|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"לי זה לא יקרה"

63% מההורים לא יודעים היכן ילדיהם גולשים

כך נחשף בדיון בוועדה לזכויות הילד בכנסת ח"כ יעקב מרגי: למרות פעילות הרשויות, ההורים לא יכולים להסיר אחריות
28/07/2013  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
מחוברים [צילום: פלאש 90]

רוב מוחלט של ההורים אינם מעורבים בהרגלי הגלישה של ילדיהם, ואינם מודעים באלו אתרים הם מבקרים, כך טוען סקר איגוד האינטרנט הישראלי, שנחשף בוועדה לזכויות הילד בכנסת. הוועדה דנה בסכנות הגלישה לקראת חופשת הקיץ, וח"כ יעקב מרגי (שס), ממלא-מקום יו"ר הוועדה, הדגיש כי "רשת האינטרנט הפכה למגרש המשחקים המרכזי של ילדינו, ויש להתריע מפני הסכנות הווירטואליות". הוא קרא לשתף בפעילות הסברה את הרשויות המקומיות והמתנ"סים, אך הדגיש כי על ההורים לשאת באחריות.

בעשור האחרון הפכה רשת האינטרנט לאמצעי תקשורת מרכזי הצובר דומיננטיות הולכת וגוברת, אשר באה לידי ביטוי בעלייה מתמשכת בשיעור הגולשים, בגידול בזמן הגלישה ובמשאבים הפרטיים והציבוריים המופנים להעלאה ולקידום תכנים ברשת. במקביל להכרה באפשרויות הרבות הגלומות ברשת, מתבררות גם הסכנות הפוטנציאליות להן נחשף הגולש באינטרנט, ובפרט ילדים ובני נוער, וניכר הצורך הגובר בחינוך, אכיפה ופיקוח על השימוש באינטרנט, ובהדרכה של ילדים, הורים ומורים על האפשרויות והסכנות ברשת.

לאחרונה עלו לכותרות מספר מקרים של פגיעה מינית באמצעות או תוך שימוש באינטרנט: במאי 2012 פורסם כי גבר בשנות ה-40 לחייו נעצר בחשד לפגיעה מינית בקטינות. על-פי החשד יצר הנאשם קשר עם קטינות באמצעות תוכנות מסרים מיידיים ותוך התחזות, וגרם להן לבצע מעשים מיניים בהם צפה באינטרנט ותיעד באמצעות מצלמת רשת.

בדצמבר 2011 הוגש כתב אישום כנגד גבר בן 52 שהואשם בעבירה של אינוס לאחר שגרם לנערה בת 16 שהכיר ברשתות חברתיות באינטרנט לבצע בעצמה מעשים בעלי אופי מיני. יצוין, כי בשני המקרים דלעיל, הקשר בין התוקף לקורבן התבצע על גבי רשת האינטרנט ולא במרחב הממשי – דהיינו ללא נוכחות פיזית באותו מקום.

במקרה אחר, שאירע בארצות הברית לאחרונה, שלושה גברים שעשו שימוש ברשת חברתית סלולרית שנועדה להיכרויות, התחזו לבני נוער, נפגשו עם קטינים בגילאי 15-12 וביצעו בהם אונס ומעשים מגונים. במקרה זה, נעשה שימוש ברשת חברתית מבוססת מיקום – מה שהפך כנראה את המעבר מהמרחב הווירטואלי לממשי למהיר יותר.
מידע ונתונים בנושא פדופיליה באינטרנט וטכנולוגיות למאבק בה
לקראת דיון של הוועדה לזכויות הילד בנושא "פדופיליה ברשת – דרכים להתמודדות", להלן מידע ונתונים על שימוש של ילדים באינטרנט, על הסכנות לפגיעה מינית תוך שימוש באינטרנט ועל טכנולוגיות מסייעות למאבק בפגיעה מינית ובחשיפה לתוכן מיני מפורש. רקע בעשור האחרון הפכה רשת האינטרנט לאמצעי תקשורת מרכזי הצובר דומיננטיות הולכת וגוברת, אשר באה לידי ביטוי בעלייה מתמשכת בשיעור הגולשים, בגידול בזמן הגלישה ובמשאבים הפרטיים והציבוריים המופנים להעלאה ולקידום תכנים ברשת. במקביל להכרה באפשרויות הרבות הגלומות ברשת, מתבררות גם הסכנות הפוטנציאליות להן נחשף הגולש באינטרנט, ובפרט ילדים ובני נוער, וניכר הצורך הגובר בחינוך, אכיפה ופיקוח על השימוש באינטרנט, ובהדרכה של ילדים, הורים ומורים על האפשרויות והסכנות ברשת. רשת האינטרנט היא בעיקרה תשתית וככזו – כלי, שאת התוכן שלו יוצקים בני האדם ולכן היא איננה "רעה" או "טובה". רשת האינטרנט נתונה להשפעות של החברה ולבחירות שלנו מה לעשות איתה ובאמצעותה. עם זאת, המעבר בין המרחב הממשי למדיום האינטרנטי עשוי להשפיע על דפוסי התנהגות אלימה וליצור לעיתים הסלמה בהתנהגויות פוגעניות (בין השאר לאור הריחוק הפיזי; העדר סימנים לא מילוליים בתקשורת, ואנונימיות ברשת). אלימות היא תופעה חברתית עתיקת יומין והאינטרנט הוא ברוב המקרים לא זירה יחידה או בלעדית אלא זירה נוספת של הפעלת אלימות. קיימים ביטויים שונים של אלימות באינטרנט: שיח אלים; פגיעה מקוונת - Cyber bullying; פגיעה מינית ופדופיליה – הפצת תמונות פורנוגרפיות של קטינים, שימוש במדיה חברתית ליצירת קשר עם קטינים ועוד. לאחרונה עלו לכותרות מספר מקרים של פגיעה מינית באמצעות או תוך שימוש באינטרנט: במאי 2012 פורסם כי גבר בשנות ה-40 לחייו נעצר בחשד לפגיעה מינית בקטינות. על פי החשד יצר הנאשם קשר עם קטינות באמצעות תוכנות מסרים מידיים ותוך התחזות, וגרם להן לבצע מעשים מיניים בהם צפה באינטרנט ותיעד באמצעות מצלמת רשת. בדצמבר 2011 הוגש כתב אישום כנגד גבר בן 52 שהואשם בעבירה של אינוס לאחר שגרם לנערה בת 16 שהכיר ברשתות חברתיות באינטרנט לבצע בעצמה מעשים בעלי אופי מיני. יצוין, כי בשני המקרים דלעיל, הקשר בין התוקף לקורבן התבצע על גבי רשת האינטרנט ולא במרחב הממשי – דהיינו ללא נוכחות פיזית באותו מקום. במקרה אחר, שאירע בארצות הברית לאחרונה, שלושה גברים שעשו שימוש ברשת חברתית סלולרית שנועדה להיכרויות, התחזו לבני נוער, נפגשו עם קטינים בגילאי 12 – 15 וביצעו בהם אונס ומעשים מגונים. במקרה זה, נעשה שימוש ברשת חברתית מבוססת מיקום – מה שהפך כנראה את המעבר מהמרחב הוירטואלי לממשי למהיר יותר. יש הגורסים כי היחס הציבורי לאינטרנט משקף "פאניקה מוסרית" מאמצעי תקשורת חדשים, כזו שאפיינה בעבר גם יחס לתופעות תרבותיות אחרות כמו הרדיו, הטלוויזיה, הקומיקס ועוד: "אותם ילדים בריונים שמסתובבים ברחובות מסתובבים גם באינטרנט, אותם פדופילים, אותם גנבים. הניסיון לצייר את "האינטרנט" כמקום מסוכן ומאיים נגוע בבורות. פייסבוק הוא זירת מפגש, והדינאמיקה שנוצרת במפגש תלויה בראש ובראשונה בנפגשים". אחרים גורסים כי הזירה החדשה יחסית של האינטרנט ובפרט רשתות חברתיות, צ'טים ותוכנות מסרים מידיים מהווים כר חדש ופורה לתקשורת בין בגירים וקטינים שראשיתה שיחה תמימה כביכול ואחריתה ניצול ופגיעה מיניים.
ילדים ברשתות חברתיות באינטרנט / מסמך
במסמך מוצג רקע על רשתות חברתיות באינטרנט ונתונים על השימוש של ילדים בהן, עמדות ומחקרים על השפעת השימוש ברשתות חברתיות באינטרנט על ילדים ובני נוער ועל הסיכונים הכרוכים בו, כגון חשיפה לעבריינות מין ול”פגיעה מקוונת” (Cyber Bullying), ומידע על פעולות הסדרה עצמית ועל פעולות של גורמים ממשלתיים להגנה על ילדים ובני נוער המשתמשים ברשתות חברתיות באינטרנט. במחקרים שנערכו בארה"ב ובאירופה נמצא כי 60% עד 75% מן הילדים בני ה 9- או יותר משתמשים ברשתות חברתיות, ושיעורם מגיע ליותר מ 80%- בגיל ההתבגרות המאוחר. בישראל טרם נערך מחקר אקדמי מקיף על השימוש של ילדים ברשתות חברתיות. לפי סקרים, 91% מבני הנוער הגולשים באינטרנט בקרב האוכלוסייה היהודית חברים ברשת חברתית, ובני הנוער ייחדו 3.8 שעות ביום בממוצע לגלישה ברשת חברתית. שימוש ברשתות החברתיות הוא הפעילות העיקרית של רבע מבני ה-7-9, מחצית מבני ה-10-12, שני-שלישים מבני ה-13-15, ושלושה-רבעים מבני ה-16-18.

90% מבני ה-14-12 משתמשים ברשתות חברתיות
הצורך העיקרי לשימוש ברשתות חברתיות – "לשמור על קשר עם חברים" זאת למרות העובדה כי בני גילאים אלה נפגשים עם חלק ניכר מחבריהם על בסיס יומיומי במסגרת בית הספר
▪ ▪ ▪

על-פי מחקר שפורסם במאי 2012, 81.5% מאוכלוסיית ישראל בגילאי 12 ומעלה מחוברת לאינטרנט ו-70% מאוכלוסיית ישראל בגילאי 12 ומעלה גולשת באינטרנט בפועל.

עוד עולים מהמחקר הנתונים הבאים: בקרב ילדים בגילאי 14-12 כ-63% גולשים באמצעות מחשב נייח והשאר באמצעות מכשירים ניידים (20.4% מחשב נייד; 13.4% טלפון סלולרי; 3.1% מחשב לוח). נתונים אלה מצביעים על שינוי במקומות מהם גולשים ילדים – הן בבית והן מחוצה לו. בעוד המלצה רווחת ביחס לגלישת ילדים באינטרנט היא "לשים את המחשב במרחב הציבורי בבית", בפועל ניכר כי דפוסי השימוש החדשים יהפכו המלצה זו לפחות ופחות רלוונטית.

שיעור בני ה-14-12 המשתמשים ברשתות חברתיות הוא יותר מ-90%; כ-89% משתמשים ברשתות חברתיות לעיתים קרובות ("מדי יום" או "פעם עד מספר פעמים בשבוע"). לעומתם, שיעור המשתמשים הבוגרים (18 ומעלה) ברשתות החברתיות בישראל הוא כ-67%.

55% מן המשיבים בכל שכבות הגיל ציינו את הצורך העיקרי לשימוש ברשתות חברתיות – "לשמור על קשר עם חברים"; 81% מן המשיבים בשכבת הגיל 14-12 ציינו את הצורך העיקרי לשימוש: "לשמור על קשר עם חברים" – זאת למרות העובדה כי בני גילאים אלה נפגשים עם חלק ניכר מחבריהם על בסיס יומיומי במסגרת בית הספר.

בסקר שבוצע על-ידי משרד החינוך בשנת 2008 בקרב כ-17 אלף תלמידי כיתות ה', ח' ו-י"א עלה כי כ-67% מההורים מאפשרים לילדיהם לגלוש כמה זמן שהם רוצים, כ-53% מההורים אינם מתעניינים בגלישת ילדיהם וכ-62% מהילדים אינם משוחחים עם הוריהם לגבי מה הם עושים ברשת. ב-78% מהבתים אין חסימת אתרי אינטרנט.

30% מהילדים היו בקשר אינטרנטי עם אדם שלא הכירו
9% מן הילדים בממוצע דיווחו כי נפגשו עם אדם שהכירו באינטרנט 12% מאלה שנפגשו עם אדם שהכירו באינטרנט היו מוטרדים או הצטערו בעקבות המפגש
▪ ▪ ▪

במחקר מקיף במימון האיחוד האירופי, שנערך בקרב כ-25,000 ילדים בני 16-9 ב-25 מדינות אירופיות בשנת 2010, תחת הכותרת "ילדים אירופים מקוונים" עלו הממצאים הבאים:

ל-59% מן הילדים בני ה-16-9 יש פרופיל ברשת חברתית (26% מבני ה-10-9, 49% מבני ה-12-11, 73% מבני ה-14-13 ו82% מבני ה-16-15). יצוין, כי על-פי כללי השימוש ברוב הרשתות החברתיות, ילדים מתחת לגיל 13 לא אמורים להיות בעלי פרופיל או חשבון משתמש אישי.

43% מן הילדים בממוצע ציינו כי הפרופיל שלהם ברשת החברתית פרטי - כך שרק חבריהם יוכלו לצפות בו; 28% ציינו - פרטי למחצה כך שגם חברים של חברים יוכלו לצפות בו ו-26% ציינו שהפרופיל שלהם ציבורי וניתן לצפייה לכולם. הסבירות של בעלי פרופיל ציבורי לחשוף פרטים אישיים כמו מספר טלפון וכתובת גבוהה פי שניים משל בעלי פרופיל פרטי.

ישנן קבוצות אוכלוסיה ה"מועדות" יותר להחזיק בפרופיל ציבורי: מי שלא יודע כיצד לשנות את הגדרות הפרטיות; בנים; מי שהוריו לא מרשים לו להחזיק פרופיל ברשת חברתית ומי שסובל מקשיים פסיכולוגיים.

כ-30% מן הילדים בממוצע דיווחו כי היו בקשר אינטרנטי עם אדם שלא הכירו קודם (13% מבני ה-10-9; 20% מבני ה-12-11; 32% מבני ה-14-13 ו-46% מבני ה-16-15).

9% מן הילדים בממוצע דיווחו כי נפגשו עם אדם שהכירו באינטרנט (2% מבני ה-10-9; 4% מבני ה-12-11; 9% מבני ה-14-13 ו-16% מבני ה-16-15). 12% מאלה שנפגשו עם אדם שהכירו באינטרנט היו מוטרדים או הצטערו בעקבות המפגש.

15% מן הילדים בממוצע ראו או קיבלו מסרים בעלי תוכן מיני באינטרנט; 21% בממוצע נחשפו לתוכן גולשים מזיק (אנורקסיה; פגיעה עצמית ועוד).

13% מבין הילדים שחשו מוטרדים מהתנהגות באינטרנט השתמשו בכלי דיווח באינטרנט. הסבירות לשימוש בכלי דיווח באינטרנט עולה בקרב בנות (ב-50%) ובקרב ילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך (יותר מ-50%).

כשליש מן ההורים טוענים כי הם מסננים את השימוש של ילדיהם באינטרנט וכרבע מן ההורים משתמשים בתוכנות ניטור. רבע מהילדים ושליש מההורים חושבים כי פעילות ההורים יעילה ביצירת סביבת אינטרנט בטוחה.

פורום לימי החופשה
משרד החינוך פתח פורום במיוחד לימי החופשה, בו אנשי מקצוע מהמשרד עונים להורים ומטפלים מיידית בהסרת תכנים פוגעניים ועוד
▪ ▪ ▪

במסגרת הדיון בכנסת, אורנה היילינגר, מאיגוד האינטרנט הישראלי, ציינה כי נערה בת 14 בישראל מקבלת כ-500 הודעות וואטסאפ ביום, ו-63% מההורים לא מעורבים בגלישת ילדיהם. כדי לסייע, מפעיל האיגוד קו לאינטרנט-בטוח, המתגבר את פעילותו בתקופת הקיץ. האיגוד מקבל פניות רבות מהורים, בהן - פריצה לחשבון, אלימות ברשת, חרמות וגניבת זהות, כיצד אוכל לדעת עם מי הילד מתכתב, איך שומרים על הפרטיות שלו ברשת, איך אדע אם פוגעים בילד שלי ברשת, ואיך מסירים תמונות ותכנים מביכים. נציגי האיגוד קראו לקואליציית ארגונים ליצירת מעורבות הורית, והציגו עלייה של 200% במספר הפניות לקו מתחילת שנת 2013 העומד על כ-4,000 פניות. עוד עולה מהנתונים כי מתחילת הקיץ פנו יותר מ-7,000 איש לאתר SAFE, המכיל הנחיות ומידע ופועל במסגרת המרכז לאינטרנט בטוח.

מיכל זכריה, מדריכה במשרד החינוך, הצביעה על קשר הדוק בין גילויי אלימות פיזית בבית הספר לפגיעה איש ברעהו ברשת, וסיפרה על פורום שנפתח במיוחד לימי החופשה, בו אנשי מקצוע מהמשרד עונים להורים ומטפלים מיידית בהסרת תכנים פוגעניים ועוד. תלמידים מתיכון הימלפרב בירושלים טענו בדיון כי לא נחשפו כלל לכל פעילות של משרד החינוך בעניין, אך נציגי מועצת התלמידים הדגישו כי מדובר בפעילות בעיקר בבית הספר היסודי ובחטיבות הביניים, שרובם כלל לא מודעים עד כמה הסכנה אורבת לכל אחד. יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי בעמותת "אשנב", תיאר כיצד מתנדבים מדריכים בבתי הספר ובקבוצות הורים אך טען כי "לרוב ההורים לא אכפת כלל מהסוגיה".

נתי ביאליסטוק, יועץ מנכ"ל משרד התקשורת, הדגיש כי חובת ספקי האינטרנט ליידע את הלקוחות בסכנות ברשת, ואת היכולת לקבל מערכת סינון תכנים בחינם, אך יונה פרסבורגר, מעמותת "נתיבי רשת", התריע כי בניגוד לחוק, רוב ספקיות האינטרנט דורשות תשלום על מערכת הסינון. לדבריו, יש כיום טכנולוגיות חדשות המאפשרות בקרה להורים בתכנים ובזמני הגלישה.

תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
63% מההורים לא יודעים היכן ילדיהם גולשים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובדיה הוכמן
29/07/13 14:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר האוצר, יאיר לפיד, פרסם הבוקר (יום א', 28.7.13) את הרכבה החדש של "ועדת ששינסקי 2", אשר תבחן את מדיניות התמלוגים אותם מקבלת המדינה משימוש גורמים פרטיים במשאבי טבע לאומיים. הרכב הוועדה שונה נוכח פניית הרשות למעמד האישה וקולות נוספים להרחיב את ייצוגן ההולם של נשים בוועדה.
28/07/2013  |  מירב ארד  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד מינץ, דחה (21.7.13) את רוב תביעתם של עוה"ד שמואל ומתתיהו אפל לתשלום של 47 מיליון שקל בגין עבודתם הנטענת בפרויקט בנייה לציבור החרדים במודיעין עילית.
28/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, סבור שבשלב זה אין להשעות את ראש עיריית יהוד-מונסון, יוסי בן-דוד, מתפקידו כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. לדעת הפרקליטות, יש להמתין עד שיוחלט האם להגיש כתב אישום נגד בן-דוד, שנעצר לפני מספר חודשים בחשד לקבלת שוחד מקבלן ובעלי מוסך הפועלים בעיר.
28/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ממשלת ישראל אישרה (יום א', 28.7.13) את טיוטת חוק-יסוד: משאל עם. "כל הסדר, אם יושג במשא-ומתן, יובא למשאל עם. חשוב שבהחלטות גורליות כאלה כל אזרח ואזרחית יצביעו באופן ישיר בעניין שקובע את עתיד המדינה", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך הדיון על טיוטת החוק.
28/07/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
נציגות חברת טורקיש איירליינס בישראל ומנהלה, פאתיח דוגן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע באשמת עבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים. החלטה דומה קיבלה פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) גם בקשר לרואי החשבון של הנציגות, ששמותיהם טרם נמסרו לפרסום.
28/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il