בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
התאמות חדשות לתלמידים עם לקויות למידה
|
"התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית" של משרד החינוך לתלמידים עם לקויות למידה בחינוך הרגיל יוצאת לדרך ● בין ההנחיות החדשות: תוספת זמן ללא אבחון מקצועי ● המשמעות: הקלה משמעותית בנטל הכספי להורים ● המתווה החדש יפחית בצורה ניכרת את הצורך באבחונים לסוגיהם, לצד הגברת האוטונומיה של הצוותים החינוכיים ומתן כלים להעצמת התלמיד
משרד החינוך הציג בסוף השבוע את מסמך ההנחיות החדש, בנושא התאמות לתלמידים עם לקויות למידה. המתווה החדש נכתב על-רקע הניסיון שהצטבר במערכת החינוך והעידכונים שחלו בספרות המקצועית לאורך השנים, לרבות העידכון בספר האבחנות הפסיכיאטרי (מאי 2013). בשלב הראשון ההנחיות בדבר ההתאמות בהיבחנות מתייחסות לתלמידי כיתה י' בלבד. בשלב הבא יפורסמו ההתאמות בהיבחנות לכלל המערכת. תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב נדרשים ללמידה זהה בהיקף וברמה לה נדרשים כלל התלמידים, ואין לפטור אותם מחובת לימודים ועמידה במטלות במהלך שנת הלימודים. ערנותם של המורים לאופן הלמידה של התלמיד, פותחת בפניהם חלופות הוראה מותאמות יותר לתלמידיהם. השינויים בהנחיות ייכנסו לתוקף כבר בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ה, כנדבך נוסף בהטמעת התוכנית הלאומית "למידה משמעותית". בעניין זה יצויין, כי במסגרת מתווה התוכנית למידה משמעותית, תלמידי כיתה י' אינם נגשים לבחינות הבגרות. לפיכך, שנה זו מהווה הזדמנות לצוותי המורים לערוך, תצפיות בתהליכי הלמידה להתבונן ולעקוב אחר, הקשיים התפקודיים של התלמיד. במידת הצורך, הצוותים החינוכיים בבתי הספר יוכלו לאשר לתלמידים התאמות בהיבחנות (שהן: תוספת זמן והיבחנות באמצעות מחשב) ללא צורך באבחונים. במקרים בהם התלמידים זקוקים להתאמות אחרות (בהן: הקראה ו/או הכתבה, היבחנות בעל פה ומובחן מותאם), תבחן הוועדה הבית ספרית את נחיצות ההתאמה, ועל-פי שיקול דעתה תאשר אותה או תפנה את התלמיד להמשך טיפול הכולל אבחון מקצועי, ובמידת הצורך ועדת התאמה מחוזית.
|
בעבר: צוותי החינוך נדרשו תוך חודשים ספורים לגבש חוות דעת על התלמיד. במתווה החדש ובמסגרת הלמידה משמעותית, תלמידי כיתה י' אינם נגשים לבחינות הבגרות. הדבר מאפשר פינוי זמן ללמידה, כאשר המורים יוכלו לבצע מעקב מעמיק וקפדני אחר הקשיים התפקודיים של התלמיד. תהליך התיעוד של צוותי החינוך יאפשר לזהות את סגנון הלמידה, את תפקודיו, את הצלחותיו ואת קשייו של התלמיד, ולהכיר את אופני הסיוע שניתנו לתלמיד, את התהליך שעבר ואת אופני ההיבחנות. תהליך התיעוד יעשה בתהליך מתמשך, על-ידי מספר מורים ויהווה את הבסיס לדיונים בוועדות הבית-ספריות ולהגשת הבקשות להתאמות בדרכי ההיבחנות לוועדות התאמה מחוזיות לקראת בחינות הבגרות החיצוניות. לגבי תוספת זמן: בעבר הורים שסברו שילדיהם זקוקים להתאמות של תוספת זמן החליטו מטעמם לשלוח את ילדיהם לאבחון דידקטי, או לאחר התייעצות עם המורה ו/או המנהל. הדבר היה כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת. במתווה החדש ועדה בית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים, ובמידת הצורך תינתן לתלמיד תוספת זמן. הצוות החינוכי מהווה גורם מקצועי המכיר את התלמיד על היבטיו השונים וככזה ניתן לו מרחב פעולה לתצפית, ליווי, טיפול, תיעוד ובחירת החלופה המתאימה לצד התאמות הנדרשות. היבחנות באמצעות מחשב הוא נושא שבעבר לא היה הוגדר בהנחיות משרד החינוך. בתי ספר, על-פי שיקול דעתם ולעתים בהסתמך על אבחון, אפשרו לתלמידים להיבחן באמצעות מחשב. במתווה החדש הוועדה הבית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים, ובמידת הצורך תינתן לתלמיד אפשרות להיבחן באמצעות מחשב. כמו-כן, בעבר, הורים שסברו שילדיהם זקוקים להתאמות של הקראה ו/או הכתבה שלחו מטעמם את ילדיהם לאבחונים דידקטיים או פסיכו-דידקטיים או לאחר התייעצות עם הצוות החינוכי. במתווה החדש בשלב הראשון, הוועדה הבית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים ועל-פי הצורך ועל-פי שיקולי דעת של צוות ההוראה, התלמיד יישלח לאבחון. במקרים חריגים מעבר ל-10% מכלל השכבה, הטיפול יועבר לדיון בוועדה המחוזית. יש לציין, כי מיומנויות של כתיבה וקריאה חיוניות מאוד לפיתוח מיומנויות החשיבה של הילד ותורמות להגשמה עצמית. מחקרים מראים, כי ישנם מקרים בהם תלמידים התקשו בגילאים הצעירים במיומנויות אלו, אך הצליחו להתגבר על כך בחלוף השנים, ולא נזקקו להתאמות שקשורות בלקות של קריאה או הכתבה. לצורך התפתחותו והבשלתו המוח זקוק לגירוי ולהתנסות: הוא תלוי בהם והוא מתפתח כתגובה להם. למידה, מעצם טבעה, מספקת גירויים שוטפים המאפשרים הרחבה, העמקה ויצירת קשרים חדשים במוח שהם קריטיים להתפתחותו של המוח ולשמירה על תקינותו. בסעיף היבחנות בעל פה ומבחן מותאם אין שינוי.
|
|
תאריך:
|
17/11/2014
|
|
|
עודכן:
|
17/11/2014
|
|
יפעת גדות
|
התאמות חדשות לתלמידים עם לקויות למידה
|
|
חלק מהפרלמנט הבריטי פונה בעקבות חשש כי במקום הוטמנה פצצה. הרחובות סביב בנייני הפרלמנט הוקפו בטבעת ביטחון (יום ב', 17.11.14) לאחר שחבילה חשודה נמצאה בבית Portcullis, בו נמצאים משרדי ראש הממשלה.
|
|
|
מנכ"ל בזק בינלאומי, מוטי אלמליח, הודיע (יום ב', 17.11.14) על מינויה של שגית סלע-גל כסמנכ"ל משאבי אנוש בחברה.
|
|
|
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע כי יעמוד על כך שחוק הלאום יעבור. "ביון ראשון נביא לממשלה את חוק הלאום כדי לתת מענה לאלה שמפקפקים בזכות זו. נעמוד על כך שהחוק הזה יעבור", אמר (יום ב', 17.11.14) בישיבת סיעת הליכוד בכנסת.
|
|
|
קיים חשש אמיתי שההסדר שייחתם בין בנק לאומי לבין הרשויות האמריקניות יקפח את בעלי המניות, ויביא לכך שרק הם ישאו בתוצאות מעשיהם של נושאי המשרה בבנק. כך טוענים (יום א', 16.11.14) בועז יפעת ויצחק אורן, בעלי מניות מן הציבור בלאומי.
|
|
|
הוועדה לבחינת הסדרי החוב בישראל, בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, הגישה (יום ב', 17.11.14) את הדוח הסופי שלה לשר האוצר, יאיר לפיד ולנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. המלצות הדוח נועדו להסדיר את תהליך ניהול האשראי והסדרי החוב, במטרה לאפשר התפתחות תקינה של שוק האשראי בישראל.
|
|
|
|