|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

שכחתם ולא מצליחים להיזכר?

מה משפיע על הזיכרון שלנו? אלכוהול, תרופות ואפילו הריון האם ניתן לשנות את ההידרדרות האיטית בדרך לאיבוד הזיכרון?
08/07/2012  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
לא זוכרים? [צילום: AP]

   יפעת גדות
ה-FDA: סטטינים קשורים לסוכרת ולאיבוד זיכרון

   יפעת גדות
יותר אוכל - פחות זיכרון?

   יפעת גדות
איבוד זיכרון לטווח קצר - הסמן המשמעותי ביותר לאלצהיימר


הסקס גורם לכם לשכוח?

סקס אכן יכול לגרום לנו לשכוח. מדובר באיבוד זיכרון פתאומי וזמני הידוע בשם שיכחה כללית חולפת. אתם עשויים שלא לזכור היכן אתם או מה השעה, אך עדיין לדעת מי אתם ומי הם בני המשפחה שלכם. סוג זה של אמנזיה מתרחש בדרך כלל בעקבות אירועים שונים, ולפעמים, כאמור, בעקבות סקס.

מוח של תינוק

נשים רבות טוענות כי יש להן "baby brain" (מוח של תינוק) - שיכחה במהלך או לאחר ההריון. במסגרת מחקר שנעשה לאחרונה נערכו בדיקות זיכרון לנשים לפני, במהלך ולאחר שהתינוק נולד, והחוקרים זיהו מעט מאוד הבדלים במוח וביכולת הזיכרון במהלך ההריון.

החוקרים סבורים כי הסיבה לטענות של נשים רבות כי הן אכן סובלות מהמצב היא כוחה של ציפייה, כלומר העובדה שהן משוכנעות כי הן סובלות מהמצב.

האם מריחואנה גורמת לבעיות זיכרון?

עישון מריחואנה גורם לקשיי זיכרון ולמידה. המריחואנה מקהה את החשיבה, את היכולת לפתור בעיות ואת הקואורדינציה. המריחואנה עלולה גם לפגוע בחשיבה במשך ימים ואפילו שבועות לאחר העישון. לכן אנשים המשתמשים לעתים קרובות במריחואנה עשוים לסבול מרמת זיכרון ירודה.

מדענים עדיין לא יודעים אם השינויים במוח להם גורמת המריחואנה הם קבועים או זמניים.

"דז'ה-וו"

"דז'ה-וו" היא התחושה המוזרה והמוכרת שאתם בסיטואציה חדשה לגמרי.

כשאתם בסביבה חדשה הנראית כמו מקום אותו אתם זוכרים, אפילו חפצים לא מוכרים יכולים להיראות כמו חפצים שראיתם כבר קודם. זוהי רק הדרך של הזיכרון שלכם לומר לכם שאתם בסביבה מוכרת. רוב האנשים אינם זוכרים דבר מגיל הינקות.

איבוד תאי מוח - כבר בגיל עשרים

בתחילת שנות העשרים לחיינו, אנו מתחילים לאבד תאי מוח. איבוד התאים משנה את הדרך בה המוח מאחסן זכרונות. זהו חלק נורמלי מההתבגרות. ניתן להאט איבוד זיכרון תלוי גיל בעזרת פעילות. התעמלות, ריקוד, קריאה, פתירת תשבצים ומעורבות חברתית יכולים לעזור בכך.

לא זוכרים שמות

זכרונות ישנים יותר הם אלו שטבועים עמוק בזכרוננו. המוח שלנו בונה זכרונות חדשים "עליהם". ולכן, כשאנו מזדקנים, איננו יכולים לזכור דברים חדשים כמו שאנו זוכרים את הדברים הישנים יותר.

כמו-כן, שמות הם מעין תוויות שרירותיות במוח שלנו והניסיון לזכור שם הוא בעייתי מבלי שיש לו משמעות או קשר מסוים. לעומת זאת, למוזיקה, לדוגמה, יש את הכוח להיקשר לתחושות, לזכרונות, ולכן היא נשארת במוחנו זמן רב יותר.

ארוחת בוקר לשיפור הזיכרון

אימא כנראה צדקה. ארוחת בוקר בריאה היא חשובה ביותר. ולא משום שהיא מחכימה אתכם, אלא משום שהיא עוזרת לזכור דברים טוב יותר, כמו לדוגמה את הנאום שהכנתם אמש או עובדות מתמטיות ששיננתם לקראת המבחן. הסיבה לכך נובעת כפי הנראה מהעלייה ברמות הסוכר בזמן האכילה.

אלכוהול - משפיע על הזיכרון?

האלכוהול מפריע למוח להמיר זכרונות חדשים לזכרונות שניתן לאחסן אותם לטווח הארוך, אך הוא אינו משבש את הזכרונות שהיו לפני השתייה. האלכוהול גם לא יפריע ליצור זכרונות חדשים בטווח הקרוב בזמן שאתם שותים.

ככל שאתם שותים כמות רבה יותר של אלכוהול בפעם אחת, כך גדולה יותר הסבירות שהוא יפגע בזיכרון שלכם.

לחץ זמני משפר זיכרון?

הודות לפרץ של הורמוני לחץ, מצב פתאומי של סיטואציה מטרידה יכול לחדד את הזיכרון ולגרום לכם להיות ערניים יותר.

הגוף שלנו אינו מסוגל להתמודד עם לחץ מתמשך, לכן לחץ כרוני עלול לכווץ חלק של המוח ולהקשות עלינו להתמקד ולזכור דברים. הוא עלול לגרום גם לבעיות בריאות אחרות כמו דיכאון, חרדה, מחלות לב וסוכרת.

אנטי-היסטמיניים וגלולות שינה - פוגעים בזיכרון?

מיליוני בני אדם משתמשים באנטי-היסטמיניים (לטיפול באלרגיות) או בגלולות שינה שעלולים לגרום לבעיות זיכרון זמניות.

ישנם אנשים המשתמשים בתרופות להורדת הכולסטרול הנקראות סטטינים המדווחים גם הם על איבוד זיכרון קל ובלבול. למרבה המזל, בעיות הזיכרון מפסיקות ברגע שמפסיקים את השימוש בתרופה.

שוחחו עם הרופא אם אתם חושדים כי אתם סובלים מבעיות זיכרון הקשורות לשימוש בתרופות.

הזיכרון דועך לקראת גיל המעבר?

גיל המעבר אצל נשים הם החודשים או השנים המובילים למחזור החודש האחרון של האישה. שינויים הורמונליים יכולים לגרום לכאוס בגוף במהלך תקופה זו. בנוסף לגלי החום, כ-60% מהנשים סובלות מאיבוד זיכרון מסוים. למרבה המזל, לא מדובר באיבוד זיכרון קבוע ומצב הזיכרון חוזר לעצמו לאחר שהמחזור החודשי נפסק לגמרי.

האם זיכרון קשור לגודל המוח?

לאנשים שמסוגלים לזכור כל יום מחייהם יש מה שנקרא "זיכרון-על אוטוביוגרפי". הם יכולים לזכור אפילו פרטים לגבי הלבוש שלבשו ביום מסוים לפני עשרים שנה.

יחד עם זאת, אנשים אלו לא בהכרח משיגים את הציונים הגבוהים ביותר במבחני אינטליגנציה ולא בהכרח נהנים מזיכרון קצר-טווח טוב במיוחד. הסוד הוא שחלקים מסוימים במוחם פשוט גדולים יותר.

המוח עובד בזמן השינה

כשאתם ישנים, המוח עסוק בגיבוש הזכרונות. ההכרה במידע חדש והגישה לזכרונות הקיימים שתיהן מתרחשות בזמן הערות. יש צורך בשלושת הצעדים הללו כדי שהזיכרון יפעל כראוי. לכן, הקפידו על שעות שינה מספיקות. רובנו זקוקים ל-9-7 שעות שינה בכל לילה.

ברוקולי לשיפור הזיכרון

ירקות כמו ברוקולי וירקות בעלי עלים ירוקים כמו תרד מצוינים ללב וכן לזיכרון. אנשים שאוכלים כמות רבה מירקות אלו נהנים מהידרדרות איטית הרבה יותר של הזיכרון.

מזונות עשירים בחומצה פולית כמו עדשים, אפונה ודגנים מועשרים יכולים גם הם לעזור לשיפור הזיכרון. הדבר נכון גם לגבי דגים, בעיקר משום שהם עשירים בחומצות שומן ומגה-3 המועילות להתפתחות המוח.

בעיות ראייה - בעיות זיכרון?

אנשים שסובלים מראייה לא תקינה, נוטים להצליח פחות במבחני זיכרון. מדענים אינם בטוחים לגבי הסיבה אך אחת התיאוריות היא שקשיי ראייה מקשים על פעילויות התורמות לשיפור הזיכרון ולכן המוח מאבד מן החדות שלו.

פיברומיאלגיה - סיבה לשיכחה

אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה - מצב כרוני של כאב - לעתים קרובות סובלים מערפול זיכרון ומתקשים לזכור שמות ועובדות, מבלבלים מילים ומתקשים להתרכז. סריקות מוח הראו כי כאב כרוני מפיברומיאליגה גורם למעשה לערפול זה. אותות הכאב "מתישים" את המוח ומקשים עליו.

אנשים הסובלים מלופוס (זאבת) גם הם סובלים מערפול מסוים. איש מקצוע נכון יכול לעזור להחזיר את המוח למצב של התמודדות טובה יותר.

פתרון תשבצים

מחקר שנעשה בשנת 2011 הראה כי אנשים שפותרים תשבצים על בסיס קבוע בגיל מאוחר מאטים את קצב איבוד הזיכרון בשנתיים וחצי, ללא קשר לרמת ההשכלה שלהם או לעיסוקיהם האחרים.

פעילויות כמו קריאה, משחקי לוח, נגינה, ריקוד, כמו גם מעורבות חברתית ופעילות גופנית, כולן נמצאו קשורות לסיכון נמוך יותר לדמנציה. איבוד זיכרון הוא תסמין שכיח לדמנציה.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  08/07/2012   |   עודכן:  08/07/2012
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספקית גלובלית של פתרונות תקשורת מתקדמים הודיעה על הצטרפותו של דארל אדווארדס לתפקיד נשיא ו-CEO של החברה. אדווארדס ייכנס לתפקידו ב-1 באוגוסט 2012. אדווארדס הוא בעל ניסיון בינלאומי של יותר מ-30 שנה בתעשיית הטלקומוניקציה בהן כיהן במספר תפקידי ניהול בכירים.
08/07/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
חברת החשמל דיווחה הלילה כי קיבלה ממשרד האנרגיה והמים, ביום חמישי האחרון, טיוטא של מסמך מטעם מנהל רשות הגז הטבעי שכותרתו: "פניה לכל גורם המעוניין בכך להביא את הצעתו או עמדתו לעניין הסדרת השימוש בקיבולת צינור הגז מאסדת תמר באמצעות מערכת ההולכה של חברת ים תטיס בע"מ".
08/07/2012  |  קובי ישעיהו  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביא הבוקר (יום א', 8.7.12) לאישור סיעת הליכוד את מתווה הפעולה שהציגה הוועדה לקידום השוויון בנשיאה בנטל בראשות ח"כ יוחנן פלסנר. זאת, למרות שבשבוע החולף פיזר את הוועדה ולאחר שזו למורת רוחו הציגה את מסקנותיה במסיבת עיתונאים עצמאית. נתניהו אמר בפתיחת הישיבה כי יש להגדיל בהדרגה את מספר המשרתים.
08/07/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו גילה כי הוא "מתפלל" שתתרחש בישראל הפסקת חשמל ארצית חמורה כדי שהציבור יבין סוף-סוף את משמעות בצורת החשמל שאליה נקלע המשק. בדברו ביום שישי בכנס המועצה ההנדסית של התאגדות מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה אמר לנדאו "לפעמים אני מתפלל שתהיה תקלה קשה כדי שאנשים יבינו. היום אתה קם ואתה צריך תחנת כוח קטנה בבית, ובחוץ צריך חשמל בצמתים ולכל מערכות המיחשוב. כנראה שעד שלא נשלם מחיר לא נבין". לנדאו גילה כי התחזיות המטאורולוגיות צופות שהקיץ יהיה השנה חם מהרגיל וציין כי כל נפילה של תחנת כוח גדולה בשל תקלה תוביל למחסור בחשמל.
07/07/2012  |  עמירם ברקת  |   חדשות

הקשר פטרו ראקו מועמד לעירוני רמת השרון. הקבוצה מעוניינת בשחקן המולדובי שרשם 10 הופעות במדי נבחרתו הלאומית ויכול לשחק גם כבלם וגם כקשר אחורי. ראקו בן ה-25 מתנשא לגובה של 1.83 ושיחק בעבר במועדון הפיני MYPA ובנורקופינג השבדית ששם רשם 68 הופעות (4 שערים). בפברואר האחרון, הועבר לקבוצה הדנית הוירינג.

ראקן הפך למטרה עבור הקבוצה אחרי שהמשא ומתן עם ברוך דגו ירד מן הפרק. במועדון יקבלו מחר תשובה סופית ממכבי פתח תקוה שאמורה להודיע אם היא מוכנה להשאיל את נאור פסר לעונה נוספת. בקבוצה מחכים גם לתשובה מיורדן מילייב בנוגע להצעה המשופרת שניתנה לו ביום חמישי.


07/07/2012  |  שירלי בר דיין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי שבעה חודשי מלחמה, בה נהרגו, למרבה הכאב, מעל 600 חיילי צבא הגנה לישראל ו-133 חטופים נמקים בגיא ההריגה החאמסי, מן הנכון לבחון בחינה מחודשת את המהלכים שהביאו אותנו למציאות הקפקאי...
עדנה ויג
עדנה ויג
על השיר "הזיה בדרך לירושלים"    בשיר שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים    השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il