|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
דיילת של הפעימה השנייה בארגון מחדש של התחבורה הציבורית בגוש-דן [צילום: עידן יוסף]

המבקר יבחן כשלון הרפורמה בגוש-דן

על הכוונת: חוזי ייעוץ מנופחים, פיצויים במיליוני שקלים בגין שימוש לא חוקי במפות ומרד של נהגי אוטובוסים הליכי תכנון הרפורמה נמשכו כעשור ועלותם מוערכת של כ-250 מיליון שקל
04/09/2012  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
מאת: אבי בר-אלי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות    מבקר המדינה    תחבורה ציבורית
עידן יוסף, איתמר לוין
הייתה רפורמה? כך נראות תחנות גוש-דן

עידן יוסף
"כשלי הרפורמה בגוש-דן טעונים בדיקת מבקר"

אם היה נדמה כי נאמר ונכתב כבר הכל אודות היישום הכושל של הרפורמה בתחבורה הציבורית בתל אביב - הרי שמתברר כי למעשה, עד כה נחשף רק קצה הקרחון. שנה לאחר שהרפורמה יצאה לדרכה, צפים רסיסי מידע אודות מה שהתרחש מאחורי הקלעים של יישומה, ועמם עולים סימני שאלה כבדים על אודות התנהלות יוזמיה.

ל-TheMarker נודע כי משרד מבקר המדינה החל לפני כמה שבועות בבדיקה לעומק של הליכי תכנון הרפורמה, שנמשכו כעשור בעלות מוערכת של כ-250 מיליון שקל. זאת, לאחר שיישומה לווה בביקורת ציבורית קשה - וגרר שלוש פעימות תיקון, שבמסגרתן הושבו כמה מקווי האוטובוסים לתוואי שלהם ערב הרפורמה.

אנשי משרד המבקר אספו באחרונה מסמכים רבים ממשרדי מינהלת התחבורה הציבורית בחברת נתיבי איילון, שהייתה אמונה על תכנון הרפורמה ועל ביצועה, וכן ממשרד התחבורה. כמו-כן, תושאלו עובדים רבים בשני הגופים, וגם יועצים חיצוניים וספקים.
לפי הערכות, הצטלבה בדיקה זו בחקירה הענפה שנוהלה במקביל בעניינו של מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, אלכס לנגר, אשר הודח באחרונה מתפקידו ומהשירות הציבורי ברקע חשדות להטרדה מינית ואי-סדרים. לנגר היה אחראי על תחום התחבורה הציבורית, מתוקף תפקידו כמפקח הארצי על התעבורה וסמנכ"ל היבשה במשרד התחבורה.

200 אלף שקל בחודש ליועץ

בין היתר, בוחנים אנשי המבקר את התקשרות נתיבי איילון עם חברת PGL הנדסה - אחת מחברות תכנון התחבורה הבכירות בישראל, ומי שמלווה חלק ניכר מפרויקטי התחבורה הציבורית שבביצוע משרדי הממשלה. PGL ליוותה את תכנון הרפורמה בתל אביב מאז שיצאה לדרך. לפי הערכות, זכתה החברה במהלך תקופה זו לתשלום של כ-60 מיליון שקל.

לצד חברת PGL העסיקה נתיבי איילון שורה של יועצים חיצוניים נוספים, בהם כאלה המקורבים למשרד התחבורה. אחד היועצים, בכיר לשעבר בחברות הממשלתיות בענף התחבורה, הועסק דרך חברת ייעוץ שבבעלותו בעלות שכר שנעה בין 150-200 אלף שקל בחודש.

אלא שגם שורת היועצים שנשכרו לטובת הפרויקט ותכנונו לא מנעו ליקויים מערכתיים וכשלים נקודתיים, אשר הגיעו לעתים עד כדי שלומיאליות של ממש. כך למשל, נודע כי מפות הקווים שעליהן נסמכו תכנוני הרפורמה ואשר הופצו למשתמשי התחבורה הציבורית בימים הראשונים של שינויי קווי האוטובוסים - הועתקו ללא רשות מחברת מפה הפרטית. כשגילתה החברה את הדבר בדיעבד, פנתה באמצעות עורכי דין לחברת נתיבי איילון באיום להגשת תביעת ענק נגדה.

בין PGL לבין חברת איקן מס מדיה, האחראית על המיפוי ועל הפקת החוברות לציבור הנוסעים, התפתחו חילופי האשמות באשר לאחריות לשימוש הלא חוקי במפות. כך או כך, בתום דין ודברים הוחלט כי נתיבי איילון תשלם למפה פיצוי בסך כ-4 מיליון שקל בגין השימוש שלא כדין במפותיה. בין יתר הבדיקות שיערוך מבקר המדינה, ייבדק גם היכן רשמה החברה את ההפרשה בגין תביעה זו ובאישור מי.

אם לא די בכך, התברר כי כמה מהשינויים שבוצעו ברגע האחרון בתנועת הקווים של האוטובוסים לא עודכנו במפות שחולקו לציבור, וזו הייתה אחת הסיבות לבלבול ששרר בקרב בנוסעים בימי ההשקה הראשונים.

התקשרות נוספת שמעלה תמיהות היא ההתקשרות בין נתיבי איילון לבין חברת הקבלן שזכתה במכרז לגיוס הדיילים עבור השקת הפרויקט. נתיבי איילון יצאה למכרז זה רק במארס, ארבעה חודשים לפני תחילת הרפורמה, בהיקף משוער של כ-11 מיליון שקל.

במסגרת החוזה, התחייב קבלן כוח האדם להעמיד 2,500 דיילים בתחנות האוטובוס ברחבי תל אביב, כדי לבצע הסברה נקודתית לנוסעים על שינויי הקווים.

אולם כעת התברר כי הדיילים זכו להדרכה של חודש בלבד, וכי חלקם כלל לא היה מיומן לביצוע העבודה. חברת הקבלן הזהירה את נתיבי איילון כי הדיילים יתקשו לעמוד בדרישות השטח. ואמנם, בימים הראשונים ליישומה של הרפורמה התרחש כאוס של ממש בכמה מקווי האוטובוסים.

בנוסף, נוסעים התלוננו אז על מידע חסר באתר האינטרנט שהוקם לצורך הרפורמה. משרד המבקר יבדוק, בין היתר, את הטענה כי משרד התחבורה הוא שאחראי לכשל זה, לאחר שהחליט לקצץ בתקציב הקמת האתר, מתוך הנחה כי לא יהיה צורך בהשקעה נוספת בו.

יש לציין כי לא כל הליקויים ביישום הרפורמה נפלו תחת אחריות נתיבי איילון. בין היתר, נבדק בימים אלה גם חלקם של המונופולים אגד ודן בכישלון. כך למשל, ייבדקו טענות שלפיהן כמה מנהגי דן סירבו להשלים עם ביצוע הרפורמה, ופעלו לכאורה על-מנת לסכלה.

לפי אחת הטענות, ה"בלבול" ששרר בקרב כמה נהגים בימים הראשונים ליישום הרפורמה, לא נבע בהכרח מאי הכרת התוואי החדש של נסיעתם - אלא היה מעין "פוטש" נגד הרפורמה, שבמסגרתו המשיכו להסיע את נוסעיהם בנתיבים הקודמים. לפי הטענה, ביקשו נהגים להפעיל כך לחץ על הנהלת דן לשיפור תנאי העסקתם. ואולם בדן הכחישו אתמול נמרצות את הדברים.

באשר לקואופרטיב אגד, זה סירב להעמיד לטובת משרד התחבורה והרפורמה את מרכז המידע הארצי של קווי התחבורה הציבורית, ודרש כי הפעלת המרכז תיוותר בידיו.

"גידול בנוסעים ובשביעות הרצון"

הרפורמה בתחבורה הציבורית החלה ביולי 2011, במטרה להחליף את מערכת האוטובוסים הישנה בגוש דן - שנבנתה טלאי על טלאי, בהתאם לביקושים ובלי תכנון כוללני.

נתיבי איילון התעתדה להחליף את המערכת הישנה בקונצפט חדש, שבו ייקבעו קווים ראשיים מהירים, שיוזנו בקווים פנימיים שיופעלו בתדירות גבוהה. הרפורמה ביקשה למעשה להטמיע שינוי התנהגותי ולשנות את אופן השימוש באוטובוסים לשימוש דו-שלבי, תוך מעבר בין קווים. שינוי זה נתמך בהשקת כרטיס מוזל במחיר אחיד (6.6 שקל כיום) שתקף ל-90 דקות.

תחנות האוטובוסים מלאו אז דיילים מסבירי פנים, שביקשו מהנוסעים להתאזר בסבלנות, ובאמצעי התקשורת הושק קמפיין טלוויזיוני לקידומה. אלא ששינוי הקווים בהתראה קצרה יחסית ובלא תיאום עם השכונות גרר גל של תלונות מצד נוסעים מבולבלים. בנוסף, המעבר בין האוטובוסים והצורך בשימוש בשני קווים על-מנת להגיע ישירות ליעד מסוים, הובילו לעתים להתארכות זמן הנסיעה.

בחלוף חצי שנה חשף TheMarker נתונים שלפיהם הרפורמה מתקרבת להכרזתה ככישלון. זאת, לאחר שספירות נוסעים שבוצעו העלו כי מספר הנוסעים בקווי האוטובוסים באזור תל אביב לא גדל; מספר הרכישות של כרטיסי "רב קו" רשם קיפאון; ובדיקות מדגמיות שנערכו במספר קווים העלו כי גם לוחות הזמנים של נסיעות האוטובוסים לא התקצרו משמעותית - ובחלק מהקווים הנסיעות אף התארכו.

מספירות שערכה חברת נתיבי איילון עלה כי מספר נוסעי האוטובוסים הכולל במרכז תל אביב עמד בסוף 2011 על 214,288 נוסעים ביום - נתון דומה לזה שלפני הרפורמה, המגלם עלייה של כ-5% בלבד לעומת ספירות נוסעים שהתבצעו ב-2003 והסתכמו ב-203,953 נוסעים ביום. זאת, כאשר ב-2006-2009 בלבד, למשל, נרשם בכל המדינה גידול של כ-10% במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.

במהלך השנה שחלפה הוציא משרד התחבורה את מינהלת התחבורה הציבורית מחברת נתיבי איילון והעביר אותה לפיקוח חברת נ.ת.ע. כמו-כן, יצא המשרד בשלוש פעימות תיקון, אשר החזירו למסלולם המקורי חלק מקווי האוטובוסים ששונו במסגרת הרפורמה.
בשבועות האחרונים טענו במשרד התחבורה כי מאז נרשם גידול מסוים במספר הנוסעים בקווים ועלייה בשביעות הרצון של הציבור. בכוונת המשרד לצאת בקרוב בסקר נוסעים ושביעות רצון מקיף במטרופולין - כדי לאמוד את הישגי הרפורמה.

  • ממשרד מבקר המדינה נמסר כי הוא "אכן עורך ביקורת בהיבטים שונים הקשורים ברפורמת האוטובוסים".

  • במשרד התחבורה הפנו את השאלות לחברת נתיבי איילון.

  • מחברת נתיבי איילון נמסר כי "מאחר שלא קיבלנו עדיין פנייה ממבקר המדינה לצורך תשובות או לצורך התייחסות לבדיקות שנעשות על ידו, אין באפשרותנו להשיב בשלב זה".

תאריך:  04/09/2012   |   עודכן:  05/09/2012
אבי בר-אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבקר יבחן כשלון הרפורמה בגוש-דן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד התחבורה ורכבת ישראל החלו להפעיל כרטיס מינוי "חופשי חודשי" משולב המאפשר לנסוע בכל קווי השירות של חברת מטרודן ובמספר קווי נבחרים של הרכבת היוצאים מבאר שבע.
04/09/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
רונן בר-שירה, המואשם במעשי מירמה במאות אלפי שקלים, יוחזר למעצר בן לפחות שלושה חודשים. כך קבע (יום ג', 4.9.12) שופט בית המשפט העליון, אורי שהם.
04/09/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
קרן טרנר (33), זכתה במכרז לתפקיד סמנכ"ל בכיר לפיתוח תשתיות ולתיאום תחבורתי במשרד התחבורה. טרנר מחליפה את יצחק זוכמן ששימש בתפקיד במשך כ-13 שנה.
04/09/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
רוסיה שיגרה היום בצהריים מסר חריג בחומרתו לכל אזרחי הנמצאים בשטח סוריה ולפיו עליהם לנסות ולצאת משטח המדינה מהר ככל שהם יכולים.
04/09/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
ועדת המשנה לנושא חלל בכנסת, בראשות ח"כ זאב אלקין, סיירה (יום ג', 4.9.12) במפעל חלל של התעשיה האוירית, שעיקר פעילותו הוא בתחום ייצור ושיגור לוויינים.
04/09/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il