בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אזורי התעשיה: בלי מדיניות, בלי מידע
|
רק חלק מאזורי התעשיה החדשים, שהוקמו בסיוע ממשלתי, מושכרים ● אין מלאי תכנוני של קרקע, ואין פיקוח על שימוש בקרקעות למטרות לא-חוקיות ● לפני 17 שנים החליטו להקים פארק ליד נתיבות - ועד היום לא הוקם
|
בלא מדיניות ברורה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
אין מדיניות ממשלתית ברורה לקידום הקמתם של אזורי תעשיה בגליל ובנגב, ואין לממשלה די מידע על מה שקורה בהם - קובע מבקר המדינה, לאחר שבדק את נושא הקמתם והפעלתם של פארקים לתעשיה בגליל ובנגב. המבקר מסכם את בדיקתו בעשרת הממצאים הבאים: - אין מדיניות ממשלתית ברורה בנושא.
- חלק מאזורי התעשיה מאוישים חלקית, וההכנסות מהם קטנות. לא ידוע האם ובאיזו מידה מועילים האזורים הללו לקידום הכלכלי והחברתי של התושבים.
- אין תוכנית אב לפיתוחי התעשיה בגליל ובנגב.
- משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה (כיום: משרד הכלכלה), לא דאג שיהיה מלאי גדול די הצורך של קרקעות מתוכננות, להקמת הפארקים.
- לממשלה אין מידע מלא על הקמת הפארקים ועל אופי מפעלי התעשיה שבהם. גם אין במשרדי הממשלה מיפוי של האזורים והנעשה בהם.
- הליך הקצאת הקרקעות - ללא מכרז - נמשך בין חצי שנה לשנה ופוגע ביזמים.
- אין תקציב למימון הוצאות הפיתוח.
- לאזורי התעשיה שנבנו אין עצמאות כלכלית.
- יזמים משתמשים לעתים בקרקע למטרות אחרות מאלו שאושרו להם (הם קנו את הקרקע בזול וללא מכרז!), והפעולה הממשלתית נגדם "אינם מספקת".
- מקרה ספציפי: לפני 17 שנה אישרה הממשלה הקמת פארק תעשייתי בשם נע"ם, ליד נתיבות - ועד היום הוא לא הוקם! הסיבות: אי-הקמת מכון לטיהור שפכים, וההליכים האיטיים, הביאו לכך שיזמים רבים ביטלו תוכניות לעבור לפארק.
|
|
תכנון, הקמה ופיתוח של פארקי תעשייה בפריפריה / דוח מבקר המדינה
|
|
התעשייה היא בעלת חשיבות רבה לכלכלה בישראל: היא כלי ליצירת מקורות תעסוקה לאוכלוסייה, לפיזור הסיכונים במשק, לפיתוח ושימוש של יתרונות המדינה בשווקים הגלובליים, וכן לחיזוק מעמדה הבין-לאומי.
עם הגידול הטבעי באוכלוסייה והתרחבות הערים נבלעו חלק מאזורי התעשייה בתוך שכונות מגורים. מגמה זו הייתה מן הגורמים להקמתם של אזורי תעשייה מחוץ לערים. אזורים אלו, המכונים גם "פארקי תעשייה", ממוקמים בחלק נכבד מהמקרים בין כמה רשויות מקומיות שחולקות ביניהן את ניהול האזור. באזורי התעשייה שבמרכז הארץ כוחות השוק הם המקדמים הקמת מפעלים. לעומת זאת, באזורי פיתוח , המרוחקים ממרכז הארץ ובהם הסיכונים הכלכליים והביטחוניים גדולים יותר, הממשלה יוזמת פעולות לעידוד התעשייה.
מינהל אזורי פיתוח (להלן - מאז"פ) במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת) פועל באזורי הפיתוח למימוש מדיניות הממשלה בתחום התיעוש, פיזור האוכלוסייה במדינה ויצירת מקורות תעסוקה לתושבי אזורים אלו. החל משנת 2008 היה תקציבו של מאז"פ בין 150 ל-200 מיליון ש"ח מדי שנה .
15/10/2013
| יוסף שפירא
●
מבקר המדינה
|
|
תאריך:
|
15/10/2013
|
|
|
עודכן:
|
15/10/2013
|
|
אלעזר לוין
|
אזורי התעשיה: בלי מדיניות, בלי מידע
|
|
רשות שדות התעופה לא השלימה את תוכניות הפיתוח שאישרה הממשלה במהלך השנים, תוכניות שהיקפן הכספי גדול. תהליך הקמתה של מערכת משולבת חדשה לבידוק, מיון ושינוע של כבודת נוסעים, שתעמוד בתקנים בינלאומיים, התמשך; עלות הקמתה גדלה וכדאיותה הכלכלית קטנה, והצטבר פיגור בלוח הזמנים לביצועה. נדחה מועד השלמת מגדל פיקוח חדש בנתב"ג, הנחוץ לשיפור שדה הראייה בנמל, וטרם החלה הקמתו של שדה תעופה חדש בתמנע - כך עולה מבדיקה שערך משרד מבקר המדינה בחודשים מרס-דצמבר 2012, וקובע כי יכולתה של הרשות לבצע פרויקטים גדולים טעונה שיפור.
|
|
|
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצביע "על בעיית הריכוזיות של לווים מערכתיים במערכת הפיננסית, ועל הצורך שמקבלי ההחלטות בפיקוח על הבנקים ובאגף שוק ההון ישקלו לבצע עבודת מטה ותוכנית אסטרטגית ויגבירו את שיתוף הפעולה ביניהם בתחום זה". הדברים נאמרים בפרק הפותח של הדוח השנתי (יום ג', 15.10.13).
|
|
|
יש לקיים בהקדם בדיקה מקיפה של נושא התמלוגים שגובה המדינה תמורת השימוש במשאבי טבע, לאחר שהתגלו ליקויים פרטניים בקביעת שיעור התמלוגים ובקביעתם. כך סבור (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
|
|
|
באוגוסט 1998, הסמיכה הממשלה את המפקח על התעבורה לחייב קיום של אמצעי כרטוס משותפים למפעילים השונים ולקבוע את ההסדרים הכספיים הכרוכים בכך. שלוש שנים אחר כך, בספטמבר 2001, החליטה הממשלה כי על המפקח על התעבורה לפעול להכנסת מערכת ממוחשבת לשימוש בתחבורה הציבורית (כרטיס חכם) עד סוף 2002. הוחלט גם לפרסם עד סוף 2001 מכרז להקמת מסלקה ולתפעולה. המסלקה נועדה לבצע סליקה של הכרטיסים המשותפים לארבעת המפעילים - דן, אגד, קווים ומטרופולין - וגם להנפיק את הכרטיסים המשותפים.
|
|
|
חומרים מסוכנים שוהים בנמל חיפה ללא פיקוח נאות, ההיערכות לכיבוי שריפות ולמניעת התפשטות דליפות של חומרים מסוכנים לקויה והפעילות למניעת תאונות עבודה חסרה - כך עולה (יום ג', 15.10.13) ממסקנות דוח מבקר המדינה 63ג.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
|
|
|
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
|
|
|
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|