ועדת גרונאו, הוועדה להסדרת תעריפי חברת בזק הגישה אתמול אחה"צ (1.7.03) לראש הממשלה ושר התקשורת אריאל שרון, לשר האוצר, בנימין נתניהו ולשר במשרד האוצר, מאיר שיטרית את תגובתה המפורטת להתייחסות הנהלת בזק לדוח הוועדה.
מחברת בזק נמסר: "חבל שלא הייתה בפרופ' גרונאו פתיחות מחשבתית לאמץ לפחות חלק מטענות בזק שמגובות בחוות דעת של מספר פרופסורים בולטים לכלכלה. העובדה שגרונאו דוחה את כל טענות בזק, מחזקת תחושה חזקה בבזק, של גישה בלתי עניינית כלפי בזק שפיתח פרופ' גרונאו.
כל איש מקצוע שקרא את דוח הוועדה גילה מייד, כי מדובר במצרף מביך של טעויות חישוב, ניתוח מתודולוגי לקוי והצגת עובדות חלקיות. במובן זה, תגובתו של פרופ' גרונאו לא חידשה דבר, והיא סובלת מאותן השגיאות אשר אפיינו את דוח הוועדה.
בזק מקווה, כי מקבלי ההחלטות ישכילו לראות דרך מסך העשן שפיזר גרונאו, ולהבין כי אימוצן של המלצות הוועדה כפי שהן, תפגע קשות וללא כל ביסוס והצדקה, גם בבזק, ובסופו של דבר גם בצרכן".
להלן עיקרי תגובת הוועדה:
א. לסגנון כתב ההתייחסות אין תקדים ביחסי מפקח - מפוקח בישראל. קבלת דרישות הנהלת בזק תבטל את מרבית הישגי הפיקוח על המונופולים בשירותים הציבוריים בעשור האחרון.
ב. מרבית הטענות המופיעות בכתב ההתייחסות הועלו על-ידי החברה כבר בעבר, בתגובה להמלצות ועדות קודמות, ולא התקבלו על-ידי שרי התקשורת ושרי האוצר דאז.
ג. עם זאת חזרה הוועדה ובדקה את טענות ההנהלה, אך לא ראתה מקום לשינוי המלצותיה:
1. לטענה שהוועדה שינתה את דרך חישוב העלויות התקניות אין רגליים. דרך החישוב מעוגנת בדוח הוועדה מ-1998 תוך התאמתו לקצב הצמיחה בפועל של תפוקות החברה. שיטות החישוב האלטרנטיביות המוצגות בכתב ההתייחסות מבוססות על שעטנז של מספרים וטעויות בהבנת הנקרא.
2. הטענה שבזק ראויה לפיצוי על הוצאות מיוחדות בגין פרישת עובדים לגמלאות בפרישה מוקדמת נידונה ונדחתה כבר על-ידי ועדות קודמות להסדר התעריפים. הוצאות אלה שייכות לתחום יחסי עובד-מעביד ואסור שישליכו על יחסי החברה מול לקוחותיה. לא זו בלבד שהצרכן, באמצעות תעריפיו, נאלץ בעבר לכסות את עלויות העבודה המופרזות של "בזק" אלא שהוא נדרש גם לסייע בצמצום עלויות אלה.
3. בעקבות השגותיו של פרופ' ברנע, חזרה ובדקה הוועדה את חישוביה לגבי מחיר ההון הממוצע של החברה, ולא מצאה מקום לשנותם. חישובי הוועדה מבוססים על ניסיון שוק ההון הישראלי בחמש השנים האחרונות, ואין צורך לכן להידרש לפרמטרים "מיובאים" מחו"ל, מסביבה עסקית אחרת.
4. הטענה שיש לבסס את עלות ההון על ה"הון העצמי האמיתי" של חברת בזק תעודד מימון לא יעיל של פעילות החברה באמצעות הון עצמי על חשבון ההון הזר, או לחילופין "ניפוח חשבונאי" של ההון העצמי "האמיתי" של חברת בזק מפ"א על חשבון בנותיה. קבלת טענות בזק תטיל את עול חוסר היעלות היחסי על כתפי הצרכן.
5. הוועדה חזרה ובדקה את נתוני בזק לגבי תפוקותיה בשנה האחרונה ולא ראתה מקום לחזור בה מהקביעה ש"תפוקת" בזק מפ"א התייצבה במהלך שנה 2002. טענת החברה שתוצאות הרבעון הראשון של שנת 2003 מצביעות על ירידת תפוקה של 5% מתעלמות מהשחיקה האינפלציונית במהלך התקופה. אימוץ בקשת ההנהלה שחברת בזק תיהנה מביטוח מלא בצורה של הקטנה של אחוז (או "קרוב לאחוז") עם כל ירידה של אחוז בשיעור הצמיחה, תבלום כל תמריץ של החברה להגדלת תפוקותיה.
ד. קבלת דרישות ההנהלה תחייב העלאת תעריפים של 22-26% בתעריפי בזק, תגדיל את רווחי בזק ב-1.2 - 1.5 מיליארד ש"ח על חשבון הצרכן, ותחזיר את מערך התעריפים לרמתו באמצע שנות ה-90. למותר לציין שקבלת דרישות אלה תהווה הפרה בוטה באיזון שבין טובת הצרכן ורווחיות המונופול, ותבלום את מגמת ההתייעלות של בזק והפחתת התעריפים לצרכן לה היינו עדים בעשור האחרון.