אתמול (ג') הושלמה הפרטתה של חברת התעופה הלאומית, אל-על, באמצעות מכירת 15% ממניות המדינה בחברה בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.
ההנפקה נסגרה לפי שווי הנמוך מ-65 מיליון דולר לאל-על. הכנסות המדינה מהנפקת אל-על הסתכמו ב-41.6 מיליון שקל. הכנסות אל-על מההנפקה יסתכמו ב-22.1 מיליון שקל בלבד.
במכרז להנפקת אל-על נבחרה חלופה א' מבין 5 החלופות שהוצעו למשקיעים. כל אחת מהחלופות כללה מינון שונה של מניות ואופציות. בחלופה שנבחרה מרכיב המניות הוא הקטן ביותר.
מהלך ההנפקה חולק לשניים: 50.01% מהמניות הוצעו לציבור באמצעות אופציות, שניתנות למימוש החל מסוף 2004 עד ליוני 2007.
49.99% מהמניות הוצעו לציבור ב-5 חלופות. החלופה המועדפת על המדינה היתה חלופה ה', על-פיה אמורות היו להימכר כל המניות בבת אחת (החלופה לא כללה אופציות).
החלופות האחרות (א' עד ד') כוללות חלוקה של מניות ואופציות במינונים שונים. החלופה שנבחרה, כאמור, היא חלופה א', בה המינון של האופציות הוא הגדול ביותר.
חברת גנדן בבעלות נוחי דנקנר, המחזיקה בחברת התעופה ישראייר, החליטה שלא להשתתף בהנפקה. ואולם חברת כנפיים, השולטת בחברת התעופה ארקיע, העבירה שלוש בקשות לחלופות שונות בסכום מירבי של 5 מיליון דולר.
ארקיע תרכוש ככל הנראה מניות ואופציות שיאפשרו לה להגדיל אחזקתה באל-על עד 25% בתוך ארבע שנים. לפיכך, נראה כי סיכוייה של ארקיע להשתלט על אל-על הם הטובים ביותר.
מנכ"ל ארקיע, הפרופסור איזי בורוביץ מסר, כי חברתו סבורה שהפרטת אל-על היא צעד חשוב למשק התעופה והתיירות הישראלי, במיוחד לאור המשבר העמוק שבו הוא שרוי.
בורוביץ הוסיף, כי הקבוצה מאמינה כי הפרטת אל-על תביא להבראת התעופה הישראלית ולהעלתה על מפת התעופה העולמית כפי שאירע בחברות תעופה מערביות גדולות כגון בריטיש איירווייס, שהופרטה והפכה מחברה ממשלתית כושלת לאחת מחברות התעופה המוצלחות בעולם.
קבוצת כנפיים הודיעה, כי היא אינה רואה כל ניגוד אינטרסים בין רכישת המניות באל-על לבין המשך פעילותה העצמאית של ארקיע. "נהפוך הוא", קובעת הקבוצה, "יש ברכישת המניות על-ידי כנפיים, משום השלמה לפעילות הנוכחית של ארקיע, לטובת המשק הישראלי בכללותו".
עובדי חברת אל-על הזרימו ביקושים בהיקף של כ-650 אלף מניות חברתם, נתח המהווה יותר מ-2% מכלל המניות המוצעות בהנפקה לעובדים.
בהפרטת אל-על, מיישמת הממשלה את החלטת שר התחבורה, אביגדור ליברמן, להפריט את אל-על עד סוף יוני. לולא היתה מתקבלת עמדתו, כך איים, היה מעביר את אל-על להליך של כינוס נכסים.
אלא שהדברים אינם כה פשוטים, והגורמים הלאומיים יבדקו היטב בין היתר את זהות המשקיעים, כך שלא יהיו בהם גורמים עוינים למדינה.
למרות ההנפקה, חשוב להדגיש כי אל-על נשארת בשליטת המדינה והעובדים עוד שנה וחצי. רק אז היא עשויה להחליט האם לטוס בשבת.