הוועדה המיוחדת לדיון בחוק השידור הציבורי בראשות, חברת הכנסת
קארין אלהרר, סיימה (יום ד', 9.7.14) את הדיונים בהצעת החוק. על-פי ההצעה, ב-31 במרס 2015 תיסגר
רשות השידור ובמקומה יוקם תאגיד שידור ציבורי חדש שיעסיק כמחצית מכמות העובדים המועסקים כיום ברשות השידור.
בתאגיד השידור החדש יפעלו שלוש תחנות טלוויזיה - ערוץ כללי, ערוץ בערבית וערוץ לילדים ונוער. כמו-כן, כל תחנות הרדיו של רשות השידור ימשיכו לפעול תחת התאגיד החדש.
במסגרת דיונים מרתוניים של הוועדה, שהחלו בסוף חודש מאי, הכניסה הוועדה שינויים רבים בהצעת החוק המקורית, ביניהם ביטול סמכותו של שר התקשורת לפטר את מנכ"ל התאגיד וביטול סמכותו של שר האוצר להתערב בדרכי חלוקתו וניהולו של תקציב התאגיד. בסיום הדיונים אושר בנוסף איסור על עיסוק בפעילות פוליטית ומפלגתית שיחול על מנכ"ל התאגיד, חברי המועצה המנהלת, ראש חטיבת החדשות וחברי ועדת האיתור.
לאחר מאבק ממושך של עובדי הרשות, אשר מחו על הכוונה לפטרם ביום תחולת החוק, הושגה הערב פשרה לפיה לפחות 25% מעובדי התאגיד החדש יהיו עובדים מרשות השידור הנוכחית, שיעברו אליו בפטורים ממכרז. מספר העובדים בתאגיד השידור הציבורי לא יעלה על 750 (כיום מועסקים ברשות השידור קרוב ל-2,000 עובדים). עד יום תחילת השידורים על-ידי התאגיד החדש המועצה תקבע את שיא כוח האדם. כל שאר העובדים יסיימו את תפקידם ויקבלו פיצויים מוגדלים, שעל שיעורם עדיין מתנהל מו"מ. התאגיד לא יוכל להוציא על שכר עובדים יותר מ-35% מתקציבו.
אלהרר אמרה בסיכום הדיונים: "במהלך השבועות האחרונים, הכנסנו שינויים רבים להצעה המקורית במטרה להבטיח התנהלות תקינה בתאגיד החדש, בראשם ניתוק השידור הציבורי מהשפעות חיצונית, זאת כדי לאפשר לו להיות גוף עצמאי ונטול פניות, כלב שמירה אמיתי לדמוקרטיה ולא עוד שופר לשלטון".
בסוף דבריה פנתה אלהרר לחברי הוועדה ולנציג העובדים ואמרה:
"אנחנו מסיימים היום דיונים בוועדה שבה לא הייתה קואליציה ואופוזיציה, אלא הבנה משותפת שצריך להקים שידור ציבורי שייתן רצון לאזרחי המדינה להיות חלק ממנו. דיוני הוועדה לא תמיד התנהלו באינטונציות והדציבלים הרגילים בכנסת. אני יודעת שכל מי שהגיע לכאן דיבר מדם לבו ומבטיחה לכם שהכל נלקח בחשבון. אחרי עבודה באמת מאומצת, אני בטוחה שיש לנו כאן הצעת חוק שמכילה את כל המנגנונים הדרושים לשידור ציבורי כזה שכולנו נוכל להתגאות בו".
להלן סיכום השינויים העיקריים שהכניסה ועדת אלהרר בחוק לצורך ניתוק השידור הציבורי משיקולים זרים:
- שר התקשורת יחויב בהתייעצות עם נשיא ביהמ"ש העליון במינוי יו"ר ועדת האיתור לתאגיד השידור הציבורי. ועדת האיתור תורכב משני נציגים נוספים שימנה היו"ר על-פי ההגדרות בחוק והיא זו שתרכיב את מועצת תאגיד השידור הציבורי. התיקון נועד למנוע מצב בו המינוי יבוצע ע"י הדרג הפוליטי בלבד.
- הקמת ועדת איתור נוספת למינוי המנכ"ל הזמני - כדי למנוע מצב בו המנכ"ל הזמני שיכהן עד השלמת הליכי המינוי של המנכ"ל הקבוע ימונה בידי השר הממונה, הוחלט להקים ועדת איתור נוספת שתמנה בהליך מקוצר את המנכ"ל הזמני. כמו-כן, המנכ"ל הזמני יקבל אך ורק סמכויות הנוגעות להקמת התשתית הפיסית והארגונית בתאגיד החדש, יוכל לשכור עד 20 עובדים ולא יורשה להתערב בניהול התכנים. כך יובטח כי מי שיעצב את אופיו ומאפייניו של התאגיד החדש יהיה המנכ"ל שנבחר בהליך ארוך ומנותק מהשפעות פוליטיות, כפי שנקבע בהצעת החוק.
- שר התקשורת לא יוכל לפטר את מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי.
- שר האוצר לא יתערב בניהול התקציב -נמחק סעיף שמגדיר כי השר יקבע את דרכי הכנת התקציב, דרכי אישורו והנושאים שיכללו בו. בהתאמה, ירד החלק שקובע כי התקציב טעון אישור של שר האוצר ושר התקשורת.
- עצמאות לראש חטיבת החדשות - ראש חטיבת החדשות יהיה בעל-רקע עיתונאי. הוא יהיה העורך הראשי של חטיבת החדשות והוא יזכה לעצמאות בתכני השידור בכפוף לתקציב שנקבע. כדי לשמור על המבנה ההיררכי בארגון, ראש החטיבה חייב להיות כפוף למנכ"ל. עם זאת, כדי שתהיה לו עצמאות לעניין התכנים החדשותיים יש לתת לו הגנות שימנעו השפעתם של לחצים בלתי עניינים לשיקולי עיתונאות ותוכן. על כן, פיטורי ראש החטיבה לא יהיו בידי המנכ"ל בלבד, אלא יותנו בנוסף באישור של רוב חברי המועצה המנהלת.
- המנכ"ל וחברי המועצה לא ישתתפו בשידורים ללא שום סייג או חריג, וזאת מחשש לניגוד עניינים בהנהלה ובמועצה.
- הגבלות חמורות על פרסום מסחרי - ייאסר כל פרסום מסחרי בפלטפורמות הניו-מדיה של תאגיד השידור הציבורי. יותרו תשדירים לשירות הציבור ושידורי חסות, אך הם חייבים להיות משודרים במובחן מהתוכן. לא יותר פרסום סמוי. נקבע איסור גורף על שידור הודעות חסות בערוץ הילדים ועל הכללת פרסום סמוי ותוכן שיווקי בכלל שידורי התאגיד, גם לא בתוכניות תחרותיות. מטרת ההגבלות היא להפחית ככל הניתן את השפעתם של שיקולים מסחריים על השידור הציבורי ולהגן על הצרכנים, בראשם ילדים ונוער, מפני תכנים שיווקיים במסווה של תכני אקטואליה ובידור. למרות זאת, בתוכניות הרדיו לילדים יהיו פרסומות.
- עיגון תקציב ההקמה בחקיקה - בנוסף לתקציב השנתי, יעוגן גם התקציב המיוחד ע"ס 340 מיליון ש"ח שנועד להקמת התאגיד החדש בחוק. מטרת העיגון היא למנוע מצב בו מנכ"ל התאגיד ייאלץ להתדפק על דלתו של שר האוצר ולקושש כספים המגיעים לו בתקופת ההקמה.
- תובטח עצמאותו של מנהל חטיבת החדשות המאוחדת בתאגיד השידור הציבורי שיקום, ועיגנה בחוק את היותו העורך הראשי. מנהל חטיבת החדשות ימונה על-ידי מנכ"ל התאגיד באישור המועצה, ויפוטר באותו אופן. בתוכניות שאינן חדשות ואקטואליה המנכ"ל יהיה העורך הראשי.
- מועצת תאגיד השידור הציבורי תמנה 12 חברים אליה יצורף נציג בעל ידע ומעמד במורשת ישראל ונציג לא-יהודי, מחצית החברים יהיו נשים.
- תחול החובה לספק את תכני החדשות באופן ביקורתי.
- מתוך 90 המיליון שהוקצו לדרמה ולדוקו, יוקצו לפחות 50 מיליון לדרמה ולפחות 40 לדוקו. אם יגדל התקציב כתוצאה מגידול מהכנסות התאגיד מפרסום, הוא יוכל להגדיל את התקציב ליצירה.
- שוּנה סעיף בהצעת החוק שהעניק לאוצר שליטה על החלטות המפרק.
- ברבעון הראשון של 2015, אגף הגבייה אמור להמשיך לגבות את האגרה לרבעון הראשון, עד תחילת השידורים של הגוף החדש. אך הוא לא יעבוד באותה מתכונת. המפרק יהיה רשאי להפעיל גם את רשות האכיפה והגבייה שבמשרד המשפטים. מרגע סיום הפירוק, ההחלטה על חובות שנותרו תהיה בידי החשב הכללי באוצר. על-פי הערכה יש כיום כ-600,000 חייבי אגרה.
- הרשות לא תגדיל את עלות השכר של עובדי הרשות בתקופת הפירוק.
הצעת החוק תועבר הערב ליו"ר הכנסת ותעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בעוד כשבועיים, לקראת סיומו של מושב הקיץ בכנסת.