מחקר חדש מגלה:
ידיעות אחרונות הוא העיתון ההמוני החברתי ביותר בישראל. למען האמת, לא ממש - למעשה מדובר ברע במיעוטו מבין שלושת העיתונים הפופולריים הנפוצים. המחקר, שהוזמן על-ידי תנועת עמ"י (עתיד מדינת ישראל), סוקר את שלושת היומונים המובילים ופונים לקהל הרחב במהלך כל חודש אוגוסט ומנסה לאפיין מהי ידיעה חברתית. יתרה מכך, נעשה ניסיון לאפיין את הסיבות להתייחסות התקשורתית לסוג ידיעות זה, שכולל לפי הגדרת המחקר ידיעות רווחה, חינוך (בקונוטציה חברתית), אוכלוסיות חלשות, מעורבות וכיו"ב.
במסגרת המחקר, נעשתה השוואה בין ידיעות אחרונות,
מעריב וישראל היום. מנתוניו עולה כי ידיעות אחרונות הוא העיתון החברתי ביותר, עם 4.81 ידיעות חברתיות מתוך 32.48 ידיעות בממוצע (14.68%). ישראל היום נמצא במקום השני מבחינת סיקור חברתי עם 3.92 ידיעות מתוך 30.77 (12.73%) ומעריב במקום השלישי עם 3.92 ידיעות מתוך 34.92 ידיעות בממוצע (11.22%).
ידיעות גם מוביל בסיקור מאבק ילדי העובדים הזרים שכבש את הכותרות באוגוסט. במהלך החודש היו 80 ידיעות בכל העיתונים על המאבק, כש-30 מתוכן היו בידיעות אחרונות. מעריב פרסם 26 ידיעות בנושא וישראל היום פרסם 24. כשמוציאים את מניין ידיעות זה ממניין הידיעות החברתיות מגיעים לכך שרק כל ידיעה עשירית בעיתונות הישראלית עוסקת בנושאי חברה. ללא מאבק ילדי הזרים אחוז הידיעות החברתיות עומד על 10.15%.
כמה ידיעות חברה הופיעו בשערי העיתונים? בסוגייה זאת המאבק היה צמוד יותר וידיעות אחרונות מנצח עם 13 גיליונות, מעריב עם 12 וישראל היום עם 11. הנתונים הנ"ל הם מתוך 27 גיליונות שנבדקו בחודש אוגוסט. יודגש כי חלק ניכר מהשערים הוקדש לסוגיית ילדי העובדים הזרים ואלו היו ידיעות השער המשמעותיות ביותר מבחינת גודל. מבחינת מיקום הידיעות בתוך העיתון - רוב ידיעות החברה לא ממוקמות בעמודים הראשונים של העיתון, הנחשבים ליוקרתיים יותר.
יו"ר תנועת עמ"י, גד הרן, סיפר על המאפיינים העיקריים של ידיעות חברתיות כפי שהוכחו אמפירית במחקר. "ידיעות בנושא חברה נדחקות לקרן זווית בעיתונות הישראלית, אלא אם כן הן קשורות בסנסציה או בסיפור רגשני", אמר. "הצד האפל של פלא הצמיחה הישראלי נחבא מעיני הקוראים. הכלכלה זורחת מלמעלה במוספים הכלכליים, ופגעיה החברתיים מוצנעים בעמודים הפנימיים".
עורך ערוץ nrg חברה שערך את המחקר, יאיר נתיב, אמר כי "מדובר במחקר לא אקדמי לחלוטין שנועד לייצר דיון בנושא שמפריע לאנשים רבים. נבחרה הגדרה רחבה לידיעה חברתית, שפירוט מלא שלה אפשר למצוא במחקר עצמו. שכל אחד יחליט האם הנתון של ידיעה אחת מתוך עשר ידיעות הוא גבוה או נמוך. צריך למצוא איזון טוב יותר בין החשוב למעניין".