|   15:07:40
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הרמטכ"ל היוצא מסכם וצופה

גנץ: לא נרשה פעילות טרור בזירת הצפון <br>

"האיומים כיום הרבה יותר משמעותיים ורחבים, יש מאבק אדיר בין כוחות שונים" "חייבים להבין שלקחי העבר לא תמיד ישימים לעתיד" "הדבר החשוב ביותר בכושר ההתקפי של צה"ל הוא הגמישות"
01/02/2015  |   אריאל י. לוין   |   חדשות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
גנץ. "הכי חשוב - האנשים" [צילום: פלאש 90]

יכולות אסטרטגיות
"הולכות ומצטרפות יכולות אסטרטגיות שלמדינות אין אותן. חיזבאללה מחזיק בארסנל רקטי שאין למדינות בעולם. דאעש שולט על מרחב לא קטן, צורך יכולות מהשוק וממה שהוא תופס. גם מה שאנחנו קוראים לו ארגוני טרור - זה לא בהכרח מחבל עם רובה, אלא מדובר בארגונים סמי-צבאיים שמשוחררים מאילוצי הצבא, ומסוגלים להיות בסך-הכל מאוד אפקטיביים בפעולתם"

לחזק את השילוביות
"הדבר הבא שצריך לעמול עליו הוא נושא השילוביות, ולהמשיך לחזק את זה בצה"ל ובמדינת ישראל. אם מסתכלים ברמת המדינה, יש את השאלה על הקשר הבין-ארגוני והבין-משרדי בינינו לבין ארגונים אחרים, והקשר-הבין הזרועי בצה"ל. אם אנחנו מסוגלים לראות כוח יבשתי משולב עם חיל-האוויר וחיל הים במקומות הרלוונטיים, הדבר מקדם יכולת מאוד משמעותית ומאוד חשוב שנמשיך ולחזק אותו. מלחשוב ביחד ועד לתכנן, לתחקר, ללמוד ולבצע ביחד"

כושר התקפי מדויק
"צריך להציב כושר התקפי שיהיו לו שלושה עוגנים. הראשון הוא שיתבסס על רמה מודיעינית מאוד גבוהה. היא לא תהיה מוחלטת, אבל היא צריכה להיות מאוד גבוהה. השני הוא כושר התקפי מדויק ככל שניתן. האויבים שלנו נכנסים לקהלים אזרחים, ואנחנו עושים מאמצים להרחיק את האזרחים ומפעילים את הכוח בצורה האפשרית ביותר. עושים את זה בשיקול הערכי ובשיקול המשפטי"

"אנחנו בצפון ערוכים ומוכנים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שהזירה הצפונית תהיה פעילה במובן של פעילות טרור נגדנו". כך אומר (יום א', 1.2.15) הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, בכינוס לזכרו של אמנון ליפקין-שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה.

לדברי גנץ, "אנחנו נמצאים במידה לא קטנה במעבר בין תקופות היסטוריות. בין האופן שבו המעצמות לפני כמאה שנה ציירו את הקווים המדיניים של סייקס ופיקו, לבין האופן שבו נמצאים אנשים. הגבולות אינם נעשים על-פי אינטרסים של מעצמות וקווים גרפיים, אלא על-פי גישה עדתית, וכל המערכת משתנה. הולך ונוצר פה איום על המבנה המדינתי במזרח התיכון, ונוצרות ישויות מקומיות שיש להן אינטרס.

"יש פה איום ומאבק בעצם בין שלושה מחנות מרכזיים: הג'יהאד העולמי; תחרות בין דאעש ואל-קאעידה וגורמים שונים שמתחרים ביניהם על שיטות פעולה; ומדינות המחנה המתון: סעודיה, ירדן, מצרים. לבנון נמצאת בשסע בין המחנות השונים, תוך ניסיון לשמור על הקשר בין סוריה אירן ולבנון. אנחנו רואים מאבק אדיר בין הכוחות השונים, מאבק שיימשך עוד זמן לא קצר.

"אי-אפשר להתעלם גם מקול/כל הרחוב. במצרים, א-סיסי חייב לקחת בחשבון את הקול של הרחוב המצרי. הוא מייצב את מצרים כשחקן ששב להיות מרכזי, וכל הדופן של מצרים ודרומה הולכת להיות מאוד משמעותית".

אין קשר לסכסוך עם הפלשתינים

גנץ הדגיש: "אני משוכנע שאין שום קשר בין הסכסוך הישראלי-פלשתיני לסכסוך בעירק ובסוריה ולקרבות בין המוסלמים לבין עצמם, אבל כל אחד יודע לומר שהסכסוך הפלשתיני הוא כיוון שלילי שמכוון את כולם. זהו תירוץ אסטרטגי, אבל הוא חשוב לנו לקשרים עם האזור ועם הקהילה הבינלאומית.

"צריך להסתכל על מהם האיומים והמאפיינים שאיתם צריך להתמודד. האיומים היום הם הרבה יותר משמעותיים ורחבים, ומייצרים איום רחב, עצים, מבוזר באופן הפעלתו ובהחלט יאתגר אותנו ברמה המבצעית של העניין. מצטרפים לנו טווחי פעולה שלא היו בעבר, כמו הטווח התת-קרקעי. חיזבאללה, חמאס, ארגוני טרור אחרים מתמודדים עם צבאות חזקים מאוד, עם כושר טכנולוגי גבוה מאוד. הם צריכים לבצע את ההתאמות הטכנולוגיות כדי להילחם, כמו ניידות ועבודה מתחת לקרקע.

"הולכות ומצטרפות יכולות אסטרטגיות שלמדינות אין אותן. חיזבאללה מחזיק בארסנל רקטי שאין למדינות בעולם. דאעש שולט על מרחב לא קטן, צורך יכולות מהשוק וממה שהוא תופס. גם מה שאנחנו קוראים לו ארגוני טרור - זה לא בהכרח מחבל עם רובה, אלא מדובר בארגונים סמי-צבאיים שמשוחררים מאילוצי הצבא, ומסוגלים להיות בסך-הכל מאוד אפקטיביים בפעולתם.

חבילת תשובות שלמה

"אם יש משהו שנעלם לנו מהמרחב, זה נושא היציבות. פעם היה אפשר לדעת שיש כאן מדינה, יש לה מנהיג וזה מה שהיא יכולה להפעיל, וגם לדעת מהי ההסתברות שיפעילו כוח נגדך. גם יכולות צבאיות סדורות, הן דבר שעדיין נדרש, עדיין צריך לעשות בו שימוש, ועדיין יכול להיות שיפגשו אותו מולנו, וגם נצטרך להתאים את המענה שלנו".

בהתייחסו למענה שעל צה"ל להציב מול אתגרים אלו, אמר גנץ: "בסופו של דבר, אנחנו צריכים לשים חבילת תשובות שלמה שתדע להכיל את התחומים כולם. על בסיס של עשיית העבר של צה"ל ותהליכי התעצמות משנים אחורה, בשנים האחרונות עשינו הרבה צעדים כדי להתמודד עם המציאות כמו שאנחנו פוגשים ומתמודדים איתה.

"היה דחוף נושא הגבולות. גם לאורך הגבול המצרי, גם לאורך רמת הגולן, גם לאורך הגבול המזרחי יש תוכניות, גם בתחזוק אוחר ומתחדש של הגבולות גם מול עזה. אין קו בט"ש, אלא מרחב בט"ש. צריך לשפר את המענה הביטחוני ביישובי הגבול של ישראל. הדבר השני זה ארגון הסד"כ. עשינו הרבה מאוד שינויים באמ"ן, בחיל-האוויר, במערכות התקשוב, מערכות הלוגיסטיקה המבצעית. חלקם תפיסת הפעלה, חלקם אילוצים מבצעיים".

כושר היברידי במירב הכוחות

במבט לעתיד, לתקופה שאחרי סיום תפקידו בעוד שבועיים, אמר גנץ: "מאוד חשוב ללמוד את לקחי העבר שלנו, ברמה האסטרטגית, ברמה האופרטיבית, ברמה המבצעית. זה נכס צאן ברזל מבחינת התובנות העמוקות שלנו, מבחינה מקצועית. אסור להיתקע בעבר, האויבים שלנו לומדים ובמציאות שהיא כל כך מאתגרת ומשתנה, אם נניח שמה שהיה הוא שיהיה - זו השגיאה הראשונה שיכולה להיות. אסור לנו לזנוח את החקירה של מה שעשינו ואת למידת העבר. צריך לבדוק האם הלקחים ישימים לפעם הבאה.

"אנחנו צריכים לחתור לכושר היברידי במירב הכוחות שלנו. במציאות האופרטיבית בה אנחנו נמצאים, לא נוכל להגיד שיש דברים ייעודיים. לדוגמא: אנחנו צריכים את יחידות פיקוד העורף לסיוע בעורף הצבאי והאזרחי, בעיקר במצבי חרום ובמלחמה. אנחנו צריכים למצוא את הקשת הנכונה בין מה שהם עושים בחרום לבין מה שהם עושים בשגרה.

"הדבר הבא שצריך לעמול עליו הוא נושא השילוביות, ולהמשיך לחזק את זה בצה"ל ובמדינת ישראל. אם מסתכלים ברמת המדינה, יש את השאלה על הקשר הבין-ארגוני והבין-משרדי בינינו לבין ארגונים אחרים, והקשר-הבין הזרועי בצה"ל. אם אנחנו מסוגלים לראות כוח יבשתי משולב עם חיל-האוויר וחיל הים במקומות הרלוונטיים, הדבר מקדם יכולת מאוד משמעותית ומאוד חשוב שנמשיך ולחזק אותו. מלחשוב ביחד ועד לתכנן, לתחקר, ללמוד ולבצע ביחד.

לא היה צורך לסגור את נתב"ג

"נצטרך לשמור על איזונים בין כושר הגנתי לכושר התקפי. לא ננצח מלחמה בהגנה, אבל אנחנו יכולים להפסיד אותה בהגנה. ההכרח להיות חזקים בהגנה בממדים השונים ובמרחבים השונים, הוא נושא מאוד חיוני. האויבים שלנו מבינים שהם יכולים להשיג הישג טקטי שאין לו שום משמעות אמיתית למעשה המלחמה כולו ברמה הפיזית של העניין (חדירה ליישוב, תקיפת מחנה צבאי), אבל התהודה האסטרטגית היא בלתי רגילה.

"לא היה צורך לסגור את נתב"ג בצוק איתן. המקום הועדף מבחינת הגנה, ולא היה צורך לסגור אותו. רק ההחלטה של האמריקנים לא להגיע עשתה אימפקט גדול. המרכיב הזה הוא חשוב וצריך לשים לב אליו מבחינת התהודה. צריך לחזק את כושר ההגנה בשגרה, חרום ומלחמה.

"מול זה, צריך להציב כושר התקפי שיהיו לו שלושה עוגנים. הראשון הוא שיתבסס על רמה מודיעינית מאוד גבוהה. היא לא תהיה מוחלטת, אבל היא צריכה להיות מאוד גבוהה. השני הוא כושר התקפי מדויק ככל שניתן. האויבים שלנו נכנסים לקהלים אזרחים, ואנחנו עושים מאמצים להרחיק את האזרחים ומפעילים את הכוח בצורה האפשרית ביותר. עושים את זה בשיקול הערכי ובשיקול המשפטי.

"נצטרך לחזור ולהזכיר לעצמנו את הדבר החשוב ביותר וזה הגמישות. בגלל שהתופעות הן מתהוות, כי איומים עולים ויורדים, הצורך להפעיל כוחות בצורה גמישה הוא חשוב ברמה האסטרטגית והמבצעית. אם יש משהו שהאנשים שלנו צריכים להיות מסוגלים לעשות, זה להחזיק ברמת מוכנות הגבוהה האפשרית ולהיות גמישים, כי לא יכול להיות שמה שתכננו זה מה שיהיה. חשוב שנהיה מסוגלים לעשות את הגמישות הזאת.

"המרכיב החשוב ביותר זה האנשים. האנשים שלנו הם אנשים שחייבים לקדש את המחויבות והמשימתיות. לכן נכון לשים את האנשים במרכז העשייה הארגונית של צה"ל. לטפח אותם מקצועית, אישית, להעצים אותם. אם יש משהו שצריך לדבר עליו לגבי האנשים, זה הוגנות והגנה", סיים גנץ.

תאריך:  01/02/2015   |   עודכן:  01/02/2015
אריאל י. לוין
+נתניהו: אירן מנסה לפתוח חזית בגולן
15:09 01/02/15  |  
בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל יודעת זה זמן מה שאירן מנסה לפתוח נגדה חזית ברמת הגולן, נוסף על זו שבדרום לבנון. הוא הדגיש כי ישראל נחושה לסכל פיגועים וכי שום מחבל אינו חסין מפגיעה. "כך פעלנו וכך נמשיך לפעול". הממשלה שמעה היום בישיבתה סקירה על האירועים האחרונים בגבול הצפון.
+חיזבאללה מרתיע את צה"ל
10:48 01/02/15  |  ד"ר אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
אירועי השבוע האחרון ברמת הגולן ובהר דב הוכיחו שלא צה"ל מרתיע את חיזבאללה, אלא חיזבאללה מרתיע את צה"ל ואת ישראל!
(מי מרתיע את מי? [צילום: פלאש 90])
[צילמה וערכה: אופירה לוי]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גנץ: לא נרשה פעילות טרור בזירת הצפון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חילים ואתה מאיים!
1/02/15 11:39
2
לה את הרקפת
1/02/15 13:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
"פיקוד הצפון ערוך, מוכן, דרוך לכל אפשרות שתהיה, גם אם נראה לכאורה שההסלמה הנוכחית מאחורינו". את הדברים אמר (יום ו', 30.1.15) שר הביטחון משה יעלון בעת שביקר, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית החולים רמב"ם את פצועי התקרית.
30/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מקורות לבנונים מצטטים גורמים בארגון חיזבאללה, כי המסר העיקרי של הפיגוע בשיירת צה"ל שגרם את מותם של שני חיילים ופציעה של שבעה נוספים, הוא שישראל לא הצליחה לשנות את כללי המשחק בזירה הסורית והלבנונית, וכי היא צריכה לדעת שמעתה ואילך, כל פגיעה בציר אירן-סוריה-חיזבאללה, תזכה לתגובה המתאימה.
30/01/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הנה שער העיתון [ראה בתחתית] שפעם הייתה לו מדינה והיום עושה יחסי ציבור אדירים ובזויים לחיזבאללה. לא ייאמן, "נקמת חיזבאללה" - דומה לייחוליו של יגאל סרנה, שביקש מחיזבאללה נקמה קרה, אבל שלא כבקשתו, זה קרה לפני הבחירות. ועכשיו ברצינות: למי שייך המוח המעוות שהגה כותרת מבחילה כזאת?! עם כותרת כזאת, מי צריך את אל-מנאר? אין ביקורת שם, זולת שנאה עצמית. מי יגלה עפר מעיניך, הרצל רוזנבלום, שבכל יום שישי חיכיתי למאמריך המחכימים בעיתון הזה. מה נותר ממנו. "נקמת חיזבאללה" היא הצדקה עקיפה של פעולת הטרור של שונאינו, שהרי אם זו "נקמה", חזקה על היהודים שעשו משהו שעורר עליו את חמת הצדיקים בלבנון ולכן מגיע לנו. מי יודע, אולי סרנה קיבל את משרת העורך הראשי...
30/01/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
חיזבאללה חוזר על הטקטיקות שהצליחו לו בעבר, וישראל צריכה לבחור בתגובה שתעביר מסר חד-משמעי - וגם לא תדרדר את האזור למלחמה
29/01/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בקריה בתל אביב מכונסת הערכת מצב ביטחונית שבראשה ראש הממשלה בנימין נתניהו. בישיבה משתתפים שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, ראש השב"כ יורם כהן ונציגי גופי הביטחון. כינוס של הקבינט המדיני-ביטחוני לא נערך עד לשעה זו.
28/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
שני הרוגים מירי טיל נ"ט על כוח צה"ל בצפון  /  עופר וולפסון
צה"ל החל לקדוח בגבול הצפון  /  עידן יוסף
חיל-האוויר תקף מטרות בסוריה  /  איציק וולף
שתיקתו של נסראללה  /  יוני בן-מנחם
עימות צפוי בין ישראל ל'ציר'?  /  עומר עינב
הפעולה בסוריה - פטפטת פוליטית  /  צ'לו רוזנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
לאחר שהצילום התפרסם ברחבי תבל, התחזקה בנו הסברה כי הצמדתה של אביגיל לחזהו של הנשיא ג'ו - הבטיחה לו את הזכייה בכהונה שניה של נשיאות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il