מדוע נסיעה באוטובוס בחבל בנימין, שאמורה לארוך 40 דקות מגיעה לכדי שעתיים ויותר, וזאת מבלי להכליל את זמן ההמתנה לאוטובוס. בשאלה זו (יום ה', 6.3.14) דנה ועדת הכלכלה של הכנסת, לבקשת חברי הכנסת
יריב לוין,
אורית סטרוק ו
אורי מקלב.
ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו) אמר כי הבעיה במטה בנימין היא מצד אחד מצוקה יומיומית של התושבים, אך מצד שני מייצגת בעיות כלליות של מערך התחבורה הציבורית. "מי שנאלץ לעשות שימוש בתחבורה הציבורית הוא גם מסכן וגם נפגעת איכות חייו, ואז נוצר מצב מסוכן שאנשים עוברים לנסיעה בטרמפים", אמר לוין. הוא הוסיף כי הפתרון צריך להיות קווים עורקיים על הצירים הראשים שינועו במהירות ויחברו ישובים גדולים דוגמת ירושלים ואריאל, וקווים מזינים ליישובים הקטנים. לדבריו, אם תהיה הצלחה ביישום הפתרון בבנימין אפשר יהיה להעתיק את המודל גם למקומות אחרים בארץ.
ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה כי האוכלוסייה באזור גדלה מאוד, עד לכ-70 אלף תושבים, ומערך התחבורה הציבורית מתאים אולי למה שהיה לפני כעשור. היא הוסיפה כי באזורים אחרים יודעים להתמודד עם מצבים דומים בצורה יצירתית, כמו הפעלת שירות הסעיות ("שאטלים") לטובת יישובים קטנים. סטרוק התייחסה גם לנושא הנסיעה באוטובוסים ממוגנים, ואמרה כי "האוטובוסים הממוגנים, שלכאורה נועדו לשמור על חיי אדם, הם בעצמם מלכודת מוות מאחר שהם זקנים מכפי שהתקן מתיר ומועדים לתקלות מסכנות חיים וצריך להחליפם במהרה.
סגן ראש המועצה האזורית מטה בנימין, ישראל גנץ, אמר כי נכון להיום במטה בנימין יש תרבות של טרמפים, והדבר מהווה סיכון בטיחותי וביטחוני. הוא הציג את מסלולי הקווים ונתונים לפיהם זמן הנסיעה בקווים כפול מזמן הנסיעה הרגיל ברכב פרטי.
מנהל מחלקת התנועה ב
אגד ירושלים, חגי יציב, התייחס לנושא שירות ההסעיות ואמר כי דווקא המועצות המקומיות מסרבות להכניס את השירות. הוא הוסיף כי אגד מעביר את ניהול הקווים בחודשים הקרובים ל
משרד התחבורה, שיעביר זאת למפעיל חדש - חברת-הבת
אגד תעבורה. הממונה על התחבורה הציבורית במחוז ירושלים במשרד התחבורה, נעה אבירם, ציינה כי המפעיל החדש יחל לפעול באוגוסט השנה. היא הוסיפה כי המהלך יהיה הזדמנות לתכנון מחדש של הקווים והצטיידות באוטובוסים חדשים. עד אז היא ציינה כי הקווים שאינם ממוגנים יתוגברו. מנכ"ל אגד תעבורה,
גדעון מזרחי, אישר את הדברים ואמר כי החברה משתפת פעולה עם משרד התחבורה לפי התוכניות החדשות, ורכשה אוטובוסים בהתאם לדרישת המשרד.
יושב-ראש הישיבה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי הוועדה רואה חשיבות בתחבורה הציבורית בכלל, ובפריפריה בפרט וכן ביהודה ושומרון. הוא הסביר כי בפריפריה חלק גדול מהציבור תלוי בתחבורה הציבורית, ואין לו פתרונות חלופיים. מקלב סיכם את הדיון ואמר כי בחצי שנה הקרובה, עד השינוי בקווים וכניסת המפעיל החדש, צריך לתת מענה לתושבים. הוא ציין כי הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לבצע סקר צרכים ושימושים בתחבורה הציבורית במטה בנימין, שיבחן את תדירות קווים וזמני הנסיעה. עוד מבקשת הוועדה כי המשרד יפעל בהתאם לממצאים, על-מנת לקצר את זמני הנסיעות ולהגביר את תדירותן.
נושא האוטובוסים הממוגנים יועבר לדיון בוועדת המשנה לענייני יהודה והשומרון של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ מוטי יוגב.