ועדת הכלכלה של הכנסת, שלבקשת ח"כ
אורי מקלב קיימה (יום ג', 8.7.14) דיון בעיצומים החוזרים ונשנים ב
רכבת ישראל, קוראת להידברות בין העובדים להנהלה.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ
אבישי ברוורמן קרא לצדדים לשבת ברצינות עם לב פתוח, כלשונו, ובלי להכניס את העניינים הפרסונליים. "שבו ביחד, ואז אשתו של מקלב תפסיק להתלונן", אמר ברוורמן בחיוך תוך שהוא מכוון לאשתו של הח"כ העושה שימוש תדיר בתחבורה הציבורית.
ח"כ מקלב סיפר בדיון כי אשתו מתקוממת כאשר הוא וחברי הכנסת מדברים על תחבורה ציבורית, כשהם לא משתמשים בה. "מי שלא משתמש בתחבורה הציבורית לא יכול להבין את המשמעות של אוטובוס שהתעכב או רכבת שלא יצאה לדרך בזמן, שמשבשים את שגרת החיים של הנוסעים", אמר.
לדבריו, הרושם הוא שנוסעים הופכים לכלי משחק במאבקים בין העובדים להנהלת הרכבת, כאשר
משרד התחבורה עומד מנגד ולא מתערב - לא "נכנס חזק" כדי למנוע את השיבושים ולא מיידע את הנוסעים על השביתה ועל החלופות התחבורתיות.
ראש אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי שר התחבורה ישראל כ"ץ מעורב אישית בנעשה ונתן הוראה למנוע עיצומים שיפגעו בנוסעים. לדבריו, ביקש ממנו כ"ץ להכין דוח בעניין ולנסות לגשר בין הצדדים. "קשה לי", אמר אמסלם, תוך שהוא מצביע על כך שעיקר הסכסוך הוא סביב טיעונים משפטיים ולא תחבורתיים, ובשביל זה "צריך הרכב שלושה שופטים". ברוורמן אמר לו כי לא הכל משפטי ולפעמים עם רצון טוב אפשר להסתדר.
"מביאים אותנו לעבוד בשבת"
יו"ר ועד דרום ברכבת, ערן בן-דוד, חשף בדיון כי בעקבות לוח הזמנים החדש של הרכבת, שבו רכבות מסיימות את השירות בסמוך לכניסת השבת ומתחילות אותו בסמוך ליציאתה, נדרשים העובדים לעבוד גם בשבת עצמה - "ביום שישי משאירים אותנו עד השעה 7 בערב אחרי שהפעילו את הרכבות עד שעה 6 וכדי להפעיל רכבות מיד במוצאי שבת מביאים אותנו לעבוד כבר בשעה 5. אנחנו לא בני אדם? אין לנו משפחות?".
"אנחנו מכסים על המחדלים של ההנהלה, רומסים את הזכויות שלנו יום יום ושעה שעה. אין לנו חופשים. העובדים הם הנשמה של הרכבת והמנכ"ל בעז צפריר הוא הלב".
החרה-החזיק אחריו יו"ר הוועד הארצי, ניקה שמחוביץ, אמר כי ההנהלה נלחמת בעובדים כאילו הם האויב. לדבריו, ההנהלה היא זו שמפיצה הודעות על פגיעה בקווים ולמעשה יוצאת נגד עצמה בתקשורת. הוא הוסיף כי העיקרון של הוועד הוא לא לפגוע בשום נוסע, לא באופן ישיר ולא באופן עקיף, אך אמר כי הוועד ימשיך להגן על זכויות העובדים. שמחוביץ ציין כי במלחמת לבנון השנייה נפצע אנושות מפגיעת טיל בתחנת חיפה מרכז. "אני נושא את הצלקת הזו יום-יום. עבורי הרכבת זה לא רק פרנסה - זו שותפות גורל", ציין והוסיף כי הוא מברך על השקעות חברת הרכבת וגאה לעבוד בה, אולם במקום לראות בעובדים שותפים רואה בהם ההנהלה אויבים שיש לנהל נגדם מלחמת חורמה ומצהירה על כוונתה לשנות את מערכת יחסי העבודה".
נציגת איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עירית בן-עמי, אמרה כי ברכבת יש בעיה משמעותית בניהול יחסי העבודה. "לא סופרים אותנו, מתעלמים מאתנו כאילו אנחנו לא פרטנרים לדרך. נתקלנו בקושי רב בחברה הזו", אמרה. מקלב העיר כי מפעילי תחבורה ציבורית אחרים מביאים נהגים אחרים כאשר העובדים שלהם נוקטים בעיצומים.
מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, אמר כי יש מחלוקת בין ההנהלה לנציגות העובדים, וכי ההנהלה מעוניינת להידבר ולא שמיד ימשכו את השטיח, כלשונו, ויביאו לפיצוץ בהשבתת רכבות מטען או בפגיעה בנוסעים שייפגעו בדרך עקיפה כתוצאה מ-60 סמיטריילרים שנושאים חומרים מסוכנים. צפריר אמר כי העובדים פוגעים בעיקר בבעלי המטענים. בתחילת דבריו, דיבר בשבח רכבת ישראל ואמר כי הדיוק שלה טוב יותר מאשר זה הגרמני וכי היא מתקרבת לאחוז דיוק אוסטרי ושווייצרי. צפריר לא עמד על ההבדלים בין המדינות שכתוצאה מהם מתקבלות תוצאות דיוק אלה.
עשרת אלפים שקל קנס
בתוך כך, שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו, עידית איצקוביץ, קיבלה היום חלקית את בקשת הביזיון שהגישה חברת רכבת ישראל, בעניין השביתה ספונטנית עד השעה 15:00 במתחם חיפה ב-18 ביוני. איצקוביץ החליטה כי מכאן ולהבא, על כל יום של הפרה של צווי בית הדין שלא לשבות יחויב כל אחד מהמשיבים - ההסתדרות, ועד העובדים, ונציגי הועד במתחם חיפה בקנס של 10,000 שקלים.