ביטול פרויקט טנק המרכבה, יגרום לכ-4,000 משפחות להצטרף למעגל האבטלה (כולל 800 אזרחים עובדי צה"ל), ייסגרו מיידית כ-20 מפעלים בתחום המתכת, חשמל, מכניקה, עיבוד שבבי ועוד, המשמשים קבלנים ראשיים בפרויקט. כמו כן ייסגרו עוד כ-30 עסקים קטנים, המשמשים קבלני משנה. כך מזהיר יאיר וינברגר, יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אלקטרוטרם.
וינברגר ציין, כי בפרויקט טנק המרכבה מעורבים כיום כ-40 מפעלים המשמשים קבלנים ראשיים בפרויקט ועוד כ-200 עסקים קטנים, המשמשים כקבלני משנה. סה"כ מועסקים במפעלים אלו כ-10,000 עובדים.
וינברגר קורא לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הביטחון, למצוא פתרון להמשך פרויקט "המרכבה", על-ידי מתן מענה למצוקה תקציבית של משהב"ט לשנת 2004, ולא להרוס תשתית שנבנתה במשך שנות דור.
וינברגר ציין, כי הסיבה העיקרית לסגירה אפשרית של מפעלים אלו היא בשל העובדה, כי נתח המכירות שלהם לפרויקט "המרכבה" מגיע ל-30% - 40% מסך כל מכירות המפעל, וכן בשל העובדה, כי ההוצאות הקבועות במפעלים אלו, ללא פרויקט המרכבה, אינן מאפשרות המשך קיום המפעל.
מבדיקה שערך איגוד המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים מתברר כי 1,700 עובדים יפוטרו עם סגירתם של כ-20 מפעלים המשמשים קבלנים ראשיים לפרויקט ה"מרכבה"; לפחות 400 עובדים נוספים, יפוטרו ביתר המפעלים.
כן יפוטרו כ-1,100 עובדים נוספים מקרב העסקים הקטנים המשמשים קבלני משנה לפרויקט. נוסף על כך מרחפת סכנה מיידית על כ-800 אזרחים עובדי צה"ל העובדים ישירות בפרויקט המרכבה.
עוד עולה מהבדיקה כי כ-25% מהמפעלים המשמשים קבלנים ראשיים בפרויקט ה"מרכבה", נמצאים באזורי קו העימות ובפריפריה, בהם שיעור האבטלה גבוה מהממוצע הארצי וקיים מחסור במקומות עבודה אלטרנטיביים.
יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים מציין, כי מבדיקה שערכה התאחדות התעשיינים מתברר, כי אמנם החסכון השנתי שיווצר לאוצר ולמשהב"ט מביטול פרויקט ה"מרכבה" נאמד בכ-200 מליון ש"ח לשנה, בשנים הראשונות לביטול הפרויקט, אך ההפסד האלטרנטיבי למדינה גדול הרבה יותר מסכום זה.
שכן, בשל העובדה שיפוטרו, כאמור, כ-4,000 עובדים מהתעשיות המעורבות באופו ישיר ועקיף בפרויקט ה"מרכבה" ואזרחים עובדי צה"ל המעורבים בפרויקט - יפסיד אוצר המדינה הכנסות ממיסים וישלם דמי אבטלה ואבטחת הכנסה בסכום גבוה יותר. סה"כ מדובר בהפסד הכנסות בהיקף של כ-240 מליון ש"ח.
בנוסף לסכנה של הפסד יצוא בהיקף של מאות מליוני דולרים בשנה, טוען וינברגר, ביטול פרויקט המרכבה, לא ימנע המשך התשלומים בהיקף של מאות מליוני ש"ח, עליהם התחייבה מערכת הביטחון בארץ ובעולם.
במילים אחרות: אוצר המדינה יפסיד כ-40 מליון ש"ח בשנת 2004 אם יתבטל פרויקט טנק המרכבה וכ-4,000 משפחות יצטרפו למעגל האבטלה ודורשי העבודה.
וינברגר מציין, כי כתוצאה מפרויקט טנק המרכבה, התפתחה בישראל תשתית טכנולוגית מפוארת ויש לשמרה. תעשיה זו מייצרת את הטנק הטוב ביותר בעולם במחיר אטרקטיבי מאוד. צה"ל גם זקוק לגמישות ופתרונות לצרכים מיוחדים. יצויין כי באמצעות התשתית הטכנולוגית של פרויקט המרכבה נעשה יצוא בטחוני בהיקף של מאות מליוני דולרים לשנה והתפתחה תעשייה מפוארת המעסיקה אלפי עובדים. תעשיה שעלולה לקרוס ללא אפשרות לשקמה.