"התיקון לצו הרפורמה בנמלים, שעליו חתמו לאחרונה שרי האוצר והתחבורה יגדיל את התשלומים על המטענים ביבוא וביצוא המשונעים בנמלי ישראל, ושינויים אלה יוסיפו שמן על מדורת המחירים במשק, שכעת נעשים מאמצים כה רבים כדי לנסות ולכבותה". כך אומר (יום ד', 3.8.11) יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר.
בתחילת השבוע שעבר, חתמו שר האוצר
יובל שטייניץ, ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, על הצו, המעלה את מחיר שירותי הניטול על מטענים זולים או בעלי מטען עם ערך סחורה נמוך בנמלים. כתוצאה מכך, צפויים מחירי השירות בנמלים להתייקר בשיעור שנאמד בין 8% ל-10%, בהתאם לשווי המטען.
במכתב ששלח היום לשני השרים מתריע שפר: "האם זה הזמן לגרום להעלאות מחירים נוספות במשק? איננו מקבלים את הטענות כאילו התיקונים הם הכרחיים כדי להשיג איזון תקציבי של חברות הנמל או של חברת נמלי ישראל. במשך השנים הלאימו ממשלות ישראל מיליארדים מתוך דמי התשתית, ששילמו היבואנים והיצואנים. במקום שיגיעו לפיתוח הנמלים הלכו כספים אלו למטרות זרות".
הוא הוסיף כי כבר לפני שלושה חודשים התייחסו באיגוד המשתמשים לדרישה של הגדלת התשלומים על בעלי המטענים, שהיא לדבריו בניגוד גמור להתחייבות מפורשת של הממשלה למגזר העסקי, שניתנה בשנת 2010, לא לסטות מתעריפי הנמלים שנקבעו. התחייבות זו כללה העלאה הדרגתית בתעריפים במשך 10 שנים, ובנוסף מנגנון הצמדה. "הצגנו אז כי מבדיקות, שערכנו בקרב משתמשים בשירותי הנמלים, עולה כי השינויים שהוצעו בתשלומים של בעלי המטענים יגרמו לנזקים משמעותיים ולעליית מחירי המוצרים", אומר שפר
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית קורא לביטול ההחלטה על העלאת תעריפים או לכל הפחות לעכב אותה עד לדיון מחודש בכל השלכותיה של ההחלטה על המשק.