הדימוי העצמי מהווה עבור רוב בני האדם אלמנט מרכזי ביחסם כלפי עצמם וכבר מגיל צעיר אנו מייחסים למראה החיצוני חשיבות רבה ומקדישים משאבים רבים בטיפוח הגוף, וכתוצאה מכך טיפוח הנפש.
המודעות הגוברת כיום בכל הנוגע לטיפוח ויופי מגיעה גם למגזר שלעיתים קרובות אין הוא מוזכר בהקשר של יופי וטיפוח - בני גיל הזהב וקשישים.
מסקר שערכה חברת מרקט ווץ' ומכון נטי זית עבור "פאלאס" תל אביב המתמחים בדיור מוגן עבור בני גיל הזהב וקשישים, בקרב מדגם מייצג של 600 איש, מתוכם 350 נשים, עולה כי על אף המיתון והאקלים הכלכלי בישראל, חלה עלייה בשנתיים האחרונות בצריכת הפנאי והתרבות של האוכלוסייה המבוגרת בישראל.
אורך החיים התרבותי של המבוגרים כיום מורכב מ:
- נסיעות לחו"ל
- צריכת מדיה מוגברת
- יציאה לקונצרטים והצגות
- הכנסת עולם המחשבים וההיי טק לתוך הבית
המסקנה החד משמעית הנובעת מהסקר, מצביעה על כך שבני גיל הזהב מחפשים יותר פינוקים ואקשן.
כתוצאה מצריכת תרבות שנעשית בדרך כלל בחברת אנשים מאותה קבוצת גיל, מעלה את הצורך והמודעות לטיפוח ולמראה חיצוני.
על-פי הסקר שבדק את הרגלי הטיפוח של האוכלוסייה הבוגרת ומעבר לזה את הצרכים הנפשיים מהם היא נובעת, עולה כי:
- על-פי רוב, לא רואה בן גיל הזהב בעצמו זקן פיזית ומנטלית, אלא מייחס תכונות אלה לאנשים בקבוצות גיל מבוגרות יותר, מנטלית אין הוא נוטה להרגיש זקן ופיזית נוטה להודות אך ורק בפני עצמו כי הגוף לעיתים בוגד.
- בן גיל הזהב לא מעוניין להודות בזיקנה הנתפסת בעיניו כקטגוריה של מוגבלות פיזית וחולשה תפישתית ולכן לא מוכן להיות מוגדר כ"קשיש" אלא מעדיף את ההגדרה "בן גיל הזהב".
ההישרדות בתפיסה שלו מורכבת משמירה על סטטוס קוו בריאותי, פיתוח תרבות פנאי, טיפוח ויופי ועשייה עבור עצמו".
- למרות המגבלות הקיימות במהות של האוכלוסייה הבוגרת לממש את המאווים והרצונות כגון: הגעתם מתרבות של הצטנעות, היעדר מודלים לחיקוי, היעדר מיומנויות פנאי, וראיית פינוק כדבר שאינו לגיטימי, מצליחה האוכלוסייה הבוגרת לאמץ הרגלי לייף סטייל יותר ויותר.
- בני גיל הזהב מוגדרים כבני 65 ומעלה, אך בתוך טווח הגילאים זה, ניכרים הבדלים בצריכת תרבות פנאי ולייף סטייל.
מתוך נתונים של T.G.I על ההוצאה הכספית של בני גיל הזהב על טיפוח וקוסמטיקה עולה כי:
- 47% מבני 65 - 69, 45% מבני 70-80 ו35% מבני ה-80+ מוציאים עד 300 ש"ח על מוצרי טיפוח וקוסמטיקה בחודש.
- 5% מבני 65 - 69, 5% מבני 70-80 ו2% מבני ה-80+ מוציאים 301 - 500 ש"ח על מוצרי טיפוח וקוסמטיקה בחודש.
- ניתן להסיק מכך שבגילאי 80+ יש ירידה בהוצאה על טיפוח, ובגילאים 65 - 80 ההוצאות על טיפוח עדיין ניכרות.
המעבר מגיל הבגרות לגיל הזהב מהווה עבור אוכלוסייה רבה טריגר להגביר את הטיפוח בשל הרצון להמשיך להרגיש צעיר ונחשק, ולכן אנו רואים יותר הוצאה על טיפוח בגילאים אלה.