הנאשם שזו לו הפעם הראשונה בה "נפגש עם החוק". עוד טען כי הנאשם עמד להתגייס היום לצה"ל, ליחידה קרבית, והאינטרס הציבורי הוא לאפשר לנאשם להתגייס לצה"ל ולשרת את המדינה. הסנגור ציין כי מאסר ממושך ידרדר את הנאשם לנורמות עברייניות עוד יותר, לעומת שירות בצה"ל העשוי לשנות ולעצב את אישיותו של הנאשם לכיוון הפנמת נורמות ודפוסי התנהגות נורמטיביים.
"הוא הפך להיות הסיוט שלי"
"חומרת המעשים עליהם נותן הנאשם היום את הדין, אינה מאפשרת הימנעות מהרשעה, אף שירות המבחן סבר כך, ונראה כי גם הסניגור לא תלה יהבו על טיעון זה; על כן, על-רקע ההלכות האמורות, אינני מוצאת מקום לביטול ההרשעה", קבעה השופטת.
לדבריה, מעבר לשיקולי הענישה הרלוונטיים לכל עבירת אלימות יש להביא בחשבון כי מעשיו האלימים של הנאשם, שלא הרפה מן המתלוננת והטילו עליה פחד ואימה, גרמו לה ולבני משפחתה נזק כלכלי אך בעיקר סבל נפשי שלדבריה "הוא הפך להיות הסיוט שלי. הייתי חיה בתוך בית שסגרתי דלתות וחלונות".
"במקרה דנן, הפגיעה נעשתה כלפי האחראית על המשמעת בבית הספר, המחריפה את ההתרסה והתעוזה שבמעשי הנאשם. התנכלות חוזרת ונשנית מצד תלמיד כלפי איש חינוך ומרות בבית ספר מחייבת ענישה מרתיעה שהמסר ההכרחי שראוי כי ילווה לה, יביא תלמידים אחרים להימנע ממעשים דומים ויהיה בו כדי להגן, לא רק על עובדי מערכת חינוך, אלא על כל עובד ציבור באשר הוא", ציינה.
עם זאת הדגישה כי היא אינה מתעלמת מהמלצת שירות המבחן שציין כי מאסר בפועל עלול להביא לרגרסיה במצבו של הנאשם ולהעמיק דפוסי התנהגות עבריינית אצל הנאשם, אלא שהטלת מאסר, אף אם ירוצה בעבודות שירות, יתפרש כענישה רופסת שלא תהלום את חומרת המעשים ולא תגרום לנאשם או לעבריינים פוטנציאלים דומים, להימנע מביצועם בעתיד.
"קיימת גם חשיבות לאפשר גם לעובדי מערכת החינוך מילוי תפקידם, מבלי שיחששו להטיל את מרותם על התלמידים שהיא הכרחית לתפקודו התקין של בית הספר, תוך הגנתם מפני מעשי בריונות אלימים", קבעה.
על כן גזרה עליו 13 חודשי מאסר בפועל, תשלום של 5,000 שקלים קנס למורה המתלוננת, 6 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים וחתימה עצמית על ערבות בסך 30,000 שקל שלא יעבור שוב את העבירות שבהן הורשע לתקופה של שנתיים. במידה ויסרב לחתום על הערבות ייכלא הצעיר ל-10 ימים.