|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

"הכותל אינו בית כנסת, אלא אתר מורשת"

רב הכותל דיווח על איומים על חייו מצד חרדים והודיע כי בתוך חודש תורחב עזרת הנשים בכותל אישה מארגון נשות הכותל התעטפה בטלית והתבקשה להסירה משרד המשפטים התבקש להזדרז בגיבוש מדיניות
30/04/2013  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
לביא ורגב. סוגיה טעונה [צילום: דוברות הכנסת]

"הלכות תפילה נלמדות מתפילת אישה", אמרה יושב-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עליזה לביא, בדיון משותף לוועדת הפנים ואיכות הסביבה ולוועדה לקידום מעמד האישה, על הסדרי התפילה בכותל ועל סוגיית 'נשות הכותל'.

"מדובר בסוגיה תרבותית-משפטית", אמרה ח"כ עליזה לביא, "אם יתברר שהייתה התעמרות מיותרת בנשות הכותל, יש לטפל בכך באופן מידי. חלילה שראש-החודש הבא, בעוד 10 ימים, יהיה עדיין באי-ודאות. יש החלטה חדשה של בית המשפט, ועל היועץ המשפטי לממשלה להיענות לפנייתי ולספק חוות דעת עדכנית וברורה עוד לפני ראש חודש. לא נאפשר פגיעה בזכויותיהן של נשים ונדאג שכל אחד ואחת יוכל להגיע ולהתפלל ברחבת הכותל על-פי דרכו ואמונתו. ברחבת הכותל היום קיימת מציאות מעוותת. הסדרה מחודשת של הכותל המערבי הוא נושא שאני מטפלת בו זמן רב לפני שנבחרתי לכנסת. לעזרת הנשים מוקצה רק רבע מהמקום המוקצה לגברים ויש שם מחיצה שמעולם לא הייתה כל כך גבוהה. זו פגיעה מתמשכת. פניתי לרב הכותל כבר לפני מספר חודשים, ואני שמחה לשמוע כי הוא פועל להזזת המחיצה".

בפתח הדיון אמרה ח"כ מירי רגב, יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה, כי "כל אדם זכאי להתפלל על-פי אמונתו בין אם הוא מוסלמי, דרוזי, נוצרי או יהודי, ולכן אדאג שיהודים יוכלו להתפלל בהר-הבית". היא אמרה כי על-פי פסיקת בג"ץ, זכותן של נשות הכותל להתפלל וכי עליהן להימנע מפגיעה באחרים תוך כדי תפילתן. בג"ץ קבע כי יש להכשיר את קשת רובינסון לתפילת נשים ואם מקום זה לא יוכשר - יש לאתר עבורן מקום תפילה. כמו-כן היא פנתה לרב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', וביקשה ממנו לפעול להרחבת עזרת הנשים.

רגב דרשה ממזכיר הממשלה צבי האוזר להודיע לוועדה עוד לפני ראש-החודש הקרוב מהי החלטת משרד המשפטים באשר למדיניות הנגזרת לאור פסק הדין האחרון בעניין. כמו-כן דרשה יו"ר הוועדה מירי רגב להציג בפני הוועדה בתוך 30 יום את מתווה שרנסקי. היא קיבלה את העקרונות המנחים לפתרון הסוגיה, כפי שהוצגו על-ידי מזכיר הממשלה - שמירה על קדושת המקום, כיבוד חופש הפולחן, כיבוד שלטון החוק ושימור הארכיאולוגיה במקום.

הגימיק של הופמן
ענת הופמן מתעטפת בטלית [צילום: דוברות הכנסת]

ענת הופמן מהארגון המכונה "נשות הכותל" אמרה: "היום זו חגיגה, כי סוף-סוף מתקיים דיון ציבורי. אחד ההישגים הגדולים שלנו שבקבוצה שלנו יש נשים רפורמיות, קונסרבטיביות ואורתודוקסיות. עזרו לנו ליישם את פסק הדין. עשרים וארבע שנים אנו מתפללות בכל מזג אוויר ומצב הריון. גם משטרת ישראל הייתה איתנו בכל מזג אוויר ואנו שוקלות לכתוב תפילה למען שוטרים ושוטרות שמגינים עלינו". היא עשתה גימיק והתעטפה בטלית צבעונית יו"ר הוועדה רגב ביקשה ממנה להסיר את הטלית, ואמרה לה שאסור להכניס לכנסת אביזרים. הופמן הסירה את הטלית, וסיננה: "אם גבר היה מגיע עם טלית, אף אחד לא היה אומר כלום", העירה.

יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, ארגון רפורמי, אמר כי נשות הכותל אינן לבדן, ויש קבוצת גברים שמגיעים להתפלל מאחוריהן, מהצד השני של המחיצה (כאן העיר ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה): "מה לובשים הגברים?"). לפני עשר שנים קיבלנו בלב כבד את פשרת קשת רובינסון, מקום צנוע, במשורה, כדי שנוכל להתפלל כמנהגנו. זה שההסדר הזה נראה פתאום קטן מדי מלמד על שינוי בחברה הישראלית".

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) שעלתה היום להר-הבית סיפרה: "הבוקר חוויתי אותה חוויה – לא נתנו לי לעבור עם סידור ובדקו אם שפתי נעות. כשמדברים על זכותה של כל אישה להתפלל בכותל אני רוצה לעורר את הרצון האמיתי של זכות כל יהודי להתפלל בהר-הבית. אני שמחה על כל אחת שמחליטה מבחירה לקבל על עצמה חלק בעולם היהודי. לכל אחד זכות לעבוד את ה' בדרכו. אני מאד תומכת במתווה שרנסקי".

המשטרה: אין עלינו לחץ פוליטי

מפקד מרחב דוד במשטרה, משה ברקת אישר שמדיניות המשטרה עד עתה הייתה לא לאפשר לנשים להכניס טליתות לרחבת הכותל. "אנו פועלים לפי הנחיות היועץ המשפטי מ-2005. ההנחיות ברורות מאוד. עכשיו, נוכח החלטת בית המשפט האחרונה, אני מניח שיצטרכו להתכנס ולהנחות אותנו שוב. אנחנו משטרה אוכפת חוק כלשונו. בשלב זה אנו בהמתנה. נעשה מה שיאמר היעוץ המשפטי".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בדיון: "אין מספיק מחלוקות? אתם רוצים להעלות הכל באש? אם לא אנחנו, הציבור החרדי, בכלל לא היה כותל. היו אנשים שאמרו שאלה סתם אבנים". לביא ענתה: "בכותל אין אנחנו ואתם", וגפני השיב: "אני מציע שיעלו להר הבית. לא יחזרו משם. הערבים לא ינהגו בהן כמונו. אלפי שנים באו אנשים לכותל, רובם המוחלט כאלה שבית הכנסת עבורם זה תפילה שלוש פעמים ביום. כשההגנה רצתה בזמן המנדט הבריטי להראות בעלות על הכותל, היא הציבה שם מחיצה. יכולים להתנהג באחריות או בפופוליזם. כשאני רואה אישה מניחה תפילין בכותל זה פוצע לי את הלב. מאות אלפי גברים ונשים רואים בזה חילול הקודש. אני מבקש בתחינה – בואו להתפלל ולא לעשות פרובוקציות. תעשו את זה בבית הכנסת ולא במקום שנמצאים כל כך הרבה אנשים".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה): "נשים היום עומדות על זכותן. גברים חרדים שקובעים בשביל הנשים של כל השאר - זה הולך ונעלם. אתה הולך ומאבד את הכוח. תתחילו להתרגל. ברוכים הבאים לעולם חדש וטוב".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "בחרתי להתחתן בחתונה אורתודוקסית ולחגוג לבני בר-מצווה רפורמית. זכותי להחליט מתי להתפלל ומתי לא. זה מקרב ולא מרחיק. השופטת בבלי השוותה את הטענה שנשות הכותל עושות פרובוקציה להאשמת הנאנסת באונס. בית המשפט המחוזי שב וחיזק את זה שהכל ענין פוליטי. יש לחץ פוליטי על המשטרה לעצור את נשות הכותל". רגב עצרה ושאלה את נציג המשטרה אם יש לחץ פוליטי על המשטרה וזה השיב בשלילה.

ויכוח הגמונלי
הרב רבינוביץ' וברקע ח"כ מוזס [צילום: פלאש 90]

ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו): "כמי שנעצר בעצמו בעוון תפילה לא הרחק משם, אני תומך בסיכום של ח"כ תמר זנדברג להפסיק לעצור את נשות הכותל. אין לי שום בעיה עם תפילת נשים בכותל עם או בלי טליתות, כי הכותל הוא לא בית כנסת, אלא אתר מורשת לאומית. צריך לאפשר להתפלל כאוות נפשן. בבית הכנסת האורתודוקסי שלי – לא, אבל הכותל אינו בית כנסת. הוויכוח אינו הלכתי. מותר לפי ההלכה לאישה להתפלל עם טלית. אלא זהו ויכוח הגמוניאלי - הן מנסות לייצר הגמוניה חדשה. כדאי שנבין זאת".

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ הודיע לוועדה שהוא מתכוון בקרוב להרחיב את עזרת הנשים בכותל. הוא דיווח לוועדה שיש איומים על חייו מצד "קנאים" חרדים. "המציאות היא שעזרת הנשים צרה ואינה מכילה את המתפללות. יש לנו פתרון שייבדק ויש סיכוי גדול להרחיב את עזרת הנשים. לגבי המחיצה – אני מסכים שזה לא מכובד שנשים עומדות על כסאות כדי לראות את הבן עולה לתורה. לכן בנינו באולם התפילה הפנימי, במנהרות הכותל, עזרת נשים עם זכוכית חד-צדדית, דרכה הנשים יכולות לראות הכל. הכוונה ליצור גם ברחבה בחוץ מחיצה שכל אחד יוכל לראות מבלי לפגוע בהלכה. הבאנו מומחים שימצאו פתרון ואני מקווה שבתוך חודש תהיה מחיצה מכובדת שלא תפגע בהלכה. בעניין תפילת נשות הכותל אני מבקש שבכותל לא ישנו את מנהג המקום. כשמשנים מנהגי מקום, אז מיד עולות בקשות רבות גם מהצד השני. יש החלטת בית משפט. לשם כך יש דיון במשרד המשפטים ואצל מזכיר הממשלה".

מזכיר הממשלה צבי האוזר: "הנושא מורכב, לא מטפלים בו מהיום. יש דיאלוג קונסטרוקטיבי בשלוש השנים האחרונות. מחפשים פתרונות אמתיים לצרכים אמתיים. הכשרת שטח (התכוון לשטח ליד קשת רובינסון המיועד לתפילת נשות הכותל) במקום הקדוש לעם היהודי דורשת זמן, סבלנות וסובלנות. העקרונות המנחים אותנו הם: א. לשמור על קדושת המקום. זהו מקום לתפילה ולא להפגנות והתלהמות; ב. שמירה על זכות תפילה ופולחן לכל. זוהי זכות הומניסטית בסיסית וזה עומד כנר לרגלנו. לכן הטיפול הוא בחרדת קודש; ג. כיבוד שלטון החוק והחלטות בית המשפט; ד. אנו רוצים להרחיב פיזית את הנגישות למקום".

תאריך:  30/04/2013   |   עודכן:  30/04/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הכותל אינו בית כנסת, אלא אתר מורשת"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מבקר תקשורת
30/04/13 19:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשלושת החודשים ינואר 2013 - פברואר 2013 נרשמה עלייה של 7.4% בחישוב שנתי, בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי. זאת, בהמשך לעלייה חדה יותר של 8.5% בשלושת החודשים אוקטובר -דצמבר 2012. כך עולה (יום ג', 30.4.13) מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
30/04/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מי שעובר בימים אלה בשכונת כפר גנים בפתח תקוה, מתקשה להאמין למראה עיניו. מדובר בארבעה בניינים חדשים יחסית בפרויקט "גינדי קולקשן" של חברת גינדי החזקות, שבנתה חברת אחים שגראוי ואוכלסו רק לפני שנתיים. במתחם מתבצעות עבודות בנייה מאסיביות, הוא רווי בכלי עבודה, מכולות ומנופים - בה בעת שעשרות דיירים גרים שם.
30/04/2013  |  שלומית צור   |   חדשות

בזמן שרן בן שמעון, גיא חיימוב, רוני לוי, ברק יצחקי ומשה אוחיון היו בטוחים שחלק מהם יחגגו אליפות ראשונה בקפריסין, יש רק ישראלי אחד באי השכן שיכול באמת לחייך. דודו ביטון, שהגיע בינואר לאפועל ניקוסיה, זכה בתואר. יותר חשוב מזה, אחרי שהוכיח כי הוא ראוי לליגה הבלגית והפולנית, גם בקפריסין היום יודעים מיהו ומה הוא שווה.


30/04/2013  |  מוטי פשכצקי  |   חדשות
צה"ל פתח (יום ג', 30.4.13) בתרגיל פתע צבאי, תוך קריאה להתייצבות של אוגדה שלמה של כ-2,000 חיילי מילואים לתרגיל בחלקה הצפוני של המדינה.
30/04/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, העיד בחקירתו במשטרה כי ימים אחדים לפני ישיבת ועדת המינויים שבה מונה זאב בן-אריה לשגריר בריגה שבלטביה, התקיימה בלשכתו פגישה משולשת, שבה השתתפו גם מנכ"ל משרד החוץ באותה עת, יוסי גל; וראש אגף משאבי אנוש והדרכה במשרד, שמעון רודד; ושבה סוכם כי הנהלת המשרד תתמוך במינויו של בן-אריה לתפקיד - כך התברר היום (ג') במהלך יום העדויות השני במשפטו של שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן.
30/04/2013  |  יובל יועז  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il