שר האוצר בנימין נתניהו אישר את בקשת רכבת ישראל והכריז היום (ג', 12.8.03) על 3 פרויקטים מסילתיים כ"פרויקטי תשתית בעלי חשיבות לאומית".
הפרויקטים המסילתיים בעלי החשיבות הלאומית, הם: קו הרכבת עכו - כרמיאל, קו הרכבת "מסילת העמק" וקו הרכבת באר שבע - אשקלון.
פרויקט קו הרכבת עכו - כרמיאל כולל בניית הסתעפות מזרחה, של תוואי מסילה חדש אשר יחבר בין מסילת החוף הקיימת שמדרום לצפון, לעבר הגליל התחתון. אורך התוואי המתוכנן יהיה 24 ק"מ. הקמת קו זה תאפשר קיצור זמני נסיעה בין הגליל לחיפה ומרכז הארץ - יחסית לאלטרנטיבה אותה יוזמת המדינה בדמות כביש מספר 6 - חוצה ישראל.
פרויקט שיחזור קו רכבת "מסילת העמק"- כולל בניית תוואי מסילה מחודש, לאורך הקטע שבין חיפה - לעפולה ומשם דרך בית שאן ועד למעבר הגבול גשר שיח חוסיין - הקרוי בעברית 'מעבר יבשתי נהר הירדן.'
אורך התוואי המשוקם יהיה 71 ק"מ. בניית מסילה על תוואי זה תביא לקיצור זמני הנסיעה בין אזור העמקים לחיפה ותל אביב, ובכך תענה על הצורך למתן אמצעיים תחבורתיים מאזור זה לכיוון מרכזי התעסוקה ותיצור תשתית ראשונית להעברת מטענים מירדן.
שר התחבורה אביגדור ליברמן חזר באחרונה על דברי קודמו בתפקיד, אשר שאף לשחזר את רכבת העמקים שבנה המושל העליון של המנדט הבריטי בארץ ישראל. רכבת העמק המנדטורית קישרה בין נמל חיפה לבין רבת עמון ודמשק, והעניקה לשתי הבירות הערביות קשר מנימלי הים התיכון, לאירופה.
פרויקט קו הרכבת באר שבע - אשקלון - הקמת תוואי מסילה שיחבר בין באר שבע ליישובי הנגב המערבי ואשקלון. בניית המסילה תביא לרצף מסילתי לשירות הנוסעים ולהעברת מטענים בין באר שבע ליישובי הנגב המערבי, אשקלון ובהמשך למסילת החוף.
אומר דובר משרד האוצר: "הקמת תוואי המסילות בשלושת הפרויקטים תביא ל"תועלות חיצוניות," בשל היתרונות הסביבתיים הנובעים מהשימוש ברכבת על פני אמצעי תחבורה אחרים ובניהם צמצום הפגיעה בנוף והפחתת זיהום האוויר".
הדובר מסביר כי הכרזה על הפרויקטים כבעלי חשיבות לאומית, "תביא לקידום התכנון וההליך הסטטוטורי, ותזרז את ביצוע הפרויקטים בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו".
עלות הפרויקטים נאמדת על-ידי רכבת ישראל בכ-2.6 מיליארד שקלים. האומדן נעשה במסגרת תכנית ה"ניו - דיל", עליה הכריז מנכ"ל הרכבת המודח, יוסי שניר.