ישראל איננה ערוכה לביצוע הדרישות האמריקניות החדשות בכל הקשור לאבטחת תנועת המטענים ליצוא לארה"ב. כך טוען שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי.
ברוש מתריע, כי אם לא ינקטו צעדים מידיים כדי להיערך לנושא, צפויה פגיעה מיידית ביצוא לארה"ב, זאת בשל העובדה כי ישראל תפסיק להינות משחרור שוטף של המכס האמריקני כפי שהיה עד היום.
בתוך כך קורא ברוש לממשלה לקבוע לאלתר גורם אחד שירכז ויתאם הטיפול בנושא זה. כן ביקש מהשר אולמרט להכין תוכנית הערכות לאומית, תוך הקצאת תקציב הולם למטרה חשובה זו.
ברוש הסביר כי כחלק מהערכותה של ארה"ב להתגוננות מפני פעולות טרור, הקים הממשל האמריקני משרד חדש לביטחון פנים, (HOMELAND SECURITY). משרד זה קבע מדיניות חדשה, אשר על-פיה נוקטות הרשויות השונות, ביניהן המכס האמריקני, רשות ההגירה, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרדי התחבורה והבריאות בארה"ב, בצעדים ליצירת מערך הגנה וביטחון משופר בגבולות.
בעקבות כך, יצא המכס האמריקני ביוזמה לאבטחת תנועת המטענים לארה"ב, לפיה כל מי שיעמוד בדרישות אבטחה וביטחון בנמלים, יזכה להקלות בשחרור סחורות.
ברוש מציין, כי במשך שנים נהנה היצוא הישראלי לארה"ב מהקלות שוטפת של סחורות ומעיכובים מיותרים. זאת, בשל מערך האבטחה והביטחון שמפעילה ישראל ביבוא וביצוא הסחורות.
עתה, אומר יו"ר מכון היצוא, הדרישות האמריקניות החדשות, מחייבות שינויים הן בתחומים הפיזיים, דוגמת שיקוף סחורות ומכולות, הפעלת אמצעי ביטחון נוספים בנמלים, אימוץ נוהלי ביטחון חדשים במפעלים, וכן שינויים במידע הנדרש במצהרים הימיים, שטרי מטען, בדיווחים ובהצהרות של היצואנים הישראליים ליצוא לארה"ב. (סינגפור לדוגמא, ביצעה 26 שינויים במצהרים הימיים שלה).
דרישות הביטחון החדשות של האמריקנים, אומר ברוש, מחייבות שינוי כל התפיסה בארץ לטיפול במטענים ליצוא לארה"ב.
לדעתו, הנושא מחייב התארגנות ותיאום בין המכס, רשות הנמלים, רשות שדות התעופה, גופי הביטחון ומשרדי הממשלה הנוגעים התמ"ת, התחבורה והחוץ.
ברוש טוען, כי לציבור היצואנים אסור להישאר אדיש לכך וכי בכל מקרה ובמקביל להתארגנות של הממשלה לנושא זה, יוציא מכון היצוא בקרוב הנחיות ליצואנים על נוהלי הרשמה במינהל המזון והתרופות האמריקני, הנחיות כיצד למלא שאלונים באינטרנט, הנחיות בעניין הדיווחים המלאים באשר למשלוחי היצוא לארה"ב, וכן הוראות כיצד להתארגן להכנת משלוחי היצוא לארה"ב בזמן.
ברוש ציין כי 25 נמלים מובילים בעולם, כמו אנטוורפן (בלגיה), יפן (טוקיו), סינגפור, רוטרדם (הולנד), פוסן (קוריאה), גונואה (איטליה), כבר הוכרו על-ידי המכס האמריקני כ-MEGA PORTS. נמלים אלה יעמדו בדרישות הביטחון והאבטחה האמריקניים, ויהנו משחרור מזורז של סחורות. מה שאין כן כיום לגבי נמלי הים של ישראל.