לרגל יום האישה הבין לאומי (יום א', 8.3.15), מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי נשים נוהגות בטוח יותר מגברים. הנשים, המהוות כמעט מחצית מסך המורשים לנהוג (43%) מעורבות רק ב-10% מסך התאונות הקטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות).
על-פי הנתונים, 490 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות אדם הרוג אחד) בשנת 2014, כאשר רק ב-47 תאונות דרכים היו מעורבות נהגות, לעומת 401 תאונות שבהן היו מעורבים נהגים (42 לא ידוע).
29% מרגישים בטוחים יותר כאשר גבר נוהג
למרות הנתונים הברורים, התפיסה הסטריאוטיפית לגבי נהיגת נשים עדיין קיימת בקרב האוכלוסייה בישראל. מסקר שערכה עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר גיאוקרטורגפיה לרגל יום האישה הבין לאומי, עולה כי 29% מרגישים בטוחים יותר בנסיעה כאשר גבר נוהג ברכב, לעומת 8% בלבד שמרגישים בטוחים יותר כאשר אישה נוהגת.
43% ציינו כי הם מרגישים בטוחים באותה המידה בין אם גבר או אישה נוהגים ואילו 20% ענו כי תחושת הבטיחות שלהם תלויה במי הוא הנהג או הנהגת.
דווקא נשים מרגישות פחות בטוח לנסוע עם אישה נהגת מאשר הגברים - 7% מקרב הנשים טענו כי הן מרגישות בטוח יותר לנסוע עם אישה, לעומת 9% מקרב הגברים שטענו כי הם מרגישים יותר בטוח לנסוע עם אישה.
28% מהנשים טענו כי הן מרגישות בטוח יותר כאשר גבר נוהג לעומת 30% מהגברים שטענו כי הם מרגישים בטוח יותר כאשר גבר נוהג.
גם התפיסה לגבי איכות הנהיגה היא סטריאוטיפית למדי, כשנשאלו מי נוהג יותר טוב, גבר או אישה, ענו 39% מהנשאלים כי גבר נוהג טוב יותר ואילו 19% טענו כי אישה נוהגת טוב יותר.
נשים מאמינות כי הן נוהגות טוב יותר, כאשר 26% טענו כי אישה נהגת טובה יותר מאשר גברים לעומת 12% בלבד מהגברים שטענו כך. לעומת זאת, 34% מהנשים מאמינות כי גבר נוהג טוב יותר, כאשר 45% מהגברים מאמינים כי גברים נוהגים טוב יותר.
לנשים מפריע שגברים נוהגים מהר, לגברים שנשים נוהגות לאט מדי
במהלך הסקר נדרשו הנשאלים להצביע על הדברים שמרגיזים אותם בקרב המין השני. האפשרויות היו - נהיגה מהירה, נהיגה איטית, נהיגה שלא לצורך בנתיב השמאלי ואופן ומשך החניה.
בקרב הנשים:
- 63% מהנשים ציינו כי מרגיז אותן שגברים נוהגים מהר.
- 10% מהנשים טענו כי מרגיז אותן שגברים נוהגים בנתיב השמאלי שלא לצורך
- 20% מהנשים דווקא טענו כי שום דבר אינו מרגיז אותן בנהיגת הגברים.
- 5% טענו כי כל הפעולות בצורה שווה מפריעות להן בנהיגת הגברים.
- 1% מהנשים ציינו כי מפריע להן אופן ומשך החניה ונהיגה איטית של גברים.
בקרב הגברים:
- 30% מהגברים דווקא ציינו כי שום דבר לא מפריע להם בנהיגת הנשים.
- 25% מהגברים טענו כי נהיגה איטית מרגיזה אותם כשנשים נוהגות.
- 16% מהגברים ציינו כי נהיגה בנתיב השמאלי שלא לצורך מרגיזה אותם בנהיגת הנשים.
- 14% מהגברים ציינו כי אופן ומשך החניה מרגישים אותם בנהיגת הנשים.
- 11% מהגברים ציינו את כל הפעולות כמרגיזות באותה מידה.
- 4% מהגברים ציינו כי נהיגה במהירות גבוהה מדי מרגישה אותם בנהיגת הנשים.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "הנתונים מראים כי נשים נוהגות באופן בטוח יותר מאשר גברים ולכן המדינה צריכה לעודד כניסה ושילוב של יותר נשים למערך התחבורה הציבורית. במקביל, צריך להגביר את ההסברה בקרב צעירות שיש להן יכולת להשפיע על נהגים צעירים ובכך למתן את הנהיגה שלהם".
גברים מורשעים יותר מאשר נשים בעבירות תנועה
על-פי נתוני אור ירוק המבוססים של נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2013 גברים הורשעו ב-74%מסך ההרשעות בעבירות נהיגה וזאת למרות שחלקם של הגברים הנהגים באוכלוסייה עומד על 57%. נשים לעומת זאת, מהוות רק 43% מסך המורשים לנהוג, ומורשעות רק ב-23% בעבירות נהיגה.
מחקרים מוכיחים כי לנשים יכולת להשפיע באופן חיובי על נהיגתם של גברים וכי ניתן להשתמש באפקט הממתן של נשים על נהיגת גברים, באמצעות העצמת תפקידן כמתנגדות פעילות לנהיגה מסוכנת. לכן, בשנים האחרונות מפעילה עמותת "אור ירוק" בתיכונים ובבסיסי צה"ל את תוכנית "הדרייב האישי".
התוכנית נועדה לתת מענה לבעיית הבטיחות של נהגים צעירים, בהתבסס על מחקרים אלה. במסגרת זו, הבנות (בנוכחות הבנים) המשתתפות בפרויקט עוברות הדרכה, במהלכה הן רוכשות כלים לחיזוק הדימוי העצמי שלהן ולחיזוק מעמדן החברתי. כתוצאה מההדרכה וההעצמה, ההערכה היא כי הבנות יפעלו על-מנת להשפיע על בנים הנוהגים בצורה פרועה, לשנות את התנהגותם. בסופו של התהליך, המטרה היא שהתנהגות כביש לא אחראית תיחשב התנהגות שאיננה מקובלת מבחינה חברתית בקרב צעירים, ותוביל לשינוי התנהגותי אמיתי הן בקרב נהגים והן בקרב הנוסעים עימם.