ערב יום הכיפורים ביקש שר התחבורה אביגדור ליברמן מעובדי הנמלים השובתים לחזור לעבודה מיד עם צאת החג, באומרו כי עד ל- 25 באוקטובר לא תנקוט הממשלה באמצעים חד-צדדיים לשינוי מצבם הסטאטוטורי של נמלי אשדוד, חיפה ואילת.
נציגי העובדים ענו בתשובה כי הם עומדים על דרישתם מהממשלה הנוכחית לעמוד בהסכמים עליה חתמה קודמתה, דהיינו לשנות את הגדרת האישות המשפטית של הנמלים רק בתום מו"מ מסודר על מעמדם העתידי של עובדי הנמלים.
ועדי הנמלים מחזיקים בידם מכתבים רישמיים עליהם חתומים שרי ההמשלה הקודמים - שר התחבורה ד"ר אפרים סנה, ושר האוצר סילבן שלום. האוצר אינו מכיר במחוייבות העתידית אותה ניסו להשיג החותמים על המסמכים המקוריים, בלא כל התייחסות לעובדת המשך כהונתו של שלום כשר חוץ פעיל בממשלה הנוכחית.
התבצרות הצדדים בעמדותיהם עלולה לגרום להמשך הקיפאון במגעים, והמשך פעילות הנמלים במתכונת יום כיפור גם אחרי צאת החג.
בסוף השבוע ניראו ניצני סיכוי להסכמה מצד עובדי הנמלים לכניסה למו"מ מיידי, ונציג חשאי מטעם העובדים נישלח לייסד תנאים למו"מ עם הממשלה. נציג העובדים, גמליאל חסין המכונה 'גומה' הגיע להבנה עם נציגי שר התחבורה אביגדור ליברמן, לפיה ישתדל שר התחבורה לדחות את הדיון בהצעת האוצר לשינוי מבנה הנמלים במסגרת חוק ההסדרים, עד אשר יגיעו הצדדים הרלוונטיים להבנות המתחייבות.
משמעות פריצת הדרך היתה חזרה מיידית לעבודה במגרת הסטטוס קוו, תוך שליברמן מנסה לשכנע את נתניהו, וגומה מצידו מנסה במקביל לשכנע את עמיר פרץ.
עובדי נמל אשדוד, ובראשם חבר ועד מנהלי עבודה באשדוד, אמיל חסן, העניקו סמכויות נרחבות לנציגם, אשר אמור היה לרקום מהלך משולב לריכוך עמדותיהם הקשיחות של שר האוצר, מחד ומזכיר ההסתדרות מצידו השני של המיתרס.
ראשי הוועדים בחרו בגומה לנוכח ניסיונו בניהול מגעים בלתי אמצעיים הרחק מעיני התקשורת. אלא שבסוף השבוע דווחו אודותיו פרטים בלתי רלוונטיים אשר יקשו עתה על קבלת אישורה של ההסתדרות לצורך ביצוע המהלך המורכב. נציגי הוועדים חלוקים עתה בדעתם על הצעדים אשר בכוונת עמיר פרץ לבצע, והמו"מ עם נציגיו של ליברמן עלה על שירטון שיקשה על השגת מצב בו לא ייגרמו נזקים למשק המדינה.
גומה נשלח אל ליברמן במטרה להוריד את סוגיית הנמלים מהדיון בחוק ההסדרים, "לאחר ששניהם דיברו בהזדמנויות קודמות זה אל זה כסווארי נמל לשעבר". בינתיים התקדמו שני האישים בתפקידם, תוך שגומה הפך למקורבם של בנו של ראש הממשלה עמרי שרון ושר התמ"ת אהוד אולמרט.
עתה מסתמן מצב, בו השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, ויו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, ניצבים בעמדה בה יתקשו למזער את הנזקים הכלל מישקיים. התאחדות התעשיינים מסרה שהשביתה בנמלים והעיצומים הנילווים הסבו עד כה נזק ישיר של מאות אלפי דולרים למגזר העסקי.
בנמלים ובשערי המפעלים מעוכבות סחורות שהוערכו עוד בשבוע שעבר בשווי מיליארדי שקלים, וברציפי הנמלים ומחוצה להם ממתינות לטעינה ופריקה עשרות אוניות. נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה, קרא לעובדי הנמלים להפסיק את שביתתם לנוכח הפיגוע הקשה המהווה לדבריו "מכה כלכלית קשה".
טירה העלה הצעת פשרה לסיום משבר הנמלים שלפיה תתחדש בהם העבודה לאלתר, ובמקביל תוקפא תוכנית הממשלה להפיכת הנמלים לחברות ממשלתיות, וזאת במטרה למצות את המשא-והמתן בין הממשלה להסתדרות ועדי העובדים.
בפגישת נתניהו, ליברמן, שטרית, ופרץ, הוצע כי החקיקה לשינוי מבנה הנמלים ולתיאגודם תוקפא למספר שבועות בתמורה להפסקת השביתה, אך בין פרץ לנתניהו פרץ משבר אישי קשה.
עובדי הנמלים מאשימים עתה את האוצר בפרסום פרטים בלתי רלוונטיים אודות נציגיהם, המצטרפים לדיבריהם לרשימת הניפגעים מהצדדים החד-צדדיים, בהם נקט האוצר כלפי עובדי המדינה, אנשי צבא, האמהות החד-הוריות ומקבלי הקצבאות.
נתניהו הזהיר, שאם עד 25 באוקטובר לא ייחתם הסכם בין הממשלה לנציגי העובדים, ידלג על שלב המעבר וייגש ישר להפרטת הנמלים, אף שהדבר לא יקדם את עצם פתיחת הנמלים להעברת המטענים.
בענף הספנות מתארים כבלתי רצינית את החלטת הממשלה להכשיר את רציף מספנות ישראל לקליטת אוניות מטען - כחלופה לנמל חיפה המושבת, שכן הצעד המתבקש עוכב זמן רב, ויוכל להוות פתרון לחלק מזערי מכלל המטענים המטופלים בנמל חיפה.
גם ההצעה לרתום למאבק בעובדים את נמלי מדינות ערב שסביב אגן הים התיכון, אינו מעשי בשלב זה כפתרון כולל. מקורות ביטחוניים העלו גם הסתייגויות לגבי העברת נוסעים שלא באמצעות נמל חיפה, המשמש כיום שער בלעדי לתנועת נוסעים, מאז פרץ המשבר בתיירות הנכנסת.
מאילת נמסר כי פעילות ספינות הקזינו מתנהלת כסידרה משטח הנמל.