שר התמ"ת, אהוד אולמרט, הודיע אתמול (ג', 4.11.03), כי יטיל פיקוח על מחיר מוצרים של מונופולים שמחיריהם בישראל גבוהים באופן משמעותי ממחיריהם בחו"ל. בין המוצרים - במבה של אוסם, סכיני גילוח של ג'ילט, ועוד.
היוזמה החדשה, שמה דגש על הצרכן, אשר זקוק לתחרות בשוק, על-מנת לרכוש את המוצרים במחיר סביר, או לפחות זהה לזה שנקבע לאותם מוצרים בחו"ל. העיקרון הצרכני, משנה את מדיניות הפיקוח על המחירים. עד כה התבססה מדיניות הפיקוח על קריטריון של רווחיות המונופול.
כאמור, הפיקוח על מחירי המוצרים הללו יתבסס על המחיר הנקבע למוצרים במדינות מערביות אחרות, לעומת המחיר בישראל. הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, אמר היום בראיון לגל"צ, כי מחירי סכיני הגילוח בישראל, למשל, הינו גבוה פי כמה מזה הקבוע בארה"ב.
אם יתברר, כי בישראל משלם הצרכן מחיר הגבוה בצורה משמעותית מהצרכן המערבי - יפעיל התמ"ת את סמכותו להוריד את מחיר המוצר.
חלב של תנובה או מלט של נשר. מעתה המחירים של מוצרים אלה ייקבעו גם על בסיס הקריטריונים החדשים.
בנוסף למוצרים הקיימים כבר בפיקוח כיום אך ייבדקו על-פי המדיניות החדשה, כגון - חלב של תנובה או מלט של נשר, יבחן התמ"ת לראשונה גם פיקוח על מחירי מוצרים כגון - קוקה קולה של החברה המרכזית ליצור משקאות קלים,במבה של אוסם, שוקולד וקפה נמס של עלית, סכיני גילוח של ג'ילט, בירה של טמפו, מרגרינה ומיונז של תמ"י ועוד.
אם יימצא כי החברות הינן מונופול בתחום ומחירי מוצריהן גבוהים משמעותית מהמחירים במדינות מערביות אחרות, יפעיל התמ"ת את סמכותו להורדת מחירי המוצרים.
צוות בראשות ראש מינהל סחר פנים והמפקחת על המחירים בתמ"ת, צביה דורי, בשיתוף אנשי רשות ההגבלים העסקיים יוקם לצורך בחינת הנושא. הצוות יבדוק את המונופולים המוכרזים ויבחן על אילו מהם יש להטיל פיקוח מחירים.
לדברי עו"ד שטרום: "המטרה היא לפתוח כמה שיותר תחומים לתחרות. התחרות לא קיימת בחלק מהמוצרים... אנחנו היינו ותמיד נהיה כלכלה קטנה, והסחר עם שכנותינו איננו בשיא הפריחה, ולכן בכלכלה קטנה, תמיד יש סימפטום של משק ריכוזי, אבל בתחומי הצריכה הבסיסיים יש מקום לפיקוח על מחירים, שמטרתו שלא נשלם מחירים מופקעים.
אני מקווה שהמהלך יעמוד במבחן הביצוע, כי זה איננו פשוט... אנימעריך שיקח משהו כמו חצי שנה עד שיהיו ממצאים שנוכל להביא לידיעת הצרכנים..."